Autóskártyák 1960-1990

Harminc év alatt gyerek generációk sorának volt kedvenc játéka az autós kártya, vagy autó kvartett, amit persze senki sem a szabályok szerint játszott. Biztosan mindenki emlékszik a “végtelen”, mindent vivő Apal Corsára, a Lolat-T-re vagy a kékre festett Ferrari versenyautóra, és vette készpénznek a szerzők által is félreértett típus megjelöléseket, mint az “Artiop Ladon” vagy a “2 Vjezda”, és bámulta vágyakozva az akkor szinte csak ezeken a kártyákon elérhető nyugati modelleket.

A lenti kis összesítőm már megjelent más fórumon, de jól beillik ide is a Retró múzeumba. Az évszámokra kattintva galériát láthattok a lapokról.

  • 1961(kékhátú)
  • 1965(kékhátú)
  • 1969 (ghibli, csúnya rajzos, piros hátú)
  • 1973 (piroshátú)
  • 1975 (sárgahátú)
  • 1977 (kékhátú)

A hat pakliban az Ikarus márka szerepel a legtöbbször, 13-szor, ami nem meglepetés, még úgy is, hogy két modell kétszer ismétlődik, így 11 különféle Ikarus látható, mindössze 3 pakliban. 9 Škoda van, ismétlődés nélkül. (A fészlift változatokat nem tekintettem ismétlődésnek, ha egyértelmű volt). 8 Fiat, Ferrari, és Citroën van, de utóbbi kettőből van egy-egy ismétlődő modell, bár a Ferrarinál ez nem egyértelmű. 7 Mercedes van, és 7 Csepel, 1 ill két ismétlődéssel. 8 további típus szerepel hatszor, 5 ötször, 9 négyszer, 8-8 háromszor és kétszer, és 27 egyszer. 4 olyan modellváltozat van, ami 3-szor is szerepel, ami érdekes, mindegyik szocialista, a Csajka, a ZIL 111 és 114 és a 353-as Wartburg. Egy autótípus van, aminek 3 változata is szerepel a kártyában, a Ford Mustang. Érdekes, hogy a viszonylag sok ismétlődés ellenére, mindössze egyetlen egyértelműen ismétlődő rajz van a Bentley T1-é.

Első látásra meglepő, hogy noha a keleti autók paklinként több kvartettel is képviseltetik magukat, Zsiguli mindössze három darab van, de ha tudjuk, hogy csak az utolsó három kvartett készült a Zsigulik gyártásának idején , és a legutolsót is 1977-ben rajzolták, amikor a Zsigulik még korántsem voltak olyan szinte nyomasztó mennyiségben jelen, mint a nyolcvanas évek első éveire az bekövetkezett, érthetőbb a hiány.

Mindössze 3 kvartett van, ami az összes kártyában szerepel, az I, az F és a SU. A D ugyan mind a 6 pakliban szerepel, de a politikai rendezést jól tükrözve, az első két pakliban még a nemzetközi jog szerint egységes és megszállt teljes Németországot jelenti, az utolsó 4-ben már csak az NSZK-t. Két olyan kvartett van, ami megszűnés után mégis visszatért egy későbbi pakliban: az autóbuszok, és a KGST, 2 olyan van, ami csak egy pakliban a 77-esben szerepel, a Kit car, és a miniautó (korabeli nevén “Trotty”). Érdekes a verseny- és sportkocsik kvartett(ek), ami versenyautóként indult 61-ben, 65-ben verseny- és sportkocsikká bővült, majd 69-től szétválik két kvartettre, és 77-ben már csak a versenykocsik jelzés marad meg, de fura mód alatta csak sportkocsik vannak.

Érdekesek a hibák is. Mindössze egy olyan autó van, ahol a kép hibás, a 61-es pakliban 1893-as Benznek aposztrofált autó egy 1894-es Daimler. Névelírás viszont van jó pár, a 2 Vjezda 5-nek írt Zvezda 5 az egyik csúnya hiba, de ebből a szempontból messze a leggyengébb az 1973-as piroshátú a félreírásaival és nyomdahibáival: 7-szer van duplán a típusmegjelölés, és ebben a pakliban van a hírhedt “artiop ladon” (talán hardtop sedan?) és az Intermeccanica “Hala” (Italia). Talán hiba lehet, hogy míg néha igen részletes típusmegjelölés van, máskor, különösen a versenyautóknál, mindössze egy márka megjelölés van. A hibák elárulják azt is miből dolgoztak a rajzolók. A kék Ferrari, a sárga “A” rajtszámú Mclaren és az elhibázott színű Lotus versenyautó megmutatja, hogy fekete-fehér újságképekből dolgoztak, amik elég rossz felbontásúak is voltak ahhoz, hogy a 4-est A-nak nézzék, az egyetlen lapos szögből készült fotón.

