Fiat 124 1200cm3
Évjárat: 1966. augusztus
Futott km: 50000 km
Karosszéria: Felújítás alatt
Érdekességei:
1966.
áprilisban hozták forgalomba az első Fiat 124-et,
így
ez az autó a legelső szériába tartozik. Az
alvázszáma 52776. Ezt a szériát
ismerhették meg az oroszok, amikor
megvásárolták a licenszt 1966-ban, de már
1970-ben nem pontosan ez az autó került
gyártásra. Az eddig ismert főbb
változtatásokon kívül (motor, futómű,
hátsó fék, külső kilincs, egykörös
fék, stb.)
nagyon sok apróságban eltér ez az autó, az
első Zsigulitól amik leginkább a 2.
szériás Fiat 124-re hasonlítanak. A
különbségekről egy részletes anyagot akarok
majd készíteni fényképekkel
illusztrálva (ha elkészülök a
felújítással), de
azért néhány dolgot felsorolok már most
(nézzétek őket meg a fényképeken):
motorháztető, motortér világítás,
karburátor, légszűrőház, dinamó, bowdenes
kuplung, dudák rögzítése,
gázpedál szerkezet, nincs burkolat a
ventillátoron,
nincs kartervédő lemez, nem dönthető első ülés,
üléspárna mintázata, váltógomb
színe, műszerfal színe, padlópedál alakja,
motor hőfok visszajelző, barna
szőnyeg barna műanyagokkal, lökhárító
baba, kormányoszlop burkolat, csomagtér tető
kitámasztó, visszahajtott peremű motorház-, és csomagtér tető stb.
Az autóm
egyébként keveset futott, kb. 15 évet ált.
Tulajdonosa
30 évig vigyázott rá, előtte a
főnökének az autója volt. A bal első
sárvédőt
kivéve minden eleme eredeti, egyszer át lett
fényezve. 45 éves kora
ellenére nagyon jó állapotban van. Egy-két
helyen kell hegesztgetni, de fő
elemet nem akarok cserélni rajta. Az aljáról
könnyedén le lehetett kaparni az
alvázvédelmet. Nagyon egészségesek a
lemezek, a tornyok. Ugyan csak egy kis
állagmegóvást akartam, aztán majd
később egy teljes felújítást, de addig
szedtem szét (különböző indokokkal), amíg
végül a kábelköteg is kikerült…
Így komplett
felújítás lesz,
újrafényezéssel az
eredeti tört fehér színre.
Zsiguli 2101 1200cm3
Évjárat: 1971. augusztus
Futott km: 144000 km
Karosszéria: Gyári eredeti karosszéria (felújítás alatt)
Érdekességei:
Ezt
az autót
több mint két éve láttam meg egy pécsi
rendelőintézet parkolójában. A
viklágoskék (Marci szerinti
puderkék) színe
odavonzott hozzá, és amikor jobban szemügyre vettem
a nagy babákat, a króm félholdat
a fényszórók mellett, a padlópedált,
a króm fűtésállító karokat, a
ritka lyukas tetőkárpitot, a '71-es
üvegeket, azonnal izgalomba jöttem. Megvártam a
tulajdonosát, aki egy öregúr
volt a feleségével. Leszólítottam őket,
és szerencsémre nem ijedtek meg,
megkaptam a telefonszámukat. Elmentem hozzájuk, és
készítettem egy csomó
fényképet, amiket két éven keresztül
nézegettem, ugyanis hiába próbáltam
megvásárolni, nem volt eladó az autó. Nem
akart egy modern autót venni, ő ezt a
típust szokta meg. Ekkor ajánlottam fel, hogy veszek neki
egy sokkal fiatalabbat,
kevesebb km-rel, kicsit talán jobb műszaki állapotban.
Bevallom őszintén,
amikor vittem egy pécsi ’84-es autót 90000 km-rel,
és az úr azt mondta, hogy
túl sok km van benne, akkor elgondolkodtam, hogy biztos
hajlandó lesz e megválni
a közel 40 éve birtokolt kedves autótól.
Aztán nemrégiben viszonylag közel
Pécshez találtam egy 65000 km-t futott szinte
tökéletes állapotban lévő
21013-at. Ez már megtetszett, és hatalmas
örömömre megejthettük a cserét.
Ez az autó az egyik legöregebb
magyarországi 2101-es, még eredetei karosszéria
elemekkel, nagyon szép belsővel.
Sajnos az első sárvédőket vélhetőleg le kell
cserélni, a tornyok is már kozmetikázva
lettek a vizsga kedvéért, a taposókat kell
cserélni, de talán ezek a
legjelentősebb javítanivalók. Szándékom
szerint ez az autó nem restaurálva
lesz, hanem felújítva (igaz a Fiattal is ez volt a
szándékom, aztán mégis
kikerült belőle még a kábelköteg is…).
