Mostra Scambio Zsiguli szemmel – Ladával, újratöltve, II. rész

2. rész
Péntek reggel korán ébredtünk, mivel cuccokkal zsúfolt autóban bizony nehézkes a pihenés, hiába a ledönthető ülések. De azért annyi alvás sikerült, hogy legalább ezen igényünk egy időre mellékesnek tűnjön. Én elindultam felfedezni a lehetőségeket, érdeklődni a pályára való bejutásról, és arról, hogy hol és hogyan tudnám hőn szeretett Ladámat megmutatni a talján népnek. Innentől kezdve elég negatív tapasztalatok értek, mármint az információk, a félremagyarázás és a nyíltan semmibe vétel területén. Ahány pályához tartozó embert megkérdeztem, annyifélét mondtak, majd egy órás bolyongás után betereltek egy sorba, ami úgy tűnt, a céljaim eléréséhez vezet. Mikor én is a megfelelő pozícióba kerültem, újra elregéltem igényemet, miszerint a célegyenesben szeretném az autót kiállítani, és úgy tudom, hogy ezt két napra 50 Euróért tehetem meg. Ezzel szemben közölték, hogy ilyen lehetőség nincs, csak három napra 100 Euróért valahol, a pályán kapott helyen állhatok meg vele. Nagyjából értettem, hogy egyszinten akarnak kezelni az árusokkal, de hiába mondtam, hogy én nem eladni, hanem kiállítani jöttem, egyáltalán nem érdekelte őket. Így sajnos lehetőségek híján kifizettem a 100 Eurót, és vettem át a pályára való bejutáshoz szükséges papírokat. Viszont lelki sértődésem oly mértékű volt, hogy eldöntöttem, aznap már nem megyek vissza a pályára, inkább a foglalt szálláshelyünk, Ravenna tengerpartját vesszük be. Így neki is indultunk, kb. egy órányi autózás után érkeztünk a Dante ifjúsági szállóhoz, elfoglaltuk a szobákat, és irány a part. Ott töltöttük az egész napot, felfrissülve a hullámokban, picit leégve a napon. De azért jól éreztük magunkat, este pedig kellő fáradtsággal céloztuk meg az ágyakat. A meleg kevésbé nyújtott önfeledt pihenést, de a ventilátorok és az álmosság végül győzedelmeskedett.

Reggel korán keltünk, hogy hétre már a pályán lehessünk, beleszámolva a közel egy órás utat, a reggelizést… De a terv sikerült, Faenzán áthaladva még az is megfordult a fejemben, hogy visszafelé megnézzük a Minardi főhadiszállását (ez sajnos nem jött össze). Aztán a pályára érve ért minket a hidegzuhany, amikoris végső stádiumba jutott az undor, a harag és a tehetetlenség… A pályára hajtva az első ember ugyanis azzal fogadott, hogy akkor 50 Euro megfizetésével két napig állhatok a célegyenesben az autóval… Képzelhetitek, hogy pillanatok alatt jutott el a hűtővizem a forráspontig. Mutatom neki, hogy akkor fizessen vissza nekem 50 Eurot, és akkor részemről oké, a célegyenesben állok. A válasz természetesen az volt, hogy ezt nem lehet, vagy megveszem az 50 Euros jegyet, vagy menjek oda, ahova a 100 Euros jegyem szól. Köszönöm olaszok, köszönöm Imola!!! Úgyhogy szépen végigcsorogva a pályán, elfoglaltam helyemet – haragomat enyhítette, hogy nagyon sok honfitárssal találkoztunk, sőt, gyakorlatilag körülöttünk csak magyarok voltak, motorokkal, alkatrészekkel felfegyverkezve. Egész nap büszkén feszítettem a fehér Lada mellett, és próbáltam angolul ecsetelni az autó érdekességeit a csodálkozó olaszoknak, akik persze először legyintve mentek el előtte, lám, csak egy 124-es Fiat… De pár lépés után szinte mindenki megtorpant, visszafordult, majd rövid csodálkozás után felragyogó szemmel konstatálta, hogy ez egy LADA!!! Ilyenkor persze büszkeség töltötte el kicsiny szívemet…

