Fiat 124 1200cm3
Évjárat: 1966. augusztus                                            
Futott km: 50000 km
Karosszéria: 
Felújítás alatt
   Érdekességei: 

1966. áprilisban hozták forgalomba az első Fiat 124-et, így ez az autó a legelső szériába tartozik. Az alvázszáma 52776. Ezt a szériát ismerhették meg az oroszok, amikor megvásárolták a licenszt 1966-ban, de már 1970-ben nem pontosan ez az autó került gyártásra. Az eddig ismert főbb változtatásokon kívül (motor, futómű, hátsó fék, külső kilincs, egykörös fék, stb.) nagyon sok apróságban eltér ez az autó, az első Zsigulitól amik leginkább a 2. szériás Fiat 124-re hasonlítanak. A különbségekről egy részletes anyagot akarok majd készíteni fényképekkel illusztrálva (ha elkészülök a felújítással), de azért néhány dolgot felsorolok már most (nézzétek őket meg a fényképeken): motorháztető, motortér világítás, karburátor, légszűrőház, dinamó, bowdenes kuplung, dudák rögzítése, gázpedál szerkezet, nincs burkolat a ventillátoron, nincs kartervédő lemez, nem dönthető első ülés, üléspárna mintázata, váltógomb színe, műszerfal színe, padlópedál alakja, motor hőfok visszajelző, barna szőnyeg barna műanyagokkal, lökhárító baba, kormányoszlop  burkolat, csomagtér tető kitámasztó, visszahajtott peremű motorház-, és csomagtér tető stb.
Az autóm egyébként keveset futott, kb. 15 évet ált. Tulajdonosa 30 évig vigyázott rá, előtte a főnökének az autója volt. A bal első sárvédőt kivéve minden eleme eredeti, egyszer át lett fényezve. 45 éves kora ellenére nagyon jó állapotban van. Egy-két helyen kell hegesztgetni, de fő elemet nem akarok cserélni rajta. Az aljáról könnyedén le lehetett kaparni az alvázvédelmet. Nagyon egészségesek a lemezek, a tornyok. Ugyan csak egy kis állagmegóvást akartam, aztán majd később egy teljes felújítást, de addig szedtem szét (különböző indokokkal), amíg végül a kábelköteg is kikerült… Így komplett felújítás lesz, újrafényezéssel  az eredeti tört fehér színre.


Zsiguli 2101 1200cm3
Évjárat: 1971. augusztus                                            
Futott km: 144000 km
Karosszéria:
Gyári eredeti karosszéria (felújítás alatt)
   Érdekességei: 

Ezt az autót több mint két éve láttam meg egy pécsi rendelőintézet parkolójában. A viklágoskék (Marci szerinti puderkék) színe odavonzott hozzá, és amikor jobban szemügyre vettem a nagy babákat, a króm félholdat a fényszórók mellett, a padlópedált, a króm fűtésállító karokat, a ritka lyukas tetőkárpitot, a '71-es üvegeket, azonnal izgalomba jöttem. Megvártam a tulajdonosát, aki egy öregúr volt a feleségével. Leszólítottam őket, és szerencsémre nem ijedtek meg, megkaptam a telefonszámukat. Elmentem hozzájuk, és készítettem egy csomó fényképet, amiket két éven keresztül nézegettem, ugyanis hiába próbáltam megvásárolni, nem volt eladó az autó. Nem akart egy modern autót venni, ő ezt a típust szokta meg. Ekkor ajánlottam fel, hogy veszek neki egy sokkal fiatalabbat, kevesebb km-rel, kicsit talán jobb műszaki állapotban. Bevallom őszintén, amikor vittem egy pécsi ’84-es autót 90000 km-rel, és az úr azt mondta, hogy túl sok km van benne, akkor elgondolkodtam, hogy biztos hajlandó lesz e megválni a közel 40 éve birtokolt kedves autótól. Aztán nemrégiben viszonylag közel Pécshez találtam egy 65000 km-t futott szinte tökéletes állapotban lévő 21013-at. Ez már megtetszett, és hatalmas örömömre megejthettük a cserét.
Ez az autó az egyik legöregebb magyarországi 2101-es, még eredetei karosszéria elemekkel, nagyon szép belsővel. Sajnos az első sárvédőket vélhetőleg le kell cserélni, a tornyok is már kozmetikázva lettek a vizsga kedvéért, a taposókat kell cserélni, de talán ezek a legjelentősebb javítanivalók. Szándékom szerint ez az autó nem restaurálva lesz, hanem felújítva (igaz a Fiattal is ez volt a szándékom, aztán mégis kikerült belőle még a kábelköteg is…). Azaz nem akarom csavarjaira szétszedni, és teljesen újrafényezni, hanem minél többet meg kívánok tartani az eredetiségéből.





