Főmenü:
A Volgai Autógyár története
Ugyan a múlt évszázad 60-
A korábbi gyakorlathoz képest haladásnak mondható, hogy nem csak simán elloptak egy nyugati modellt, hanem licencet akartak venni. Ne feledjük, ekkortájt zajlik a totális autóipari zsákutca, a Zaporozsec fejlesztése is, amit szintén szovjet népautónak szántak. De az már koncepciójában is megtestesítette a „hogyan ne építsünk autót” iskolapéldáját.
Közben az oroszok a Moszkvicsok ósdi motorja helyett lemásoltak ugyan egy BMW-
A szovjet kormány részéről Vlagyimir Szuskov római kereskedelmi tanácsos, a Fiat részéről maga Vittorio Valletta professzor, a Fiat akkor már 84 éves elnöke tárgyalt. A licencért 130 millió dollárt kért, amire az oroszok válasza 40 millió volt. Ez kiverte a biztosítékot az öregnél, ezért felháborodva Moszkvába utazott, hogy személyesen találkozzon Kosziginnel.
Végül csak Szuskovval tudott tárgyalni, aki számításokkal támasztotta alá azt a meggyőződését, hogy a licenc kért ára messze eltúlzott. Jó szovjet módra Vallettát tejben-
Persze az öreget nem ejtették a fejére, az igazi üzlet csak ez után jött. Az olasz kormány egymilliárd dollár hitelt nyújtott a Szovjetuniónak a gyár felépítéséhez, aminek a fővállalkozója a Fiat lett. Tehát, hogy tisztán lássunk, egymilliárd végül mégis a Fiat kasszájába vándorolt. Valletta ezt az egészet a szovjetek felé élete utolsó üzletének nevezte, zárt körben viszont egyszerűen csak az évszázad üzletének mondta.
És íme, ezzel rátaláltunk a Fiat-
Szintén városilegenda-
A gyár a mai napig meghatározza a környék arculatát. A 70-
1966-
Az első sátor az építési területen, a fotó középpontjában V. N. Poljakov, a Volgai Autógyár első vezérigazgatója
1967. január 3-
Az autóipari óriás építésének vezénylésével a Kujbisevgidrosztroja Kivitelező Irodát bízták meg. 1967. januárjában az első köbméter földet is kiemelték.
A Kujbisevgidrosztroja személyzeti osztályát a gyár építésére, és a gyárban állásért jelentkezők ezreinek levelei öntötték el. Mindenki tudta, hogy az új városban dolgozni valószínűleg azt jelenti, könnyebben juthatnak lakáshoz mint bárhol máshol, és egy modern városban élhetnek.
Nyikolaj Szemizorov, a kivitelező iroda vezetője még ma is borzongással gondol vissza az épületek méreteire. A négy év alatt konzervatív becslések szerint is 2 milliárd rubelt költöttek el a gyárra, az erőműre és az autóipari negyedre. A Fiat számlája 1 milliárd dollár volt.
Az építésen nem volt spórolás, a Kujbisevgidrosztroj rövid idő alatt építési óriássá nőtt, noha korábban már a kujbisevi vizierőművet is ők építették.
Az építési terveket a Fiat készítette a Promsztrojprojekt Intézettel együttműködve. Összesen mintegy 40 tervezőiroda vett részt alvállalkozóként a jövőbeni óriás részletes kiviteli terveinek elkészítésben.
1969-
Viktor Nyikolajevics Poljakov, a VAZ első vezérigazgatója (1966-
A gyár berendezésinek szállítása folyamatos volt, 844 szovjet üzemből, 900 vállalattól a szovjet blokkból, és különböző olasz, német , francia, brit és amerikai cégektől.
A fő gyártósor padlózatának fektetése, 1969
A VAZ központi irodaházának építése.
A gyár már üzemel, amikor az irodaház még csak épül. (Előtérben egy 280-
Az építkezésen gyakran szerveztek zenei koncerteket, szórakoztató esteket.
Szojuzpecsjat trafik az építési terület mellett
A klasszikus VAZ modellek mind az 1966-
A gyár építésével párhuzamosan Dimitrovszkban zajlanak a tesztek. A szovjet viszonyok finoman szólva kemények voltak az olasz autóknak. Mintegy 8000 km futás után az autó gyakorlatilag elpusztult, nyilvánvalóvá váltak a fékek és a felfüggesztés alkalmatlanságai a szovjet valóságban. A 110 mm hasmagasság túl kevés volt, de amikor az olasz mérnökök megtudták, hogy a szovjetek legalább 17-
A Fiat 124 hátsó tárcsafékjei nem élték túl a nyúzópróbákat 1967. januárjában a Krímben, ezért tesztelték a Fiat 1500 dobfékjeit, csakúgy, mint a Peugeot 204-
1967 nyarán a Pirelli is teszteli a gumikat Krasznodarban.
Megtörténik az első baleset, egy ló ugrott a tesztautó elé.
Országszerte különböző viszonyok között folynak a fejlesztési tesztek. 1968. március, az ukrajnai Zsdanov kikötőváros.
