Kiss Z. Balazs - Veteranzsiguli

Tartalomhoz ugrás

Főmenü:

Kiss Z. Balazs

Veteránok

Kiss Z. Balázs autója

Zsiguli 2101 1200 cm3
Évjárat: 1976.

Futott kilométer:
Karosszéria: Felújított

Leírás:
Az autó története nem egyszerű! Még tinédzser voltam, amikor úgy gondoltam, hogy veszek magamnak  egy babás lökhárítós Ladát, gyakorolni szerelgetni ezt azt csinálni. Az orvosi rendelő szomszédságában állt egy kazánház és ott minden alkalommal láttam egy annó fehér 2101-est. Soha nem láttam  megmozdulni, de mindig volt rajta friss műszaki, de állapota sohase igazolta ennek tényét! Teljesen el volt szürkülve a koromtól, a korrúzió mindenhol kikezdte már, még a tetőt is. Gondoltam ez a célnak megfelel.  Kitettem rá egy papírt, hogy megvenném. Jó két hét múlva hívott egy idős női hang! Megörültem, de mindaddig amíg ki nem derült, hogy én fehér ember vagyok, addig elég ellenséges volt. Nagy nehézségek  árán sikerült megbeszélni egy találkozót, ez azért is volt fura mert nyugdíjasak voltak, aztán mikor a találkozóra került a sor sehol senki. Telefon után kiderült, hogy a kedves tulajdonos matt részegen ül  egy közeli kocsmába. Az asszony előkerítette, de menni is alig bírt. Így aztán olyan autóvásárlásba volt részem, mint még soha, és azután se. Az autó pöccre indult, amin csodálkoztam, de mindössze  2 henger ment, így elég bizarr hangja volt a gázt nem vette. Gyári autórádió feláras volt, azt csak külön díjazás után volt eladni. Zöld kártya nem volt az autón, csodálkoztam, hogy műszaki volt,  kékes fekete füst, beteges motorhang és beteges gazda. Egy lyukas kétfilléressel állígatta a karbit!!!! Megállapodtunk a jelentéktelen vételárba, plusz kivonta a forgalomba még a régi rendszerbe, amit csak egyszer  kellett még nem fél évente.
Csodás autó hazaszállítása nem volt egyszerű. Az egész autó vastagon kormos volt, északi oldalon az autó komplett oldala mohás. Tanksapka nincs, mivel kiderült, hogy az  autó előélete nagyon izgalmas. Kétszer lopták el a helybéli cigányok, többször leszívták. Próbáltak kisavazni a alvázszámát. Töbszörösen szerepel rendőrségi nyilvántartásba. Emlékszem,  hogy volt olyan hogy az udvarba álló még szétszedetlen autó láttán 2 rendőrautó is megállt a ház előtt és nézelődtek be.
Az autó rémes állapotba volt. A kivont autót a közeli bányató  mellett hoztuk haza szörnyű kínok között. Olyan régen állt már ott, hogy a fekete guminyomok ottmaradtak a betonon. Benzinszintjelző nem működött. Közeli benzinkut előtt pont kifogyott a benzin. Kútra  úgy toltuk be. Amit közeli gyerekek bekiabálással kommentáltak, hogy "drága a benzin mi?" Szerencsére jobarátom kísért másik Ladával. Körübelül egy óra mulva elindult a 3ik henger is, igy már akár  40el is ment padlogazon. Mire hazaértem indult a négy henger max tempo 80km/h óra volt. Édesapám autószerelő, és amikor meglátta a vásárfiát nagyokat sóhajtozott, de befásultan másnaprara kivette a motort,  majd közölte, hogy a tulaj állítása igaz, az elmult 30 évben semmit se nyúltak a motorhoz! Gyári olajszűrő volt