A paklik mérete is változik, az első három, és az utolsó nagyméretű, 11,5×7,5 cm-es, a sárga hátú kisméretű 10×6,5-es, a piros hátú Modern Autókból pedig készült kis és nagyméretű pakli is.

A fentiek a 6 “klasszikus” paklira vonatkoznak, nemigen lehetne ebbe beépíteni a talán 1961-es Régi autók paklit, sem az utolsó rajzolt 1983-as német mintájú 32 lapos mini méretű Autó Revűt. A 2007-es Blue revival pedig időben esik túl távol az elemzésbe való befoglaláshoz.

Kellemes múltidézést!

Posted in Múlt idézés, Retromúzeum | Tagged , , , | 11 Comments

MAVAMSZ tagság

Véleményem szerint fontos, hogy az Egyesületünk MAVAMSZ tag legyen, illetve  néhányan már meg is kerestek ez ügyben.

A MAVAMSZ tagság előnyei:

- Egy esetleges káresemény esetén a MAVAMSZ tagság esetén más elbírálással értékelik a kárt. Véleménykülönbség esetén a MAVAMSZ segít a biztosítóval történő megegyezésben.

- FIVA vizsga esetén a MAVAMSZ tagok 50%-os kedvezményt kapnak a vizsgadíjból.

- A MAVAMSZ-on keresztül nemzetközi veterán kiállításokra is meghívásokat kapunk.

Az Egyesület akkor lehet MAVAMSZ tag, ha legalább 10 tagja élni kíván ezzel a lehetőséggel, és kifizeti az 5000 Ft-os éves díjat. Kérem írjon nekem (vukmann.attila@veteranzsiguli.hu), aki MAVAMSZ tag szeretne lenne, hogy el tudjam indítani a szerződéskötést.

Természetesen mindenkinek ajánlom a tagságot! Bármikor, önhibánkon kívül is történhet káresemény az autónkkal, ami ha tetszik, ha nem, a legtöbb ember (biztosító, kárszakértő)  szemében ma még csak egy értéktelen zsiguli.

Posted in 2011. I. negyedév, Hírek | Tagged , , , , , , | 1 Comment

Tagdíj

Sziasztok!

A Raiffeisen Banknál nyitottunk az Egyesületünknek számlát.

A számlatulajdonos természetesen a Veterán Zsiguli Egyesület, a számlaszám: 12072552-01258852-00100004

Tehát utalhatjátok az idei 5000 Ft tagdíjat, de lehetőség van a tavalyi fél évi tagdíj fizetésére is! A közleménybe írjátok be a neveteket, illetve, hogy 2011. évi tagdíj.

Az alapszabályunk szerint a tagdíjat minden évben január 31-ig kell befizetni. Ha valakinek kényelmesebb, illetve jobban vállalható a február eleje, akkor sincs baj!

Posted in 2011. I. negyedév, Hírek | Tagged , , , , | Leave a comment

Új autók az oldalon

Vaskovits Zsolt egy 1977-es Nivát vásárolt, aminek az alvázszáma 10066, tehát igencsak korai darabról van szó!

Jómagam egy 1975-ös 2103-at vettem, aminek következtében sajnos az 1978-as 2103-at el kell adnom.

Mindkét autóval lesz dolgunk, mire veterán minősítésre vihetjük őket.

És igen, szerintem is betegek vagyunk mindketten…!

Posted in 2011. I. negyedév, Hírek | Tagged , , , , , , , | Leave a comment

Egy kis összefoglaló rövid múltunkról

A Veterán Zsiguli Egyesület megalakításának ötlete már több éve érlelődött Rónai Marci fejében, majd a 2009. novemberében elindított weboldal sikere adott egy végső löketet…

2010. május elsején tartottuk meg az Alapító Közgyűlést. Augusztus közepén megszületett a bejegyző határozat, de mivel az ügyészség fellebbezett, és több hiánypótlásra, hibajavításra is felszólított, ezért csak a héten kaptam meg a végleges bejegyző határozatot.

