Dr. Meleg Norbert
Zsiguli 2101 1200cm3
Évjárat: 1978.
Futott km: 62000 km
Karosszéria: Restaurált
Leírás:

Az autót egy közeli faluban, egy néni garázsában találtam, szép pénzt szerettek volna érte kapni, mivel első ránézésre jó állapotban  volt az autó. Sajnos 10 évig, a tulajdonosa halála óta egy aknás garázsban állt, ahová időről időre betört a talajvíz. Ez tönkretette az alját, a küszöbök, az első sárvédők teljesen elrohadtak, tornyok, a doblemezek, a csomagtartó alja inkább csak vas-oxid volt. A fék és az üzemanyag rendszer nem működött, de a motor maga pöccre indult, nem volt soha megbontva. Sajnos a kis hibákat a kasznin a bácsi szerette javítgatni, nem túl szakszerűen. Akihez hordta, az meg át is verte, mert a torony egy része gittből és papírból volt. Nagyon dédelgetett autó volt, a faluban legendás volt, hogy ha esett az eső azért nem lehetett vele menni, ha tűzött a nap azért. Az állapotán túl volt még egyéb probléma is, az autó az elhunyt bácsi nevén volt, ez okból, és adóhátralék miatt ki is tiltva a forgalomból, amiről persze az eladást szorgalmazó rokonok mit sem tudtak. Végül a papírok rendezésért cserébe megkaptam az autót (ami nem volt egyszerű), és Bóna Zoli az utolsó csavarig felújította, az autó 2011 márciusában FIVA minősítést kapott. Sokan próbáltak lebeszélni, egy ilyen már nem is kürtkarikás kormányú 2101 megmentéséről, de a makulátlan piros belső megmentette a bontóból az egyébként nem túl gyakori szereltségű autót, mivel már 21011-es hengerfejjel, de még nem vákuumos gyújtással szerelték, ilyen autókat csak néhány hónapig gyártottak 1978 folyamán. A másik különlegessége az autónak, hogy az adattábla VARIANT feliratú mezőjében egy 2-es van. Hozzáértők szerint ez valamiféle nyugati exportos variánst jelöl, de az nem derült ki, hogy valójában mit is jelent.











Zsiguli 2103 1500cm3
Évjárat: 1973.
Futott km: 110000 km
Karosszéria: Teljes restaurálás előtt
Leírás:

1974. áprilisában kezdték meg a 2103-as Ladák exportját a néhai Csehszlovákiába. A minden bizonnyal tehetős, és talán jó kapcsolatokkal is rendelkező brünni családból származó Kucsera bácsi, az elsők között fizetett be egy darabra az új csodából, amiről az NDK-ban járt ismerőseitől már hallott. A gyorsan kapcsolóknak szinte azonnal volt átvehető autó, ám Kucsera néni ragaszkodott a szép sötétzöldhöz, így egy hónapos várakozás után vehették át az autót. Az ekkoriban befizetőknek a várakozási idő már évekre szaladt fel.
Érdekes, hogy az 1974. május 23-án, a pardubicei Mototechnánál átadott autó gyártási éve 1973, alvázszáma 42661, ami alapján valamikor 1973. május-júniusában gyárthatták. Valószínűleg örök titok marad, az autó, hol töltötte a majd egy évet. Mivel Kucsera bácsinak már volt egy Octaviája ezért a jogosítvánnyal nem is rendelkező Kucsera néni nevére íratták az autót, mivel a Cseszlovákiában egy embernek csak egy autója lehetett a szocialista igazságosság jegyében. Sajnos 2011-re Kucsera bácsi betegsége súlyosbodott, már nem tudott az autóval tovább foglalkozni, ezért unokája meghirdette a meglehetősen rossz állapotban lévő, de nagy ritkaságot. Nekem az aukciós oldali hirdetésben hátulról a fehér felirat tűnt fel, ezért rákattintottam, kicsit hitetlenkedve, hogy 73-es lenne az autó, de a közeli képen egyértelmű volt, már le is ütöttem a 18000 koronás vételárat, és némi levelezés után rohantam az autóért, ami a saját lábán jött haza, és a kasztni rossz állapota ellenére meglepően jó motorikus állapotban van, a 200 km-es utat 110-120-szal tettük meg, az autó nagyon rugalmas, azt hiszem az összes általam próbált gyári Zsiguli közül a legjobban menő. Az autó magán viseli a 73-as széria legtöbb jegyét, amik nagyrészt megegyeznek a 74-sel, talán érdemes kiemelni, a kemény hátlapos 3 pántos szerszámost, a vastag rücsis anyagból készült csomagtartó borítást (ez később is előfordult), a nagybabás lökhárítót, és a csomagtartó feliratot, ami nem szimplán a későbbi fekete alapon fehér cirill felirat inverze, hanem krómozott alapon fekete domborított műanyag a Zsiguli felirat. Persze az autón megvan a többi korai jegy, a krómozott beömlők és C oszlopi szellőzők, az apró rácsos homlokfal, a padlópedál, a bal oldalon lévő szívató, a piktogramok nélküli műszerek, a lábpumpás ablakmosó, az ablaktörlő kapcsolója sem a kormányon van. Kissé megütközve vettem észre, hogy a hűtőventilátor elektromos, ami nem illik bele az évjáratba, bár mind a szerelék, mind a kábelezése teljesen gyárnak tűnik, a kábelek a teljes kábelkorbácsban futnak, és az autóhoz adott kezelési utasításban lévő kapcsolási rajzon is szerepel az elektromos ventilátor. Eddig még nem látott mintázatú a fényszóró is, és csehszlovák PAL gyártmány,a  tompítottak viszont későbbi lengyel H! fényszórók, melyeket a Nagypolskikba szereltek 78-tól. Az autó teljes felújítást fog kapni.