A délelőtt ezen történésekkel telt, délutánra viszont már izgatottan vártam Paolo barátom megérkezését. Majd eljött a várva várt pillanat, amikoris egy magas, jókiállású fiatalember lépett hozzánk, és csak annyit kérdezett: Joseph? Hát persze, hogy én! És onnantól a véget nem érő élmények, történetek Fiatról, Zsiguliról, családról, útról és az autók (természetesen a Fiat és a Zsiguli szintjén) iránti szeretetről. Közben persze amit tudtam, fordítottam édesanyám számára is – illetve Paolo felé azt, amit édesanyám mondott vagy kérdezett. És Paolo addigi szerepemet is átvette, onnantól kezdve már minden érdeklődőnek ő ecsetelte a Fiat-Zsiguli kapcsolat részleteit, a kocsi jellemzőit és érdekességeit, az eltéréseket a Fiat 124-hez képest, olyan felkészültséggel, hogy még én is elámultam tőle. Láthatóan nagyon élvezte ezt a szerepet, hiszen csillogó szemmel tartott kiselőadást mindenkinek. Természetesen a közös fotó sem maradhatott el…

Közben utazásunk két másik résztvevője is megérkezett, Gergő és Sanyi is csatlakozott hozzánk. Aztán az autót lezárva, elindultunk, immáron hármasban körbenézni a pályán, és lehetőség szerint alkatrészeket, ereklyéket begyűjteni. Alig indultunk el, mikor Rónai Marci SMS-ezett (vagy hívott, már nem emlékszem), hogy ott állnak az autónál, úgyhogy én gyorsan szaladtam vissza, váltottunk egy pár szót, készült közös fotó (ezt Marcitól kérjétek!!!). Majd rohantam vissza az enyémekhez. Belevetettük magunkat az alkatrészek forgatagába, de sajnos szomorúan konstatáltam, hogy én bizony kevés vagyok ahhoz, hogy megfelelő dolgokat túrjak fel. Alig láttam számomra használható vagy értékes dolgokat, nemhogy vásároltam volna. Úgyhogy az egész napot kb. 50 Euró elköltésével és pár apróság tulajdonlásának örömével zártam. De mielőtt végleg elbúcsúztunk volna a pályától és a börzétől, azért megtekintettük azon autókat is, amelyek közé nem állhattunk oda…

Volt GAZ Romániából…
Jópár Fiat-Abarth házasítás…
Egy-két szupercsoda…
Alfák, Lanciák és egyéb olasz nyalánkságok…

De számomra legkedvesebb egy 124-es Special T volt, 1600-as motorral. Potom 7000 Euroért akár meg is vehettem volna…

Majd a nap végeztével visszatértünk szálláshelyünkre. Ekkor még úgy terveztük, hogy másnap csapatostul vonulunk ki a pályára…

Posted in Élménybeszámolók | Tagged , , , , , , | Leave a comment

Típusismertetők, megújult típustörténet, egyéb újdonságok

Néhány, már hosszabb-rövidebb ideje futó fejlesztés a weboldalunkon végre élesbe fordult. A legfontosabb és legnagyobb munkával járó a részletes évjáratokra bontott részegység változáskövetés élesítése a 2101-es és 2103-as modellekre.

A menüben a Típusismertetők menüpont fölé víve az egérmutatót a megjelenő legördülő menüben kiválaszthatjuk a kívánt modellt.

A következő oldalon a nagy képeken szereplő “>>>” és “<<<” jelek fölé mozgatva az egeret és kattintva kiválaszthatjuk a keresett részleteket, és megjelenik a részletes táblázat az adott részegység, alkatrész változásaival. A táblázat mellett látható kis képre kattintva a kép kinagyítható.