Időközben a weboldalunkon  több mint 70 Zsiguli/Lada tulajdonos gyűlt össze, ennél is nagyobb számú Zsigulival, Ladával. 41-en jelezték eddig írásban, hogy a Veterán Zsiguli Egyesület tagja szeretnének lenni (az Egyesület tagjainak listája megtekinthető az Egyesület menüpont alatt az “Alapítók-Tagok” fülön). Még egy számadat: a Marci évek alatt összegyűlt Zsigulis ismeretsége alapján az előbb említett 70 emberen kívül még van kb. 30 Zsiguli tulajdonos, aki meghívót kapott a weboldal indulásakor, de még különböző okokból nem csatlakozott.  Remélhetőleg most, hogy az Egyesületünk bejegyzésre került, a fennmaradó ~30 honlapon lévő, és a ~30 még nem regisztrált Zsiguli tulajdonos is el fogja küldeni a jelentkezését.

Adószámunk már van, a jövő hét közepére várhatóan bankszámla számunk is lesz, tehát lehetővé válik a 2011-es tagdíj befizetése (amint megvan küldöm a bankszámlaszámot). Természetesen nincs akadálya, hogy a 2010-es fél éves tagdíjat is befizesse valaki, de mivel a végleges bejegyzés csak most januárban történt meg, ezért én nem tenném kötelezővé.

Az előbb részletezett rövid időszak alatt több találkozón képviseltük magunkat (Budapest, Szolnok, Pécs), az egyesületi autóink közül több megjelent különböző médiában (Hír TV, Fábry Show, letenyei-siófoki filmforgatás), valamint eddigi legnagyobb sikerünkként könyvelhetjük el a decemberi Totalcaros cikksorozatot, amiről büszkén elmondhatjuk, hogy hazai autós klub még hasonlóban nem vett részt, és azt is, hogy a totalcar.hu 10 éves fennállásának legnagyobb érdeklődést kiváltó cikkei közé tartoztak.

Ezen előzmények után pedig gőzerővel készülünk az idei OT Expós kiállításra. A szervezés egy zárt fórum témán belül történik. Ezt a fórumot, csak az Egyesület tagjai látják. Ha valamelyik tag nem látja, akkor kérem jelezze felém, mert ezt egyesével kell engedélyeznem.

A fentiek alapján várom a csatlakozni kívánók jelentkezési lapját (amit az “Egyesület” menüponton belül lehet letölteni), és ezzel együtt várom az OT Expós kiállítással kapcsolatos ötleteket mind magával a kiállítással, mind a szponzorációval kapcsolatban.

Posted in 2011. I. negyedév, Hírek | Tagged , , , , , | Leave a comment

Automatikus Email tájékoztatás

Meleg Norbival úgy gondoltuk, hogy jó lenne, ha a berögzítendő új Hírekről, Retro tárgyakkal kapcsolatos bejegyzésekről egy tájékoztató emailt küldene a rendszer automatikusan (a Fórumban megszokott értesítésekhez hasonlóan).

Norbi keresett egy kiegészítő kis szoftvert a blogunkhoz, és elvégezte a szükséges beállításokat. Ennek köszönhetően, ha új hír kerül berögzítésre, akkor email-en egy értesítést fogtok kapni.

Aki nem tart igényt erre a szolgáltatásra, kérem jelezze nekem a vukmann.attila@veteranzsiguli.hu email címre, és kivesszük a listából.

Még nem nagyon tudtuk tesztelni a működést, tehát elképzelhető, hogy eleinte lesznek hibák!

Posted in 2011. I. negyedév, Hírek | Tagged , , | Leave a comment

Kisautós váltógomb- újabb variációk

Posted in Korabeli autófelszerelés, "tuning", Retromúzeum | Tagged , , , | 2 Comments

Új tag az oldalon: Rákócza Richárd

Rákócza Richárd egy nagyon keveset futott 21061-el csatlakozott:

Posted in 2011. I. negyedév, Hírek | Tagged , , , , , | 1 Comment

Változások a honlapunk autó állományában

A következő változásokról tudok:

- Milcsevics Tibor eladta az 1980-as 2103-át, ezért levettem a honlapról.

- Pampuryk Péter eladta az 1979-es 2101-ét, ezért levettem a honlapról.

- Siket Gábor eladta az 1987-es 21013-át, ezért levettem a honlapról.

Kérek mindenkit, hogy ha elad, vagy vesz autót (és fel szeretné tenni az oldalra),  akkor jelezze nekem!

Posted in 2010. IV. negyedév, Hírek | Tagged | Leave a comment

Patus Zsolt új autója

Patus Zsolt eladta a 2107-es rendőrautóját, és vett egy 1980-as 2101-et, amiből természetesen korhű rendőrautót fog csinálni. A kellékek már rendelkezésre állnak…

Posted in 2010. IV. negyedév, Hírek | Tagged , , , | Leave a comment