még rajta fent, de 120.000 km-t futott. Minden részében bontatlan, soha szelepet nem állítottak  rajta, csak felöntöttek olajjal. Tiszta fémforgács volt a dekni alja. Gyári főtengelycsapágy férgesre kopva, kivéve darabokra tört. Csoda, hogy hazajött lábo faterom szerint. Váltóba sose volt olaj cserélve.Motortér  kifujva alvázvedővel mindenhol, hűtőrács is. Ezért az príma állapotban megőrzdött, egy kopás sincs rajta, gyönyörű a króm alatt. Igaz a belső feléről nagyon pepecs eltüntetni  az alvazvedőt! Jelenleg egy 21011 50.000 km futott totálkáros autó darbját viseli. 1977-ből. Az autón csak a tető nem lett kicserélve, pedig belülről az is igencsak rohadt volt. Az első két doblemezt  nem kellet cserélni, mert az alvázvédő megvédte nagyjából, csak a toronyt kellett ujja épiteni. Hátfal, homlok mindféle flex nélkül lejöttek puszta kézzel. Pedig aki ismer engem, az tudja, hogy bármelyik  nagyobb szellő képes lenne elvinni engem! Mivel tanulás célját szolgálta az autó, teljesen motorgenerál, vezréműtengelyen alig volt már bütyük, szelepek teljesen elkopva, porlasztó 20 litert evett. Váltó  minden csapágy cseréje szovjetre. Főtengelyköszörülés, blokkfurás, hengerfej teljes felujitása. A kasztinra keresztfaterom azt mondta, hogyha megcsinálom, akkor simán megkaphatom a karosszérialakatos vizsgát.  Minden része porrá volt rohadva. Nemsok lemez és eredeti szín maradt meg. Különlegessége, hogy az alvázat teljesen újjáépítettem mindenféle javitódarabon(kivéve a taposót) komplett fenéklemez szerint.  Mindenki azt mondta, hogy az autó nem ér ennyit, de nekem kihívás volt. Imádtam csinálni.
Nekem a fehér nem szín, sose tetszett, ezért a kék mellett döntöttem, mivel nem volt akadály a régi szín, mivel  minden cserélve lett a tetőn és tűzfalon kívül. Ami mégis megmaradt vasig lecsiszoltam!
Az autó összerakása se volt egyszerű, mivel a belseje teljesen elpusztult, kivéve a műszerfalat. 30 év alatt  mindig csillaggarázsban állt. Szétmállot, gombás ülések, dohszag, nikotinsárga tető. Mindet lecseréltem. Mivel fiatalosra akatam nem gyárira, ezért egy néha 1982 legelső kocka 1300as első üléseit  kapta meg és egy 2103 kartámoszos hátsó üléseit. Kaptam egy nagyon gyönyörű kék hibátlan 2103as szőnyeget. A porrá mállot oldalkárpitokat meg ezeket az üléseket elvittem egy kárpitoshoz aki csodát  művelt vele. Az autó kék színéhez és a Zsiguli mintákat követve húzattam át kék fehérbe. Az autó vizsgaképesen várja a jobb sorsot. Érdekesség az autóval kapcsolatban, mivel minden része érintetlen  volt, ezért a 76-os átmenetre jellemzően voltak furcsa dolgok az autón. Fehér keretes belső tükör. Teljesen sima mintázatú műszerfalborítás, Zsiguli felirat hátul, VAZ feliratos szürke szerszámos  doboz, háromcsatos szerszámostáska. piperetükör az anyósülésen. Busz gázpedál(ami teljesen kirohadt). Sose akartam veteránnak, mivel nekem ez volt úgy mond a vizsgamunkám, de azért örülök, hogy halálba  szánt ritka Zsigulit meg tudtam menteni, ha nem is veteránnak!

Zsiguli 2101 1200 cm3
Évjárat: 1979.