Szándékunk szerint ez a nyilvános adatbázis hasznos lesz a felújítást minél autentikusabbra tervezőknek, és a muzeális minősítés vizsgabiztosainak is. Természetesen tisztában vagyunk vele, hogy egyes alkatrészek ma már beszerezhetetlenek, és azzal is, hogy nem lehet tökéletes autókat alkotni, és nem is gondoljuk, hogy csak az az autó méltó a veterán címre, ami 100%-ban megfelel az itt írtaknak, de jó zsinórmérce lehet, és jól mutatja a követendő irányokat.

Ismert, hogy a szovjet rendszerben a folyamatos ellátási problémák, a nyomonkövetési rendszer teljes hiánya, és a FIFO raktármozgás teljes mellőzése miatt nem lehet alvázszám szerint pontosan megadni az egyes változások időpontját, és gyakran még hónapokig szerelték a régi és új változatot is, sőt ismert olyan eset amikor évekkel később a raktárban talált régi alkatrészekből építettek be autókba. A változások időpontjának meghatározása sokunk, összesen több százas nagyságrendű célzatosan megvizsgált autóból szerzett tapasztalatain alapul, de nem gondoljuk, hogy végleges, és vitathatatlan anyag született, bár abban biztosan vagyunk, hogy a főbb változásokat a lehetőségekhez képest a legpontosabban sikerült rögzíteni. Mivel nem gondoljuk, hogy ez egy lezárt projekt ezért felhívunk mindenkit, hogy a saját tapasztalatait, meglátásait, vagy eltérő véleményét ossza meg velünk a kapcsolódó fórumokban, ahol már most igen építő jellegű beszélgetések zajlanak, melyek konklúzióit folyamatosan beépítjük a táblázatokba. A típusismertetők hamarosan kiegészülnek a 2102-es modell adataival, és jelenleg folyik a 21011/13 és a 2106-os típusok változásainak összegyűjtése.

Itt, a fórumokban merült föl, hogy érdemes lenne részletes nagyítható képeket is feltenni eredeti állapotra restaurált autókról, azok részleteiről, hogy a felújítóknak segítséget nyújtson a gyári állapot milyenségéről. Ahogyan a fenti képen látszik, ha az egyes típusok típusismertető választó oldalainak aljára gördítünk, a sárga nyíllal jelzett linkre kattintva nagy felbontású, tovább nagyítható képek töltődnek be az autók részleteiről. A nagy felbontású képek elkészítése és feltöltése is folyamatos lesz.

Ugyanitt a  típusismertetők menüpont alatt kezdjük publikálni alvázszám gyűjteményünket, melyekben az alvázszámokhoz tartozó forgalomba helyezési időpontokat, és amikor lehetséges becsült (vagy igen ritka esetekben pontos) gyártási időpontokat is meg akarunk adni. Ahogy ez az adatbázis egyre növekszik egyre pontosabb képet kaphatunk az egyes típusok gyártási darabszámairól, és segít pontosítani típusismertetőkben a változások időpontjait is. Ide is várjuk a további adatokat a csatlakozó fórumba bárki beírhatja a saját maga által talált alvázszámokat.

Megújult a Zsiguli története menüpont is, Bús Csaba korábbi írásának, a neten talált orosz és más idegen nyelvű források adatainak felhasználásával készült el az új, sok, nálunk még nem publikált fényképpel illusztrált cikk, melynek megosztása oldalunkra történő linkeléssel, változtatás nélkül, forrásmegjelöléssel engedélyezett. Olvassátok el, nagyon érdekes anyag született!