Zsiguli 2101 1200cm3

Évjárat: 1973. augusztus                                            
Futott km: 102000 km
Karosszéria:
Gyári eredeti karosszéria, eredeti fényezés
   Érdekességei: 
- Minden karosszéria eleme eredeti
- Eredeti fényezés
- Erre az évjáratra jellemző tulajdonságok: sűrűbordás műszerfal (repedésmentes), padlópedál,  fehér indexbúra helyzetjelzővel, kürtkarikás
   kormány, kör alakú visszapillantó tükör az első sárvédőn, szürke csíkos műszerfal, szürke műszeregység kis visszajelző lámpákkal
- 35 évig egy gondos tulajdonosnál
- USSR-s diagonál gumik. Pótkerék gyári ("szőrős")
- Korabeli egy nyomógombos Videoton rádió műszerfal alatt jobboldali hangszóróval



Zsiguli 2102 1200cm3
Évjárat: 1974. szeptember 27.                                            
Futott km: 143400 km
Karosszéria:
Gyári eredeti karosszéria, ablak alatt újrafújva (sajnos)
    Érdekességei: 
Viszonylag jó állapotú, eredeti karosszéria elemekkel rendelkező (csupán a küszöbök eleje lett javítva), ritkának számító óceán kék színű kombit sikerült vennem (a '81-es bézst pedig  eladtam, amit sajnálok egy kicsit).  Egy család tulajdonában volt mindeddig. A nagyszülő jogosítványát betegsége miatt a 90-es évek elején nem hosszabbították meg, de az autót ennek ellenére nem engedte eladni, ezért 6-8 évre kivonták a forgalomból. Majd a 2000-es években a fia megörökölte, forgalomba helyezte, és ekkor került beépítésre a gáz, és műanyag dobok is. Szerencsére új katonatiszt tulajdonosa is csak személyautónak használta, nem munkásautó lett belőle. Egyszer körbe lett festve, ami nem sikerült nagyon jól, így a felmerülő karosszéria hibák javítása után egy újrafényezés elkerülhetetlen lesz. Lassan elkezdem felújítani, nyár elején el szeretném vinni veterán vizsgára.



Zsiguli 2103 1500cm3

   Évjárat: 1975. szeptember 11.                                        
   Futott km: 199 000 km
   Karosszéria: Felújított, újrafényezett, de még jócskán felújítás alatt...
   Érdekességei:
Régóta szerettem volna egy legalább 1976-os, vagy azelőtti 2103-at. A másik álmom egy piros belsős autó volt. Ezt az autót csak azért vettem meg, mert mindkettő vágyam teljesítette. Egyébként nem vásároltam volna meg, mert most el kell adnom az 1978-as 2103-at, amit nagyon sajnálok.
Egy tulajdonosa volt előttem az autónak.  Gazdája nagyon szerette, már tízegynéhány éve nem igazán használta, de eladni nem akarta. Pár éve elkezdte felújítani, szinte minden elemét cserélték. Majd összeszerelés közben egy hirtelen jött betegség következtében nem tudta befejezni sajnos.
Viszonylag jó karosszéria munkát végeztek szerintem rajta. Az illesztéseket túlságosan alaposan akarták megvédeni a rozsdától nem túl gyáriasan, ezek el fogom távolítani. Sajnos tetőablakkal, és 2106-os első indexekkel rendelkezik, így van mit helyreállítani. Az alváz is több helyen javítva lett, így rozsda egy szál se, de ezeket újra kell csináltatnom, mert magyar kisiparos taposókat tettek fel.
A belsején is lesz mit javítania a bejáratott kárpitosomnak (2106). A csomagtér burkolatból két elem viszonylag hibátlan, egyet javíttatni kell. Ebben még mély mintázatú műanyag burkolatok vannak, amit szerintem nem nagyon lehet pótolni. A motortér sem túl mutatós még...
Feltettem vásárlás alatt készült, illetve a már néhány eredeti kiegészítővel felruházott  autóról képeket.
Legkésőbb jövő tavasszal veterán vizsgázni fog remélem.