Futott kilométer: 37000
Karosszéria:
Gyári elemekkel javítva, újrafényezve
Leírás:
2005-ben minden munkába menet elmentem a gyöngyösi Lada autószalon előtt. Egyik nap arra lettem figyelmes, hogy egy szép 1200-es van kiállítva az új autók mellett. El is mentem a család minden egyes tagjával. Történet már az unalomig ismert szokásos. Idős tulaj, túl a 80-on nem kapta meg az orvosit a jogosítványhoz, ezért megvált szeretett járgányától. Az akkor 26 éves kocsi elég jó karba volt. Hazánk kisebbségi tagjai elől menekítették be a kocsit a szalonba, nekik nem is volt eladó. Sokan nézték az autót, és féltem, hogy másé lesz. Már volt egy 1200-es Ladám, de az nem volt ilyen szép, és az elég fiatal is volt. Aztán egyik nap hazafelé menet láttam, hogy nincs meg a kocsi. Eléggé elszomorodtam, de mikor hazaértem és ott állt a ház előtt nagyon megörültem. Édesanyám megvette nekem ajándékba. Nem bírta tovább nézni, hogy mindig erről a kocsiról álmodozok. Kiderült, hogy más is meg akarta venni aznap, de mi többet adtunk érte és így elhozhattuk. Az autó szép volt, de nem megkímélt. A 34.000km az valós volt, de a bácsi kizárólag a szőlőbe használta az autót sehol máshol. Ezért kisebb sérülések vannak rajta. Két első sárvédőt még jó 15 éve cserélték gyári darabokra, elég szépen. A kocsit minden évben alvázvédőztette, most van olyan hely ahol 1,5 centi vastag. Mindig garázsba állt és áll is. Gyári szerszámok mellé kaptunk szerszámokat, kapákat, sarlót, kalapácsot. Abba az évbe be is neveztem a helyi veteránautó találkozóra, ahol kategóriáján belül a 3ik lett. Én a futóműt újítottam fel, mert az elég elhasznált volt, és a román Viktória gumik se bírtak sokáig, pedig még szőrösek voltak, de teljesen szétrepedtek. Nálam nyugdíjas éveit tölti. Többi Ladámhoz nyújt támpontot. Éves futásteljesítménye kb 800 km. Nem a legszebb, de nem tervezem a felújítását, nekem így szép ahogy van, 30 évesen megörgedve.

Zsiguli 2103 1500 cm3
Évjárat: 1976.

Futott kilométer:
Karosszéria: Felújításra vár

Leírás:
Az autó története nagyon egyszerű. Az egyik nagyon jó Ladás ismerősöm hozott két 2103  Zsigulit, hogy a kettőből egyet csináljunk. Gyakorlatilag a két autóból csak a kormányműt kellett átteni. Másik autót itthagyta nekem "ajándékba". Teljesen ugyanaz az érezetem van, mint a másik 1976-os  Zsigulinál, hogy szinte ugyanott ugyanígy vadul van szétrohadva. Lehet ugyanúgy kint volt tárolva a lemez amiből összeépítették, mert kb egy időben készült. '76-os évjáratnél megint vannak érdekességek.  Króm kipufogó vég. (csodálkoztam, hogy itthagyta a jóbarátom). Króm szellőzők oldalt elől. De már csak nyomokban felfedezhetően, az idő vasfoga dolgozott. Az autó maga nagyon rossz állapotban  van. Az autó teljes felujításához beszereztem szinte mindent. Az én elmebetegséem tükrözi, hogy Oroszországból van az összes karosszéria elem. (Köszönet Ivánnak) Két sárvédő hiányzik csak  hozzá még. Komplett fenéklémez, gyári homloklemez, stb minden kintről van. A következő 5 éves tervben szerepel a felujítása nagypapám emlékére, akinek egy ilyen autó volt a szolgálati járőrautója  és az előző tulajdonos is egy rendőrszázados volt az ország másik végén. (szerencsére maradt ezen időkből mindenféle kiegészítő, villogó, stb nekem itthon hagyatékból).

 
Vissza a tartalomhoz | Vissza a főmenühöz