Posted in 2012. III. negyedév, Hírek, Zsiguli története | Tagged , , , , , , , , , | Leave a comment

Mostra Scambio Zsiguli szemmel – Ladával, újratöltve, I. rész

1. rész
Rónai Marci barátunk pár évvel ezelőtti írása jutott eszembe, mikor nekikezdtem az alábbi irománynak, mivel történetünk alapjai az ő cikkének elolvasásával rakódtak le. Mint az bizonyára többetek előtt ismert tény, Imolában, Olaszországban minden év szeptemberében megrendezik a Mostra Scambio-t, azaz az Imolai Veterán Börzét. Sokat nem tanakodtunk rajta, és tavaly áprilisban, nagyjából az OT Expo-n való részvétel szervezése közben megfogalmazódott a terv, idén (2011-ben) személyesen is tiszteletünket tesszük a talján veteránőrültek eme találkozóján. Időközben a megvásárolt Fiat 124 kombim hatására olasz oldalak böngészése közben találtam rá egy Fiat 124-es klubra, akiknek a fórumán megismerkedtem az ottani fórumvezetővel, Paolo-val. Megemlítettem neki is a tervet, és egyből megszületett a döntés, Imolában személyesen is találkozunk…
Aztán a hogy jutunk oda, mivel megyünk kérdés is megoldódott, mikor fehér restaurált Ladámmal átélt élmények, sikerek hatására úgy döntöttem, próbatétel elé állítom a szovjet vasat, és a 2000 kilométeres úttal bizonyítom be, hogy nem csak szép, hanem megbízható, strapabíró jószág. Egyúttal azt is kiterveltem, hogy majd jól megmutatom ezeknek az olaszoknak, hogy mi mennyire is becsüljük az ő kevésbé szeretett Fiat 124-esükből szocialista kultuszautóvá avanzsált járművet. És hogy a tesztút, próbaút tényleg az is legyen, az indulás előtti este raktuk össze a motort, a vezérműtengely, szelepek stb. cseréje, a hengerfej síkolása után. Egy keddi napról virradó szerdán, hajnal kettőkor röffent be a motor először, és röpke három óra múlva már a magyar-szlovén határ felé robogtunk vele az M7-esen.
A terv úgy alakult, hogy a Ladával négyen megyünk, édesanyám, egy kedves ifjú hölgy ismerősöm, Ági és kislánya tart majd velem, de biztosításul két jóbarátomat is felkértem, hogy egy másik autóval csatlakozzanak hozzánk – egyrészt biztosítékul, hogy legalább vontatni tudjuk a fehérkét, ha ne adj’ Isten, lerobban. De bíztam abban is, hogy olaszhonban, talán minden faluban van Fiat-szervíz, és hát hol máshol tudnának a leginkább szakértelemmel hozzányúlni egy Fiat-származékhoz? Szerencsére egyik megoldásra sem volt szükség az út során. Barátaim egy Volvoval kísértek el minket.
A kiutat még csak ketten, édesanyámmal tettük meg, Velencéig – a többiek a Volvóval fél nap lemaradással indultak utánunk. M7-es majd M70-es, Szlovéniában Maribor és Ljubljana érintésével az autópályán jutottunk el Triesztig, az első látványosságig, amit beterveztem, hiszen tengerparti nagyvárossal életemben először (na jó, másodszor, de először tudtam komolyabban megtekinteni) találkoztam, és a látvány a legenyhébb megfogalmazásban is lenyűgöző volt. Az autópályától nyíl egyenes út vezet a partvonalat követő hegyvonulat gerincéig, ahonnan szerpentin visz le a város központjába. Az út lélegzetelállító kilátást biztosít az öbölre, a városra, és messze ellátni, talán még a horvát partokat is fel lehet ismerni – már ha valaki tudja, hol van a határvonal. Szép lassan csorogtunk le a városközpontban már hatalmassá duzzadt forgalomba, és egy rossz sávválasztás miatt elkövetett hurkot megtéve már a Velence felé mutató útra verekedtük magunkat, de még mielőtt az utolsó etapba belekezdtünk volna, megálltunk gyönyörködni a tengerparti sétány szépségeiben, a sima víztükörben, a csodálatosan friss levegőt magunkba szippantva szinte Monte-Carloban is érezhettük volna magunkat. A helyszín legalábbis megtévesztésig hasonló jellegű volt.