Zsiguli 2106 1600cm3
Évjárat: 1975. május                                            
Futott km: 83 000 km
Karosszéria: Felújítás alatt
Érdekességei:

Az autót Litvániából vásároltuk, a vásárlás története itt olvasható, és Meleg Norberttel közös gyűjteményünk része.
Az autó legnagyobb különlegessége a 0000315-ös alvázszám, ami azt jelenti, hogy a típus gyártásának első napján készült darabról van szó. A koraiság további jelei, a típustáblán még motortípusként nem 2106 hanem 21031 szerepel (ez volt a 03-as kasztniba szerelt 1600 motor prototípusok kódja), fényszórói még a korai mintázatú csehszlovák PAL gyártmányok, és ugyan már nem padlópedálos (és ezek szerint nem is volt padlópedálos 1600-os), de a vezető oldali szőnyegen a gumibetét még a padlópedálosokkal megegyező kivágott sarkú, noha a szőnyegen már nincs rajta a pedál kivágása, a hengerfej elején ott a korai Ladák kartergáz kivezető csöve, a műszerfal és ajtó párnázás a korai 1500-sökből ismert simább típus, a műszerek piktogramok nélküliek, a motorblokk színe még zöldes, nem kék, és vegyen '75-ös és '76-os üvegekkel van szerelve. Állapota jobb, mint a képek alapján tűnik, talán csak a jobb első sárvédő volt cserélve és ritka bőséggel van adagolva rá az alváz és üregvédelem, ami a kasztni általános állapotára nézve jó jel. 






Zsiguli 2106 1600cm3
Évjárat: 1979. július                                            
Futott km: 88 500 km
Karosszéria: Felújított karosszéria, részben újrafényezve
Érdekességei:

Közel két éve vagyok tulajdonosa ennek a ritka példánynak. Ritka, mert egy 1979-ben forgalomba hozott 1600-as motorral rendelkező Ladáról van szó, melyet kék belső térrel ruháztak fel.
Élete első 27 évét Győrben élte le egy gondos tulajdonosnál, ahol ~65 000 km-t futott. A második tulajdonos két évig használta viszonylag intenzíven, így én 86 500 km-rel vettem meg. A plüss kárpit igen kifakult (az eredeti kárpitról képeket is tettem fel), illetve néhol ki is szakadt, ezért a plüss részek újra lettek  húzva. A többi anyag (műbőr, szőnyeg) maradt az eredeti. A karosszéria munka miatt (pl. első sárvédők cseréje), illetve mivel kisebb hibák voltak itt-ott körbe az autón, az üvegek alatt körbefújattam az autót. Az alváz drótkoronggal került megtisztításra, majd fehér alvázvédelmet kapott, amire az autó saját színét is rávittem. Gyári (az autó saját) USSR-s gumijait megkaptam az autóhoz, szerencsére nem ezzel járt az előző tulaj.
A FIVA vizsgát sikeresen teljesítette, így véleményem szerint joggal lehetek büszke rá.

 

Kép album (Klikk ide)
Lada Taiga (Niva) 2121 1600cm3
Évjárat: 1979. október 23.                                      
Futott km: 49600 km
Karosszéria: Felújított, újrafényezett
Érdekességei:

1979-es gyártású, Ausztriában helyezték üzembe. Nyugatra 1977. körül, Magyarországra 1982-83 körül hozták az első autókat, így igen korainak számít, erről tanúskodik az 55466-os alvázszáma is. Szerviz füzete, és az eredeti osztrák forgalmija is megvan.
Minden eleme, és a fényezése is eredeti volt, sőt a doblemezeken még a gyári zöld festés volt, de az alváz néhány részén is látszottak még a gyári "védelem" nyomai.
Ezen korai típusra jellemző króm küszöb díszléc, és a díszcsíkkal rendelkező hűtőrács is megvan az autón!
Természetesen az elmúl 31 év nem múlt el nyomtalanul (főként az utóbbi néhány év), ezért szinte minden elemén kisebb-nagyobb Lada betegség volt látható.
Bóna Zoltán végezte a lakatos munkát, valamint a festés előkészítését, a futómű, motor kiszerelését, rendbe tételét, majd az autó összeépítését. Nekem a belső tér, és a lámpák ki, illetve beszerelése volt csupán a feladatom.
Zoli kiváló munkát végzett! A felújításról, és természetesen a végeredményről feltettem jó néhány képet.
Az eredeti képek alapján talán nem tűnt az autó nagyon betegnek, vélhetőleg helyi 
foltozgatásokkal (javító ívekkel) is orvosolhatók lettek volna a bajok, de Zoli azt javasolta, hogy vegyünk inkább teljes oldalkeretet, és egyben cseréljük a küszöböket a kerékjárati ívekkel, mert így lesz a leggyáriasabb. Ugyanez a szemlélet kísérte végig a teljes felújítás alatt gondolkodását, aminek köszönhetően az általam első ránézésre megsaccolt pénzügyi keretet jócskán túlléptük. De az eredmény Zolit igazolta.
FIVA minősítésel rendelkezik.