Ugyancsak 1968 márciusában Vorkutában egy csoport Fiat kipróbálhatta a szovjet “autópályát”
Az első embléma terv a Fiat akkori emblémájának VAZ változatával.
Az embléma további prototípusai.
Az Alexander Gyekalenkov által javasolt hajós jel első vázlata.
1970-
Az embléma végleges, felirat nélküli változata. A hajó az összes klasszikus alap modellen más formájú keretbe került, a képen a 2101-
Az első Zsigulik a gyártósoron 1970-
A gyárban ugyan a Szovjetunióban újnak számító számítógépes termeléstervezés és irányítás volt, de ez sem segített sokat azon, hogy a munkások letojták a FIFÓ-
Akik akkoriban látták a gyárat, arról számoltak be, hogy minden gigantikus volt, az üzemcsarnokokban autóval kellett közlekedni az egységek között, a csarnokok mérete minden képzeletet felülmúlt. Togliatti különlegessége volt egyébként – és a nagy gyárak között ezzel valóban egyedülállónak számított –, hogy volt egy rövid időszaka, amikor alig támaszkodott külső beszállítókra.
A gyár hivatalosan három évig épült. 1970. április 19-
Feltehetőleg szovjet legenda az is, hogy amikor az olasz munkások a gyárba értek, hogy elkezdjék a szovjetek betanítását, azok egy készre szerelt autóval várták őket, bizonyítékként, hogy nem kell nekik semmiféle segítség az autó-
1970. április 19. Az első hat VAZ 2101 elkészült a VAZ fő gyártósorán, még nagyrészt kézi összeszereléssel, mozgatással. Az autó a Szovjetunióban a Zsiguli, az exportpiacokon a Lada nevet kapta, de a keleti blokkba még évekig Zsiguli felirattal érkeztek a Ladák. Az újszülött beváltotta a hozzá fűzött ígéreteket, a korabeli propaganda szerint a vezetési teljesítmény kiváló volt, és csak 10 Moszkva-
Az első VAZ modell szerepét nem lehet eléggé túlértékelni, a 2101-
A Fiat 124 motorja szintén 1,2 literes volt, de OHV, azaz alul vezérelt, felül szelepelt konstrukció volt, szemben a Zsigulival, amely OHC, azaz felül szelepelt, s felülvezérelt kialakítású motor lett. Az orosz ipari gépezet a nagy autóhiány gyors kielégítése miatt az egyszerűségre törekedett, miközben némileg kicsit több anyagot használtak fel a motorhoz. A gyakorlatban ez annyit jelentett, hogy a Fiat 124-
1971. július 16-
A gyár második modellje 1971 végére kész a sorozatgyártásra: VAZ 2102, a Fiat 124 Familiare testvérmodellje, 1985-
“Vazovcsikok” munkába indulnak...
Az új autók ezrei indultak a gyárból Szovjetunió szerte és a nagyvilágba.
A gyár madártávlatból.
Új autók szállításra várakozva
Az 1 milliomodik motor 1973-
Női szerelőbrigád a 80-
1972. december 12-
Ezzel háromra nőtt a gyártott modellváltozatok száma
1973. decemberében elkészül az 1 milliomodik autó, amely természetesen a gyár legújabb modellje a 2103-
1974-
1975-
1971-
Végül 1977-
1978 június 3-
A VAZ a Fiattal való együttműködés mellett kereste más nyugati autógyártókkal is az együttműködést, a képen látható prototípus a Porsche által készített 2106-
A Porsche együttműködés egy teljesen új típus fejlesztésében vált fontossá. A VAZ 2108-
1979. decemberében a prototípus üzem összeszerelte az első 2108-
A klasszikus modellek ráncfelvarrott változatai a 2104-
A VAZ hőerőműve, az építése idején Európa legnagyobb ilyen üzeme.
A tervező részleg
Gyári hétköznap
Gyártósor
Motorszerelde
A VAZ egyik kantinja
Műszakváltás
Új autók sorakoznak a gyárudvaron
Pillanatképek a gyártásból
A gyár és az Avtozavodszkaja negyed Toljattiban madártávlatból
A gyártás indításának 30. évfordulóján, 2000. április 19-
A gyár az ipari fejlődésre büszke Szovjetunióban mindig a politikusok kedvenc megjelenési helye volt. A képen Mihail Gorbacsov 1986-
A 0000034-
Az 1 milliomodik Lada, egy 2103-
Magyarországon az első Zsigulikat 1971. június 14-
Budapesten Kurcz Árpád állatorvos vehette át az első Zsigulit IH 54-
A Zsigulik szerepét a magyar automobilizmus fejlődésében nem lehet eléggé túlbecsülni. 1970-
Már a gyár építése, de maga a gyártás is egy hatalmas KGST projekt volt, több száz hatalmas beszállítóval a béketábor országaiból. A magyar beszállítók között volt többek között a Bakony Művek (komplett gyújtástorony, kürtök, ablaktörlők és ablaktörlő mechanika motorral, gyújtáskapcsolók), Egyesült Izzó (izzók), Mechanikai Mérőműszerek Gyára (kombinált műszeregység, gumi nyomásmérő), Videoton (rádió, hangszórók), Elzett (kilincsek, zárak, komplett zárszerkezetek).