Az SS14-es út szépségein végighaladva jutottunk el első állomáspontunkra, szerdán délután 3 óra körül, mégpedig Velence Marghera nevű városrészébe, ahol egy Camping jellegű szálláshelyen, egy mobil házikóban szálltunk meg.

Maga a ház minden kényelemmel felszerelt, saját konyhás, étkezős, kéthálószobás, hálószobánkénti fürdőszobás kialakításával gyakorlatilag minden igényt kielégítő volt. Sajnáltam is, hogy csak egy éjszakát töltünk ott, de a program szoros volt, így már nem lehetett változtatni rajta. Mivel aránylag korán érkeztünk, így édesanyámmal egy gyors velencei séta is belefért a programba, úgyhogy a szállás elfoglalása után gyorsan átmentünk Mestrébe, ahol egy lakópark szegletében leparkoltuk az autót, majd buszra szálltunk és irány Velence!

A kimerítő séta után visszamentünk a szállásra, és nem volt más hátra, minthogy az utánpótláscsapatot várjuk, akik este 11 óra után nem sokkal meg is érkeztek.

Másnap reggel, bepakolva, elbúcsúzva a szállástól aztán bevettük Velence szigetét, és a rongyosra kopott vietnámi papucs, a tükörsimára kopott talpú cipők bizonyították, hogy bizony az egész napos talpalás nemcsak vizuális élményekkel járt. Velencéről sokat beszélni itt most nem érdemes, aki még nem járt ott, ne hagyja ki.

Majd nap végén felkerekedtünk, és irány Imola. A sötétben természetesen GPS nélkül valószínűleg még most is bolyonganánk valahol a mezőföldek között, ugyanis Velencéből Imolába nem vezet semmilyen út egyenesen, hanem vagy autópályán, vagy főúton, de hatalmas kerülővel lehet csak odajutni. Mi viszont úgy döntöttünk, hogy megyünk árkon-bokron keresztül, de lehetőleg egyenes vonalban. Így viszont olyan utakra is rámerészkedtünk, amit szerintem csak a helyi gazdák használnak a traktorjaikkal… De végül bejutottunk Imolába, és a pálya közepén levő úton leparkoltunk. Egy kis terepszemle után, kb. hajnal kettőkor nyugovóra tértünk, miközben SMS-ben arról is értesültünk, hogy a másik Zsigulis csapat is sikeresen megérkezett.

Posted in Élménybeszámolók | Tagged , , , , , , | Leave a comment

Az első hír az Ezeröcsiről

40 éve, 1972. július 6-án jelent meg az Autó-Motorban az első hír, mely a 2103-as Zsiguli várható megjelenéséről szól.

Érdekes, hogy ekkor a hírek még egy 1600-os motorról, és elektromos hűtőventilátorról szóltak. A hűtés megoldásával azonban problémák voltak, ezért kerültek az első pár ezer darab teli homlokfala után apró, majd 1975-től nagy légbeömlők a hűtőrács alá, és az elektromos hűtés problémáinak végleges megoldásáig (1975) főleg, de nem kizárólag direkt hűtésű autókat gyártottak, ahol a ventilátort a vízpumpa tengelyéről hajtották meg. Érdekes, hogy a direkt hűtésű autók hátrébb, a motorhoz közelebb elhelyezett hűtője ellenére már a legelső autók zárhídján megtalálható az elektromos ventilátorral rendelkező hűtők beöntő nyakának helye.

Posted in Zsiguli története | Tagged , , , , | Leave a comment

Visszatekintés: Balatonakali 2012

Megvolt, megtörtént a nagy találkozás.

Sok régi, már ismerős arc mellett nagyon jó volt látni az új, és éppen belépő tagokat a találkozón.

