Zsiguli 2101 1200cm3
Évjárat: 1978.
Futott km: 62000 km
Karosszéria: Restaurált
Leírás:
Az
autót egy közeli
faluban, egy néni garázsában találtam,
szép pénzt szerettek volna érte kapni,
mivel első ránézésre jó
állapotban volt az autó. Sajnos 10 évig, a
tulajdonosa
halála óta egy aknás garázsban állt,
ahová időről időre betört a talajvíz. Ez
tönkretette az alját, a küszöbök, az első
sárvédők teljesen elrohadtak,
tornyok, a doblemezek, a csomagtartó alja inkább csak
vas-oxid volt. A fék és
az üzemanyag rendszer nem működött, de a motor maga
pöccre indult, nem volt
soha megbontva. Sajnos a kis hibákat a kasznin a bácsi
szerette javítgatni, nem
túl szakszerűen. Akihez hordta, az meg át is verte, mert
a torony egy része
gittből és papírból volt. Nagyon
dédelgetett autó volt, a faluban legendás
volt, hogy ha esett az eső azért nem lehetett vele menni, ha
tűzött a nap
azért. Az állapotán túl volt még
egyéb probléma is, az autó az elhunyt bácsi
nevén volt, ez okból, és
adóhátralék miatt ki is tiltva a
forgalomból, amiről
persze az eladást szorgalmazó rokonok mit sem tudtak.
Végül a papírok
rendezésért cserébe megkaptam az autót (ami
nem volt egyszerű), és Bóna Zoli az
utolsó csavarig felújította, az autó 2011
márciusában FIVA minősítést kapott.
Sokan próbáltak lebeszélni, egy ilyen már
nem is kürtkarikás kormányú 2101
megmentéséről, de a makulátlan piros belső
megmentette a bontóból az egyébként
nem túl gyakori szereltségű autót, mivel
már 21011-es hengerfejjel, de még nem
vákuumos gyújtással szerelték, ilyen
autókat csak néhány hónapig
gyártottak
1978 folyamán. A másik különlegessége az
autónak, hogy az adattábla VARIANT
feliratú mezőjében egy 2-es van. Hozzáértők
szerint ez valamiféle nyugati
exportos variánst jelöl, de az nem derült ki, hogy
valójában mit is jelent.
Zsiguli 2103 1500cm3
Évjárat: 1973.
Futott km: 110000 km
Karosszéria: Teljes restaurálás előtt
Leírás:
1974. áprilisában
kezdték meg a 2103-as Ladák exportját a
néhai Csehszlovákiába. A minden bizonnyal tehetős,
és talán jó kapcsolatokkal
is rendelkező brünni családból
származó Kucsera bácsi, az elsők között
fizetett
be egy darabra az új csodából, amiről az NDK-ban
járt ismerőseitől már hallott.
A gyorsan kapcsolóknak szinte azonnal volt átvehető
autó, ám Kucsera néni
ragaszkodott a szép sötétzöldhöz,
így egy hónapos várakozás után
vehették át az
autót. Az ekkoriban befizetőknek a várakozási idő
már évekre szaladt fel.
Érdekes, hogy az 1974.
május 23-án, a pardubicei
Mototechnánál átadott autó
gyártási éve 1973, alvázszáma 42661,
ami alapján
valamikor 1973. május-júniusában
gyárthatták. Valószínűleg örök
titok
marad, az autó, hol töltötte a majd egy évet.
Mivel Kucsera bácsinak már volt
egy Octaviája ezért a jogosítvánnyal nem is
rendelkező Kucsera néni nevére
íratták az autót, mivel a
Cseszlovákiában egy embernek csak egy autója
lehetett
a szocialista igazságosság jegyében. Sajnos
2011-re Kucsera bácsi betegsége
súlyosbodott, már nem tudott az autóval
tovább foglalkozni, ezért unokája
meghirdette a meglehetősen rossz állapotban lévő, de nagy
ritkaságot. Nekem az
aukciós oldali hirdetésben hátulról a
fehér felirat tűnt fel, ezért
rákattintottam, kicsit hitetlenkedve, hogy 73-es lenne az
autó, de a közeli
képen egyértelmű volt, már le is ütöttem
a 18000 koronás vételárat, és némi
levelezés után rohantam az autóért, ami a
saját lábán jött haza, és a kasztni
rossz állapota ellenére meglepően jó motorikus
állapotban van, a 200 km-es utat
110-120-szal tettük meg, az autó nagyon rugalmas, azt
hiszem az összes általam
próbált gyári Zsiguli közül a legjobban
menő. Az autó magán viseli a 73-as
széria legtöbb jegyét, amik nagyrészt
megegyeznek a 74-sel, talán érdemes
kiemelni, a kemény hátlapos 3 pántos
szerszámost, a vastag rücsis anyagból
készült csomagtartó borítást (ez
később is előfordult), a nagybabás
lökhárítót,
és a csomagtartó feliratot, ami nem szimplán a
későbbi fekete alapon fehér
cirill felirat inverze, hanem krómozott alapon fekete
domborított műanyag a
Zsiguli felirat. Persze az autón megvan a többi korai jegy,
a krómozott beömlők
és C oszlopi szellőzők, az apró rácsos homlokfal,
a padlópedál, a bal oldalon
lévő szívató, a piktogramok nélküli
műszerek, a lábpumpás ablakmosó, az
ablaktörlő kapcsolója sem a kormányon van.