Azaz nem akarom csavarjaira szétszedni,
és teljesen újrafényezni, hanem minél
többet meg kívánok tartani az
eredetiségéből.
Zsiguli 2101 1200cm3
- Erre az
évjáratra jellemző
tulajdonságok:
sűrűbordás műszerfal (repedésmentes),
padlópedál, fehér indexbúra
helyzetjelzővel, kürtkarikás
kormány, kör
alakú visszapillantó tükör az
első sárvédőn, szürke csíkos műszerfal,
szürke műszeregység kis visszajelző
lámpákkal
- 35 évig egy gondos tulajdonosnál
Zsiguli 2102 1200cm3
Évjárat: 1974. szeptember 27.
Futott km: 143400 km
Karosszéria: Gyári
eredeti karosszéria, ablak alatt újrafújva (sajnos)
Érdekességei:
Viszonylag jó
állapotú, eredeti karosszéria elemekkel rendelkező
(csupán a küszöbök eleje lett javítva),
ritkának számító óceán
kék színű kombit sikerült vennem (a '81-es
bézst pedig eladtam, amit sajnálok egy kicsit).
Egy család tulajdonában volt mindeddig. A
nagyszülő jogosítványát betegsége
miatt a 90-es évek elején nem
hosszabbították meg, de az autót ennek
ellenére nem engedte eladni, ezért 6-8 évre
kivonták a forgalomból. Majd a 2000-es években a
fia megörökölte, forgalomba helyezte, és ekkor
került beépítésre a gáz, és
műanyag dobok is. Szerencsére új katonatiszt tulajdonosa
is csak személyautónak használta, nem
munkásautó lett belőle. Egyszer körbe lett festve,
ami nem sikerült nagyon jól, így a
felmerülő karosszéria hibák
javítása után egy
újrafényezés elkerülhetetlen lesz. Lassan
elkezdem felújítani, nyár elején el szeretném
vinni veterán vizsgára.
Zsiguli 2103 1500cm3
Évjárat: 1975. szeptember 11.
Futott km: 199 000 km
Karosszéria: Felújított,
újrafényezett, de még jócskán
felújítás alatt...
Érdekességei:
Régóta
szerettem volna egy legalább 1976-os, vagy azelőtti
2103-at. A másik álmom egy piros belsős autó volt.
Ezt az autót csak azért vettem meg, mert mindkettő
vágyam teljesítette. Egyébként nem
vásároltam volna meg, mert most el kell adnom az 1978-as
2103-at, amit nagyon sajnálok.
Egy tulajdonosa volt előttem az autónak. Gazdája
nagyon szerette, már tízegynéhány éve nem
igazán használta, de eladni nem akarta. Pár
éve elkezdte felújítani, szinte minden
elemét cserélték. Majd összeszerelés
közben egy hirtelen jött betegség
következtében nem tudta befejezni sajnos.
Viszonylag jó karosszéria munkát végeztek
szerintem rajta. Az illesztéseket túlságosan
alaposan akarták megvédeni a rozsdától nem
túl gyáriasan, ezek el fogom távolítani.
Sajnos tetőablakkal, és 2106-os első indexekkel rendelkezik,
így van mit helyreállítani. Az alváz is
több helyen javítva lett, így rozsda egy szál
se, de ezeket újra kell csináltatnom, mert magyar
kisiparos taposókat tettek fel.
A belsején is lesz mit javítania a bejáratott
kárpitosomnak (2106). A csomagtér burkolatból
két elem viszonylag hibátlan, egyet javíttatni
kell. Ebben még mély mintázatú műanyag
burkolatok vannak, amit szerintem nem nagyon lehet pótolni. A motortér sem túl mutatós még...
Feltettem vásárlás alatt készült,
illetve a már néhány eredeti
kiegészítővel felruházott
autóról képeket.
Legkésőbb jövő tavasszal veterán vizsgázni fog remélem.
Zsiguli 2106 1600cm3
Évjárat: 1975. május
Futott km: 83 000 km
Karosszéria: Felújítás alatt
Érdekességei:
Az autót Litvániából
vásároltuk, a vásárlás története itt olvasható,
és Meleg Norberttel közös gyűjteményünk része.