A pénteki érkezés még szikrázó napsütésben történt, volt aki semmiféle kompromisszumot nem kötött, veterán találkozóra veterán sátor, Vaskovits Zsoltiék a szép 1600-os mellett egy szkiffel érkeztek.

És lássuk csak, mi is történik itt? A büfés szkiffjéről gyanús elemek színesfémet gyűjtenek?

Nem, tisztességes veteránosok elkérték, és megkapták a büfés szkiffjéről a dísztárcsákat. Csak éberen, csak éberen, néha ott is kincset találunk, ahol nem is számítunk rá!

Aztán éjszaka lecsapott a vihar, ami nagyon nem bolygatta meg a társaság hangulatát, főleg mivel a helyi vendéglátóipari egység egyik asztalánál ért bennünket.

Az éjszakába befutott, a magát csak másnapra ígérő Vajtu Zsolti is, aki azt hiszem elnyerte a legfanatikusabb Lada rajongó címet a képen látható produkciójával:

Példamutató elkötelezettség. Ha a gyerekeim utána csinálják, agyonütöm őket! :)

A kellemes sörözés után nyugovóra tértünk, és reggel frissen, fiatalosan ébredve kezdődött a szokásos rituális autó mustra. A képgalériában szerepel még jóval több kép, én most hadd emeljek ki itt csak párat.

Itt van mindjárt egy családi kedvenc 1200s, mellyel Balla Laci családja érkezett kutyástul.

Mindenképpen meg kell említenünk ezt a  kávébarna 79-est is, aminek tulajdonosa, Süle Gábor, még túl fiatal ahhoz, hogy jogosítványa legyen, ezért anyukája vezette ide az autót. Mindenkinek ilyen anyukát kívánok!

Az autót jól megnéztük, és azonnal feltűnt, hogy típusidegen tükre van, amit a segítőkész klubtársak némi ellenszolgáltatás fejében hajlandók lettek volna azonnal  egy 2101-es tükörre cserélni. A nagy segítőkészségben csak az hibádzott, hogy az autón lévő tükör egy gyakorlatilag fellelhetetlen korai 2103-as tükör volt, így a cserearányok gyorsan átbillentek.

Ott volt Csonka Tamás, új tagunk frissen minősített 2101-sével, és a 4500. OT-s rendszámmal.

És még néhány 1200-es, köztük Duboviczki Zsolti honvédségi 1200-se, rajta a muzeális-ismeretterjesztő célú önkényuralmi jelképpel.

És persze itt volt Hubert Tamás, akitől az egész találkozó helyszínének ötlete származott.

2103-ból sem panaszkodhattunk a felhozatalra:

Jelen volt természetesen  A “2103″-as, az “Ország Legtörölgetettebb Zsigulija” cím örökös viselője:

Szamarájával érkezett Molnár Csaba, ezzel is bővítve a típusválasztékot.

Az egész délelőtt folyó autónézegetés után a Skodások szervezésében Tihanyon keresztüli felvonulás kezdődött. Afféle Ötvös Csöpi flashbacknek tűnt a sok szocialista veterán vonulása a tihanyi úton.

A felvonulás után kezdődött a  Skoda Klub által szervezett GeoRally, amin páran indultunk, Bóna Zolival nagyon élveztük, bár az utolsó feladat helyszínének megtalálására elpazarolt kb. egy óra talán kicsit sok volt, jövőre tuti elolvassuk a feladatokat mielőtt túlhaladunk az ellenőrzőponton :) És azt hiszem, jövőre Marci is saját autóval jön, nem kockáztatja még egyszer, hogy a cuccai bezárva maradjanak más autójában, aki 50 km-rel arrébb épp eltévedt sporttársával, miközben neki hazafelé kéne indulni. :)

És persze voltak akik a tájékozódási verseny helyett a többiekre gondoltak, és nekiálltak az esti kajának:

Mások értékes szakmai tanácsokkal segítették a  főzést:

Az este így igen jól sikerült

(A képen előtérben Kánya elvtárs, a Szolnoki Szovjet Járműves Találkozó szervezője, aki szokásához híven szabálytalan gyakorlatot mutatott be, nyugati gyártmányú járművel érkezvén. Itt jegyezném meg, hogy a regisztrációt lassan meg kéne csinálni a résztvevőknek, a regisztrációs lapot itt találjátok)

A kellemes este után mindenki nyugovóra tért, csak a kérészek rajzottak továbbra is nagy vidáman, tömegesen.