Kissé megütközve vettem észre, hogy
a hűtőventilátor elektromos, ami nem illik bele az
évjáratba, bár mind a
szerelék, mind a kábelezése teljesen
gyárnak tűnik, a kábelek a teljes
kábelkorbácsban futnak, és az autóhoz adott
kezelési utasításban lévő
kapcsolási rajzon is szerepel az elektromos ventilátor. Eddig még nem látott
mintázatú a fényszóró is, és
csehszlovák
PAL gyártmány,a tompítottak viszont
későbbi lengyel H! fényszórók, melyeket a
Nagypolskikba szereltek 78-tól. Az
autó teljes felújítást fog kapni.
Zsiguli 2103 1500cm3
Évjárat: 1974.
Futott km: 54000 km
Karosszéria: Teljes restaurálás előtt
Leírás:
Az autót az 1932-ben
született ostravai Matusek bácsi vásárolta
újonnan a csehszlovák Merkúrtól, a
Motokovtól 1974. augusztus 7.-én, ezt azért is
tehette, mert Csehszlovákiába és
az NDK-ba már 1973 végén megindult az export,
míg a magyar vásárlóknak 1975
márciusig kellett várni az első autókra. Tőle a
felesége örökölte 1995-ben,
majd egy cseh gyűjtőtárs vásárolta meg 2010-ben,
én tőle vásároltam egy évre
rá. Az autó eredeti rendszáma OVC 26-32,
alvázszáma 169412, aminek alapján
valószínűleg 1974 májusi vagy júniusi
gyártás. Az autó jórészt
magán hordozza a
korai 1500-ök minden jellemzőjét, az apró
rácsos homlokfali beömlőt, a
krómozott motorháztető beömlőt, és C oszlopi
szellőzőt, a fekete alapon fehér
cirill Zsiguli feliratot, a lábpumpás, zacskós
ablakmosót, a 2101-es
hengerfejet, a nem a kormányoszlopon lévő
ablaktörlő kapcsolót, a
"buszpedált", a sima keretű ajtó lámpákat, a
füles műszerfali szellőzőt,
a finom mintás, puhább tapintású
műszerfalborítást, a gyártói jelzés,
és
piktogramok nélküli műszereket, az utólag
beépített biztonsági öveket, közvetlenül a vízpumpa
tengelyéről meghajtott hűtő ventilátort, kormánytól balra lévő
szívatókart. Az
autóról hiányzik az egyik legfeltűnőbb jellemző, a
nagy szögletes saválló véges
hátsó dob, és az eredeti ritka NDK AKA Elektrik
gyártmányú tompított
fényszórókat is valamikor cseh PAL-ra
cserélték. Az autón több, nem túl
szakszerű elemcsere nyomai fedezhetők föl, illetve
javítások mindenfelé,
állapota átlagos, teljes felújítást
igényel, motorja viszont olyan szépen jár,
ahogy én még Ladát nem hallottam járni.
Zsiguli 2106 1600cm3
Évjárat: 1976. május
Futott km: 83000 km
Karosszéria: Felújítás alatt
Leírás:
Az autót Litvániából
vásároltuk, a vásárlás története itt olvasható,
és Vukmann Attilával közös gyűjteményünk része.
Az autó legnagyobb
különlegessége a 0000315-ös
alvázszám, ami azt jelenti, hogy
a típus gyártásának első napján
készült darabról van szó. A koraiság
további
jelei, a típustáblán még
motortípusként nem 2106 hanem 21031 szerepel (ez volt
a 03-as kasztniba szerelt 1600 motor prototípusok kódja),
fényszórói még a
korai mintázatú csehszlovák PAL
gyártmányok, és ugyan már nem
padlópedálos (és
ezek szerint nem is volt padlópedálos 1600-os), de a
vezető oldali szőnyegen a
gumibetét még a padlópedálosokkal megegyező
kivágott sarkú, noha a szőnyegen
már nincs rajta a pedál kivágása, a
hengerfej elején ott a korai Ladák
kartergáz kivezető csöve, a műszerfal és ajtó
párnázás a korai 1500-sökből
ismert simább típus, a műszerek piktogramok
nélküliek, a motorblokk színe még
zöldes, nem kék, és vegyen '75-ös és
'76-os üvegekkel van szerelve. Állapota
jobb, mint a képek alapján tűnik, talán csak a
jobb első sárvédő volt cserélve
és ritka bőséggel van adagolva rá az alváz
és üregvédelem, ami a kasztni
általános állapotára nézve jó
jel.
Zsiguli 2103 1500cm3
Évjárat: 1978.
Futott km: 64000 km
Karosszéria: Eredeti elemek, eredeti fényezés
Leírás:
Fekete Béla, a
vagongyár megbecsült dolgozója volt, még a
nagy hatalmú Horváth Ede is ismerte a nevét.