Zsiguli 2103 1500cm3
Évjárat: 1974.
Futott km: 54000 km
Karosszéria: Teljes restaurálás előtt
Leírás:

Az autót az 1932-ben született ostravai Matusek bácsi vásárolta újonnan a csehszlovák Merkúrtól, a Motokovtól 1974. augusztus 7.-én, ezt azért is tehette, mert Csehszlovákiába és az NDK-ba már 1973 végén megindult az export, míg a magyar vásárlóknak 1975 márciusig kellett várni az első autókra. Tőle a felesége örökölte 1995-ben, majd egy cseh gyűjtőtárs vásárolta meg 2010-ben, én tőle vásároltam egy évre rá. Az autó eredeti rendszáma OVC 26-32, alvázszáma 169412, aminek alapján valószínűleg 1974 májusi vagy júniusi gyártás. Az autó jórészt magán hordozza a korai 1500-ök minden jellemzőjét, az apró rácsos homlokfali beömlőt, a krómozott motorháztető beömlőt, és C oszlopi szellőzőt, a fekete alapon fehér cirill Zsiguli feliratot, a lábpumpás, zacskós ablakmosót, a 2101-es hengerfejet, a nem a  kormányoszlopon lévő ablaktörlő kapcsolót, a "buszpedált", a sima keretű ajtó lámpákat, a füles műszerfali szellőzőt, a finom mintás, puhább tapintású műszerfalborítást, a gyártói jelzés, és piktogramok nélküli műszereket, az utólag beépített biztonsági öveket, közvetlenül a vízpumpa tengelyéről meghajtott hűtő ventilátort, kormánytól balra lévő szívatókart. Az autóról hiányzik az egyik legfeltűnőbb jellemző, a nagy szögletes saválló véges hátsó dob, és az eredeti ritka NDK AKA Elektrik gyártmányú tompított fényszórókat is valamikor cseh PAL-ra cserélték. Az autón több, nem túl szakszerű elemcsere nyomai fedezhetők föl, illetve javítások mindenfelé, állapota átlagos, teljes felújítást igényel, motorja viszont olyan szépen jár, ahogy én még Ladát nem hallottam járni.








Zsiguli 2106 1600cm3
Évjárat: 1976. május
Futott km: 83000 km
Karosszéria: Felújítás alatt
Leírás:

Az autót Litvániából vásároltuk, a vásárlás története itt olvasható, és Vukmann Attilával közös gyűjteményünk része.
Az autó legnagyobb különlegessége a 0000315-ös alvázszám, ami azt jelenti, hogy a típus gyártásának első napján készült darabról van szó. A koraiság további jelei, a típustáblán még motortípusként nem 2106 hanem 21031 szerepel (ez volt a 03-as kasztniba szerelt 1600 motor prototípusok kódja), fényszórói még a korai mintázatú csehszlovák PAL gyártmányok, és ugyan már nem padlópedálos (és ezek szerint nem is volt padlópedálos 1600-os), de a vezető oldali szőnyegen a gumibetét még a padlópedálosokkal megegyező kivágott sarkú, noha a szőnyegen már nincs rajta a pedál kivágása, a hengerfej elején ott a korai Ladák kartergáz kivezető csöve, a műszerfal és ajtó párnázás a korai 1500-sökből ismert simább típus, a műszerek piktogramok nélküliek, a motorblokk színe még zöldes, nem kék, és vegyen '75-ös és '76-os üvegekkel van szerelve. Állapota jobb, mint a képek alapján tűnik, talán csak a jobb első sárvédő volt cserélve és ritka bőséggel van adagolva rá az alváz és üregvédelem, ami a kasztni általános állapotára nézve jó jel. 