Én meg ezzel jöttem,

és ezzel mentem.

Sajnos mindkettőt nem tarthattam meg, megértem, Attila miért ragaszkodik az 1600-ához.

Vasárnapra már csak az árnyékba húzódás és a pihenés maradt.

Köszönjük mindenkinek a részvételt, remélem jól éreztétek magatokat, és hamarosan újra találkozunk Szolnokon, és hogy jövőre még a mostaninál is nagyobb számban jövünk össze a Balatonon.

Posted in 2012. III. negyedév, Élménybeszámolók, Hírek | Tagged , , , , | 8 Comments

Tesla Spider autórádió

Tesla Spider autórádió 1973-ból, a korabeli Csehszlovákiából. A pozsonyi gyártmányú rádiót a hozzá csatolt garanciajegy, műszaki leírás, szállítólevél és blokk tanúsága szerint 1973-ban adták el, és kifejezetten ajánlották az akkor még Csehszlovákiában nem is kapható 2103-as Zsigulihoz.

 

Posted in Korabeli autófelszerelés, "tuning", Retromúzeum | Tagged , , , , | Leave a comment

Korabeli elsősegély dobozok

Három különböző elsősegély doboz, az első egy bádog készlet teljesen feltöltve a 70-es évek első feléből az azóta kimúlt Csehszlovákiából, a második szintén egy csehszlovák készlet, sajnos a doboz már üres, a harmadik pedig egy 80-as évekbeli magyar klasszikus, műbőr doboz, teljesen feltöltve, dizájnja megegyezik a korabeli égőkészletekével. A mai EÜ doboz mizériában érdekes lehet, mit szólna hozzá a szerv, ezeknek ugyanis nincs lejárata, és bizony a magyar doboz 3 forint 70 fillérbe került!

Posted in Korabeli autófelszerelés, "tuning", Retromúzeum | Tagged , | 1 Comment

Tranzisztoros gyujtásszett

Nyolchengeres Zilekhez  és négyhengeres Moszkvicsokhoz készült tranzisztoros (“elektronikus”) gyújtásszett, melyet azonban szinte bármilyen négyhengeres autóhoz be lehetett szerelni, így Ladákhoz is, bár azokhoz inkább az olasz mintára készült Elektronyika-M típust szerelték.

Posted in Korabeli autófelszerelés, "tuning", Retromúzeum | Tagged , , , | 2 Comments

Autómosó kompresszor

A hamvában holt találmányok sorát gazdagítja ez a szovjet gyártmányú autómosó szett, amelynek kompresszorát a stecklámpa (más néven kemping) csatlakozóról lehetett üzemeltetni. használhatóságát a rövid csövön kívül alapvetően korlátozta, hogy teljesítménye szinte elhanyagolható volt, és a hasonló autóporszívóhoz hasonlóan gyorsan lemerítette az autó akkumulátorát. Valószínűleg Nagypolskihoz gyárthatták, legalábbis a dobozán lévő kép erről tanúskodik.

Posted in Korabeli autófelszerelés, "tuning", Retromúzeum | Tagged , | Leave a comment

CASCO gyufa

Talán mindenki emlékszik még a CASCO-s gyufásdobozokra, az Állami Biztosító hirdetéseivel. Itt egy doboz, ami csodák csodája érintetlenül élte túl az évtizedeket.

Posted in Múlt idézés, Retromúzeum | Tagged , , | Leave a comment