1978-ban egy alkalommal
megkérdezte tőle: "Bélám, megjött-e
már az autód?"
"Vezérigazgató úr, már 5 éve
várunk rá, de még mindig nem.". A megye
korlátlan ura ezt nem hagyhatta, és intézkedett,
Béla soron kívül megkapta az
autót, ráadásul olyat, amit minden bizonnyal nem
ide szántak, erről tanúskodik
az autóba szerelt tirisztoros Elektronyika-M
típusú gyújtás. Ilyentájt lett egy
kisfiú élete álma egy 1500-ös Lada, ami akkor
motorizáció netovábbjának tűnt
számára.
31 évre rá a
kisfiú felnőtt és a már 75 éves Béla
bácsi érdeklődésemre
kinyitotta garázs ajtaját, levette a három
réteg pokrócot a 64 ezer kilométert
futott autóról, bentről, a melegből kihozta az
akkumulátort, és rövid
indítózás
után már vígan duruzsolt a motort. Így
került hozzám az autó. A kipufogó
hátsó
dobját, a gumikat és az első szélvédőt
kivéve minden eleme gyári, az ajtókat
kivéve talán nincs rajta elem amit ne fényeztek
volna apróbb javítások miatt,
de telibe fújva azt hiszem egyik sincs, ezzel együtt is, a
fényezésen van több
apró hiba, kőfelverődések, kopások, de rozsda,
köszönhetően a bőven felhordott
alváz és üregvédőnek sehol sincs. Az
autó mechanikailag teljesen rendben van,
és szokásos olajcserénken,
gyújtásállításon és egy
új akkumulátoron kívül
semmit nem kért, úgy jár mint
újkorában. Az autó dokumentációja
majdnem teljes,
az eredeti kézikönyv, Merkúros szervizkönyv
és jótállási jegy is megvan. A
szerszámkészlet komplett, a korabeli
égőkészlettel együtt. Az extra lista nem
túl hosszú, egy Videoton RD 4614-es rádió
és egy, a nyugati exportos Ladák
felszereltségi listájához tartózó
stecklámpáról üzemelő
autóporszívó valamint a
finn Nordlamex gyártmányú zöld napellenzős
szélvédő ki is meríti.
Három évtized után itt a beteljesült gyerekkori álom.
Kép album (Klikk ide)
Zsiguli 21061 1500cm3
Évjárat: 1985.
Futott km: 39000 km
Karosszéria: Első sárvédő lettek cserélve, új fényezést kapott
Leírás:
Az autóval Kulcsár Gábornál
találkoztam amikor a 2011-es Oldtimer Expós standunkra kerestünk 21061-est
kiállítani. A piros belsős autó, amire az első
tulaj
plusz hónapokat volt kénytelen várni, még
szokásos éveken is túl, elsőre
megtetszett, és amikor megtudtam, eladó, úgy
döntöttem megveszem, bár akkoriban
én egy 1600-ost vadásztam. Gábor az autót
az első tulajdonostól vette, akik
mindössze 39000 km-t tettek bele 25 év alatt, de a nem
túl gondos használat
itt-ott karcolásokat hagyott és a Ladák
általában nem túl időtálló
karosszériája sajnos együttesen okozott némi
korróziót, ami miatt szükség volt
a fényezés és a karosszéria
javítására.
Kép album (Klikk ide)
Zsiguli 2107 1500cm3
Évjárat: 1990.
Futott km: 42000 km
Karosszéria: Eredeti karosszéria elemek, és festés
Leírás:
A magyar rendőrség 1985
és
1995 használt kocka Ladákat, így 2107-eket is. Ez
utóbbiak szinte kizárólag a
BRFK állományában szerepeltek mint
reprezentáló vagy konvojkísérő
autók. Ezek
közül az autók közül sajnos egy sem maradt
meg. (Ahogyan egyébként az 1200-sekből
is mindössze egy élte túl az idők viharait, a
többi replika). Én akartam
magamnak egy kocka Ladát, hogy a teljes családom
biztonsági övekbe kapcsolva,
de mégis Ladával jöhessen a
találkozókra, és amikor hallottam, hogy Patus
Zsolti eladná az 1990-es évjáratú
autóját, mert egy 1200-est akart magának
inkább, (hogy OT rendszámmal ne kelljen a feliratokat le
fel rakosgatnia),
mindössze 42000 km-t futott, és a
rendőrautóvá alakítást ő csinálta,
eredeti,
korabeli rendőrségi alkatrészekkel, Villtesz
sziréna és hangosító rendszerrel,
ködlámpákkal, Elekris villogókkal. Én
a BRG FM301-160-as rádiót a GK303
kezelővel és MH_4 kézibeszélővel valamint BRG
antennával, valamint a hangosító
rendszerhez a BEAG mikrofont tettem hozzá, és a feliratot
az 1991 előtti festésnek
megfelelően változtattam meg, a rendszám is egy 2107-es
rendőrautóé volt. Az
autó festése, alkatrésze eredetiek, rohadás
sehol nincs rajta köszönhetően a
rendkívül bőven alkalmazott üregvédőnek, ami
itt-ott kis is folyt a réseken.