Az autó legnagyobb
különlegessége a 0000315-ös
alvázszám, ami azt jelenti, hogy
a típus gyártásának első napján
készült darabról van szó. A koraiság
további
jelei, a típustáblán még
motortípusként nem 2106 hanem 21031 szerepel (ez volt
a 03-as kasztniba szerelt 1600 motor prototípusok kódja),
fényszórói még a
korai mintázatú csehszlovák PAL
gyártmányok, és ugyan már nem
padlópedálos (és
ezek szerint nem is volt padlópedálos 1600-os), de a
vezető oldali szőnyegen a
gumibetét még a padlópedálosokkal megegyező
kivágott sarkú, noha a szőnyegen
már nincs rajta a pedál kivágása, a
hengerfej elején ott a korai Ladák
kartergáz kivezető csöve, a műszerfal és ajtó
párnázás a korai 1500-sökből
ismert simább típus, a műszerek piktogramok
nélküliek, a motorblokk színe még
zöldes, nem kék, és vegyen '75-ös és
'76-os üvegekkel van szerelve. Állapota
jobb, mint a képek alapján tűnik, talán csak a
jobb első sárvédő volt cserélve
és ritka bőséggel van adagolva rá az alváz
és üregvédelem, ami a kasztni
általános állapotára nézve jó
jel.
Évjárat: 1979. július
Futott km: 88 500 km
Karosszéria: Felújított karosszéria, részben újrafényezve
Érdekességei:
Közel két éve vagyok tulajdonosa ennek a ritka példánynak.
Ritka, mert egy 1979-ben forgalomba hozott 1600-as motorral rendelkező Ladáról
van szó, melyet kék belső térrel ruháztak fel.
Élete első 27
évét Győrben élte le egy gondos
tulajdonosnál, ahol ~65 000 km-t
futott. A második tulajdonos két évig
használta viszonylag intenzíven, így én
86 500 km-rel vettem meg. A plüss kárpit igen kifakult (az
eredeti kárpitról
képeket is tettem fel), illetve néhol ki is szakadt,
ezért a plüss részek
újra lettek húzva. A többi anyag (műbőr,
szőnyeg) maradt az eredeti. A
karosszéria munka miatt (pl. első sárvédők
cseréje), illetve mivel kisebb
hibák voltak itt-ott körbe az autón, az
üvegek alatt körbefújattam az
autót. Az alváz drótkoronggal került
megtisztításra, majd fehér
alvázvédelmet
kapott, amire az autó saját színét is
rávittem. Gyári (az autó saját) USSR-s gumijait megkaptam az
autóhoz, szerencsére nem ezzel járt az előző tulaj.
A FIVA vizsgát sikeresen teljesítette, így véleményem szerint joggal lehetek
büszke rá.
Kép album (Klikk ide)
Lada Taiga (Niva) 2121 1600cm3
Évjárat: 1979. október 23.
Futott km: 49600 km
Karosszéria: Felújított, újrafényezett
Érdekességei:
1979-es
gyártású, Ausztriában helyezték
üzembe. Nyugatra 1977. körül, Magyarországra 1982-83
körül hozták az első autókat, így igen
korainak számít, erről tanúskodik az 55466-os
alvázszáma is. Szerviz füzete, és az eredeti
osztrák forgalmija is megvan.
Minden eleme, és a fényezése is eredeti volt, sőt a
doblemezeken még a gyári zöld festés volt, de
az alváz néhány részén is
látszottak még a gyári "védelem" nyomai.
Ezen korai típusra jellemző króm küszöb
díszléc, és a díszcsíkkal
rendelkező hűtőrács is megvan az autón!
Természetesen az elmúl 31 év nem múlt el
nyomtalanul (főként az utóbbi
néhány év), ezért szinte minden
elemén kisebb-nagyobb Lada betegség volt látható.
Bóna Zoltán végezte a lakatos munkát,
valamint a festés előkészítését, a
futómű, motor kiszerelését, rendbe
tételét, majd az autó
összeépítését. Nekem a belső
tér, és a lámpák ki, illetve
beszerelése volt csupán a feladatom.
Zoli kiváló munkát végzett! A
felújításról, és
természetesen a végeredményről feltettem
jó néhány képet.
Az eredeti képek alapján talán nem tűnt az autó nagyon betegnek, vélhetőleg helyi foltozgatásokkal (javító ívekkel) is
orvosolhatók lettek volna a bajok, de Zoli azt javasolta, hogy
vegyünk inkább teljes oldalkeretet, és egyben
cseréljük a küszöböket a
kerékjárati ívekkel, mert így lesz a
leggyáriasabb. Ugyanez a szemlélet kísérte
végig a teljes felújítás alatt gondolkodását, aminek
köszönhetően az általam első
ránézésre megsaccolt pénzügyi keretet
jócskán túlléptük. De az
eredmény Zolit igazolta.
FIVA
minősítésel rendelkezik.