Főmenü:
Mező Péter autója
Zsiguli 21012 1200 cm3
Évjárat: 1974. december
Futott mérföld: 35.350
Karosszéria: Törésmentes karosszéria, újrafényezve
Jellemzők: jobbos kialakítású ritka bordás műszerfal (repedésmentes), kürtkarikás kormány, szürke MPH-
Fékrásegítője nincs, nem is tudom hova tették volna.
Az autót a szovjet gépeket a(z) UK-
Az új tulajdonos szerette volna felújítani, de közel négy év után úgy döntött eladja, mert nincs rá lehetősége, hogy megcsinálja.
Az ebay-
Az első gondolatom ekkor az volt, hogy nem vagyok normális. A következő pedig az, hogy így van jól! Már út közben is nagy sikere volt, a tréleren sokan megbámulták. Szegedre a saját lábán ment, angol rendszámmal, lejárt MOT-
A döntés helyes volt: az autó szépen állt a lábán, nem volt megroskadva, de látszott, hogy egy alapos frissítés jó tesz majd neki.
A tengerparti településen töltött évtizedek nem kezdték ki mélyen a karosszériát, de az idő meglátszott rajta. Számos felületi karc, azokban megbújó rozsda. A sárvédőívek pereme szintén rozsdás volt, az alváz és a futómű végig, a hátsó fal felső széle a gumikédereknél szintén, sőt lyuk is volt rajta, illetve a jobb első taposólemez sarkánál, a gázpedál alatt ki is lyukadt. Tipikus jelenség. De minden további korrózió csak felületi volt.
A két első sárvédő lámpatök fölötti sarka belülről már elfáradt, ami kívül nem látszott, de belül nagyon. Adott volt az alkalom így a két elem cseréje mellett döntöttünk. A pótlás nagyon nehéz volt, a sokadikra kiválasztott elemen sokat kellett igazítani, mire az eredeti formát hozta. Ez miatt és a foltok, karcok miatt a teljes fényezés mellett döntöttünk. A motortérnek ez különösen előnyére vált.
A krómok sajnos végig felhólyagosodtak, az öntvény alkatrészek cserélve lettek, az acél elemek újrakrómozva. Remélem bírják majd az időt.
A fényszórókat a foncsor rossz állapota mellett a bordázat miatt is cserélni kellett, különben nem kerülhetett volna itthon forgalomba. Végül szovjet üvegeket találtam, amit egy új, helyzetjelző nélküli Niva foncsorára ragasztottunk. Ez a foncsor sem tetszik, de egyelőre megteszi.
Minden egyéb lámpabúrát cseréltem.
Az autó teljesen ki lett pakolva. A motor és a váltó nem lett megbontva, nem is kellett, az utastér is ahogy kijött úgy ment vissza, csak a kürtkarikát cseréltük, de az összes többi darabokra lett szedve és amit lehetett azt cseréltük vagy felújítottuk (homokszórás, festés, galvanizálás). Csavarok, alátétek anyák, hézagolók, mind-
Az autó alá teljesen új kipufogórendszer lett betéve, a rugózó elemeket mind cseréltük, természetesen ezeken a helyeken új tömítések csapágyak lettek beépítve, ha már szétszedtük alapon.
Új alvázvédelmet kapott. A szín eldöntése komoly fejtörést okozott. Igazából fehéret szerettem volna, hogy hasonlítson a gyári állapotra, de a korabeli brit katalógusokban sötétnek látszottak, talán kaptak is plusz alvázvédelmet a nyugati exportmodellek.
A felújítás végül bő egy évig tartott.
Szerettem volna november 7-
Azóta volt egy üzemanyag-
Azóta tökéletes. Élvezet vele a közlekedés.
Furcsa, hogy nincs benne szervó, hogy a váltó bal oldalon van, bár a fokozatok ugyanúgy állnak, akárcsak a pedálrend. De már megszoktam.
Út közben szinte mindig leolvasom azt a bizonyos szót a bámészkodók szájáról!
És a köszönet:
Köszönet illeti a műhelyt, ahol bő egy évig készülgetett az autó, ahol mindig volt egy fedett helye. Az alkatrészek keresése, felújítása sokszor heteket vett igénybe. A szegedi Car-
Köszönöm Miklós!
Endre a karosszériát ápolta, kibelezte, s összerakta, Attila az elektromosságot tette helyre. Nektek is köszönöm!
És köszönet illeti a főnököt és a művezetőt, Andrást és Pétert, akik tűrték és segítették az ügyet.
A sárvédők a gyáriakkal egyező vonalakat az algyői ARB Classicnál kaptak. Köszönöm Tamásnak és a gazdának, Bakos Gábornak.
A kurrens alkatrészeket köszönöm Siroki Zolinak, az összes többit a szegedi „Lada-
Az autó és alkatrészei új fényt Huszta János festőműhelyében kaptak.
Az alaktrészek galvanizálását, a krómozását a ménteleki Galvanofém végezte.
Egyéb polírozást Nagy Mihálynál kaptam Újszegeden.
Köszi mindenkinek!
/2013.11.17./