Harminc év alatt gyerek generációk sorának volt kedvenc játéka az autós kártya, vagy autó kvartett, amit persze senki sem a szabályok szerint játszott. Biztosan mindenki emlékszik a “végtelen”, mindent vivő Apal Corsára, a Lolat-T-re vagy a kékre festett Ferrari versenyautóra, és vette készpénznek a szerzők által is félreértett típus megjelöléseket, mint az “Artiop Ladon” vagy a “2 Vjezda”, és bámulta vágyakozva az akkor szinte csak ezeken a kártyákon elérhető nyugati modelleket.
A lenti kis összesítőm már megjelent más fórumon, de jól beillik ide is a Retró múzeumba. Az évszámokra kattintva galériát láthattok a lapokról.
- 1961(kékhátú)
- 1965(kékhátú)
- 1969 (ghibli, csúnya rajzos, piros hátú)
- 1973 (piroshátú)
- 1975 (sárgahátú)
- 1977 (kékhátú)
A hat pakliban az Ikarus márka szerepel a legtöbbször, 13-szor, ami nem meglepetés, még úgy is, hogy két modell kétszer ismétlődik, így 11 különféle Ikarus látható, mindössze 3 pakliban. 9 Škoda van, ismétlődés nélkül. (A fészlift változatokat nem tekintettem ismétlődésnek, ha egyértelmű volt). 8 Fiat, Ferrari, és Citroën van, de utóbbi kettőből van egy-egy ismétlődő modell, bár a Ferrarinál ez nem egyértelmű. 7 Mercedes van, és 7 Csepel, 1 ill két ismétlődéssel. 8 további típus szerepel hatszor, 5 ötször, 9 négyszer, 8-8 háromszor és kétszer, és 27 egyszer. 4 olyan modellváltozat van, ami 3-szor is szerepel, ami érdekes, mindegyik szocialista, a Csajka, a ZIL 111 és 114 és a 353-as Wartburg. Egy autótípus van, aminek 3 változata is szerepel a kártyában, a Ford Mustang. Érdekes, hogy a viszonylag sok ismétlődés ellenére, mindössze egyetlen egyértelműen ismétlődő rajz van a Bentley T1-é.
Első látásra meglepő, hogy noha a keleti autók paklinként több kvartettel is képviseltetik magukat, Zsiguli mindössze három darab van, de ha tudjuk, hogy csak az utolsó három kvartett készült a Zsigulik gyártásának idején , és a legutolsót is 1977-ben rajzolták, amikor a Zsigulik még korántsem voltak olyan szinte nyomasztó mennyiségben jelen, mint a nyolcvanas évek első éveire az bekövetkezett, érthetőbb a hiány.
Mindössze 3 kvartett van, ami az összes kártyában szerepel, az I, az F és a SU. A D ugyan mind a 6 pakliban szerepel, de a politikai rendezést jól tükrözve, az első két pakliban még a nemzetközi jog szerint egységes és megszállt teljes Németországot jelenti, az utolsó 4-ben már csak az NSZK-t. Két olyan kvartett van, ami megszűnés után mégis visszatért egy későbbi pakliban: az autóbuszok, és a KGST, 2 olyan van, ami csak egy pakliban a 77-esben szerepel, a Kit car, és a miniautó (korabeli nevén “Trotty”). Érdekes a verseny- és sportkocsik kvartett(ek), ami versenyautóként indult 61-ben, 65-ben verseny- és sportkocsikká bővült, majd 69-től szétválik két kvartettre, és 77-ben már csak a versenykocsik jelzés marad meg, de fura mód alatta csak sportkocsik vannak.
Érdekesek a hibák is. Mindössze egy olyan autó van, ahol a kép hibás, a 61-es pakliban 1893-as Benznek aposztrofált autó egy 1894-es Daimler. Névelírás viszont van jó pár, a 2 Vjezda 5-nek írt Zvezda 5 az egyik csúnya hiba, de ebből a szempontból messze a leggyengébb az 1973-as piroshátú a félreírásaival és nyomdahibáival: 7-szer van duplán a típusmegjelölés, és ebben a pakliban van a hírhedt “artiop ladon” (talán hardtop sedan?) és az Intermeccanica “Hala” (Italia). Talán hiba lehet, hogy míg néha igen részletes típusmegjelölés van, máskor, különösen a versenyautóknál, mindössze egy márka megjelölés van. A hibák elárulják azt is miből dolgoztak a rajzolók. A kék Ferrari, a sárga “A” rajtszámú Mclaren és az elhibázott színű Lotus versenyautó megmutatja, hogy fekete-fehér újságképekből dolgoztak, amik elég rossz felbontásúak is voltak ahhoz, hogy a 4-est A-nak nézzék, az egyetlen lapos szögből készült fotón.
A paklik mérete is változik, az első három, és az utolsó nagyméretű, 11,5×7,5 cm-es, a sárga hátú kisméretű 10×6,5-es, a piros hátú Modern Autókból pedig készült kis és nagyméretű pakli is.
A fentiek a 6 “klasszikus” paklira vonatkoznak, nemigen lehetne ebbe beépíteni a talán 1961-es Régi autók paklit, sem az utolsó rajzolt 1983-as német mintájú 32 lapos mini méretű Autó Revűt. A 2007-es Blue revival pedig időben esik túl távol az elemzésbe való befoglaláshoz.
Kellemes múltidézést!