Bus Csaba - Veteranzsiguli

Tartalomhoz ugrás

Főmenü:

Bus Csaba

Retrozsigulik

Bús Csaba autója

Zsiguli 21061 1500 cm3
Évjárat: 1996. április
Futott kilométer:
Karosszéria:
Eredeti elemek, eredeti fényezés

Leírás:
 1500S, a klasszikus típus utolsó szállítmány egyike 1976, 1996, 2006. Lada 1500S, azaz VAZ21061 történetének fontosabb évszámai. 1976. gyártásának kezdete, 1996. hazánkban utoljára forgalmazza a HungaroLada, 2006. a típus gyártásának utolsó éve.

Egy elegáns dióhéjbarna, majd egy fehér, a klasszikus Ladák evolúciójának csúcsát jelentő típus ragaszkodásaként, ismételten 1500S, legfrissebb példánya után vadásztam. Gyermekként, 80-as évek közepén, még emlékeimben él az a történet, amikor az Andrássy úton, a Merkur Vállalat egyik szalonjában egy középbarna színű 1500S volt kiállítva. Az utastérben egy cetli, melyen SEBESSÉGET NE VÁLTS!

Nos, ez a típus számomra volt az elérhetetlen vágy, nem is csoda, hogy már a harmadik VAZ21061-est hajtom. Az utóbbi megszerzése azért volt külön kihívás, mert a legfiatalabb autót szerettem volna megvásárolni 1996. tavaszán. Ez, nem is lett volna nehéz akkor, ha még akár a szalonban, akár a HungaroLada telephelyén hozzá lehetett volna jutni, azonban 1996-ra már a Lada embléma csillogó mítosza kissé kopottá kezdett válni. 1995-ben, az ország néhány megyeszékhelyein, valamint nagyobb városaiban egynéhány VAZ21061-est állítottak ki, eladásra kínálva. Ezek a kiállított példányok, már olcsóbb változatok voltak, közel 150.000Ft-al olcsóbban lehetett hozzájuk jutni, ugyanis ezek a példányok, már, amolyan szegényesebb külsővel rendelkeztek. Nem volt rajtuk oldal díszléc, a krómhűtő helyett fekete színű műanyag rács volt. Ez a szegényesebb külsővel megáldott szériák már nem tetszettek, ezért kissé csalódottan, valamint, mivel már közeledett az ősz, felfüggesztettem a Lada vásárlást. 1996. tavasza, azonban ismét lázba hozott, s ismételten a Lada keresésére indultam. Budapesten volt néhány Lada kirendeltség, azonban jelezték, hogy még néhány hónapja előrendeléssel megrendelhető volt ez a típus, azonban az utóbbi időben lecsökkenő kereslet, valamint az orosz fél bizonytalan szállítása miatt megszűnőben van ez a típus behozatalai lehetősége, ráadásul a szigorodó környezetvédelmi megszorítás miatt, már csupán az 1996. év végéig lehetett behozni őket.

Egy verőfényes szombaton (1997. március. 01.) látogatást tettem Budapesten, a Nagybani Autópiacon. Négy éves volt a legfiatalabb a keresett típusból, ezért a kijárat felé vettem az utat, amikor megláttam hátulról egy hófehér 1500S-t. Miután megtudtam, hogy 11hónapos, s alig volt benne 7000Km, rögtön rácsaptam 760.000Ft-ért.

Így jutottam hozzá a hazánkba érkező VAZ21061-es típus utolsó szállítmány egyikéhez. Az egyéves garanciális szervizre már én vittem Szekszárdra. Az a szerviz, mely, néhány éve még, mint a méhkas nyüzsgött, amely előtt hosszú sor állt, hogy a garanciális, s a nem garanciális szemlézést, javítást elvégezzék, egy kihalt, szellemszerviz képét mutatta. Egy jó hosszú hibalista átadásával kezdetét vette a Lada történelem talán utolsó garanciális szervizelése. Rengeteg könnyedző csőcsatlakozások, tömítések, kárpitpanel, ajtózár, stb. cseréje, beállítása, igazítása után következhetett a próbaút, melyet kitudja hány éves tapasztalattal, s rutinnal elvégezve, a szervizből távozóban, a visszapillantó tükörben láttam, amint a szerelő (talán könnyes szemekkel) búcsút intet egy korszaknak, melynek oly meghatározó jelensége volt a Lada, s kezdhette az autótípus az időutazást az autótörténelembe.

Az autó teljesen eredeti állapotában, veteránautóként kívánom megtartani. A krómozott motortér, a múltat idéző utastér, s a 70-es, 80-as évek utcaképét meghatározó típus 1996. áprilisi példány. Azon Lada márka kedvelőinek, akik szívesen tennének sétát egy rövid időutazáson, azoknak szívből ajánlom az évenként minden augusztus utolsó hétvégéjén, Gárdonyban megrendezésre kerülő Országos Lada Találkozót, melynek helyszíneként a Sport Beach Camping ad helyet.

 
Vissza a tartalomhoz | Vissza a főmenühöz