Zsiguli 2103 1500cm3
Évjárat: 1978.
Futott km: 64000 km
Karosszéria: Eredeti elemek, eredeti fényezés
Leírás:

Fekete Béla, a vagongyár megbecsült dolgozója volt, még a nagy hatalmú Horváth Ede is ismerte a nevét. 1978-ban egy alkalommal megkérdezte tőle: "Bélám, megjött-e már az autód?" "Vezérigazgató úr, már 5 éve várunk rá, de még mindig nem.". A megye korlátlan ura ezt nem hagyhatta, és intézkedett, Béla soron kívül megkapta az autót, ráadásul olyat, amit minden bizonnyal nem ide szántak, erről tanúskodik az autóba szerelt tirisztoros Elektronyika-M típusú gyújtás. Ilyentájt lett egy kisfiú élete álma egy 1500-ös Lada, ami akkor motorizáció netovábbjának tűnt számára.

31 évre rá a kisfiú felnőtt és a már 75 éves Béla bácsi érdeklődésemre kinyitotta garázs ajtaját, levette a három réteg pokrócot a 64 ezer kilométert futott autóról, bentről, a melegből kihozta az akkumulátort, és rövid indítózás után már vígan duruzsolt a motort. Így került hozzám az autó. A kipufogó hátsó dobját, a gumikat és az első szélvédőt kivéve minden eleme gyári, az ajtókat kivéve talán nincs rajta elem amit ne fényeztek volna apróbb javítások miatt, de telibe fújva azt hiszem egyik sincs, ezzel együtt is, a fényezésen van több apró hiba, kőfelverődések, kopások, de rozsda, köszönhetően a bőven felhordott alváz és üregvédőnek sehol sincs. Az autó mechanikailag teljesen rendben van, és  szokásos olajcserénken, gyújtásállításon és egy új akkumulátoron kívül semmit nem kért, úgy jár mint újkorában. Az autó dokumentációja majdnem teljes, az eredeti kézikönyv, Merkúros szervizkönyv és jótállási jegy is megvan. A szerszámkészlet komplett, a korabeli égőkészlettel együtt. Az extra lista nem túl hosszú, egy Videoton RD 4614-es rádió és egy, a nyugati exportos Ladák felszereltségi listájához tartózó stecklámpáról üzemelő autóporszívó valamint a finn Nordlamex gyártmányú zöld napellenzős szélvédő ki is meríti.

Három évtized után itt a beteljesült gyerekkori álom.







Kép album (Klikk ide)

Zsiguli 21061 1500cm3
Évjárat: 1985.
Futott km: 39000 km
Karosszéria: Első sárvédő lettek cserélve, új fényezést kapott
Leírás:

Az autóval Kulcsár Gábornál találkoztam amikor a 2011-es Oldtimer Expós standunkra kerestünk 21061-est kiállítani. A piros belsős autó, amire az első tulaj plusz hónapokat volt kénytelen várni, még szokásos éveken is túl, elsőre megtetszett, és amikor megtudtam, eladó, úgy döntöttem megveszem, bár akkoriban én egy 1600-ost vadásztam. Gábor az autót az első tulajdonostól vette, akik mindössze 39000 km-t tettek bele 25 év alatt, de a nem túl gondos használat itt-ott karcolásokat hagyott és a Ladák általában nem túl időtálló karosszériája sajnos együttesen okozott némi korróziót, ami miatt szükség volt a fényezés és a karosszéria javítására.







Kép album (Klikk ide)

Zsiguli 2107 1500cm3
Évjárat: 1990.
Futott km: 42000 km
Karosszéria: Eredeti karosszéria elemek, és festés
Leírás:

A magyar rendőrség 1985 és 1995 használt kocka Ladákat, így 2107-eket is. Ez utóbbiak szinte kizárólag a BRFK állományában szerepeltek mint reprezentáló vagy konvojkísérő autók. Ezek közül az autók közül sajnos egy sem maradt meg. (Ahogyan egyébként az 1200-sekből is mindössze egy élte túl az idők viharait, a többi replika). Én akartam magamnak egy kocka Ladát, hogy a teljes családom biztonsági övekbe kapcsolva, de mégis Ladával jöhessen a találkozókra, és amikor hallottam, hogy Patus Zsolti eladná az 1990-es évjáratú autóját, mert egy 1200-est akart magának inkább, (hogy OT rendszámmal ne kelljen a feliratokat le fel rakosgatnia), mindössze 42000 km-t futott, és a rendőrautóvá alakítást ő csinálta, eredeti, korabeli rendőrségi alkatrészekkel, Villtesz sziréna és hangosító rendszerrel, ködlámpákkal, Elekris villogókkal. Én a BRG  FM301-160-as rádiót a GK303 kezelővel és MH_4 kézibeszélővel valamint BRG antennával, valamint a hangosító rendszerhez a BEAG mikrofont tettem hozzá, és a feliratot az 1991 előtti festésnek megfelelően változtattam meg, a rendszám is egy 2107-es rendőrautóé volt. Az autó festése, alkatrésze eredetiek, rohadás sehol nincs rajta köszönhetően a rendkívül bőven alkalmazott üregvédőnek, ami itt-ott kis is folyt a réseken.