Komlósi Károly

Zsiguli 2101 1200cm3
Évjárat: 1973. július
Futott km: 119000 km
Karosszéria: Gyári elemek, többségében eredeti fényezés
Leírás:

1973.7. hónapban helyezték forgalomba. Karosszéria elemei eredetiek, hegesztve nem volt. Fényezésük is eredeti, a motorháztető és a jobb első sárvédő kivételével. Az autó élete nagy részét (az első 3 év kivételével) egy paksi Úrnál töltötte, aki már nincs az élők sorában.
Rendkívüli módon vigyázott rá, igazi családtagként szerette. Az autó máig megőrzött állapotán ez látszik is. A motorháztető és a jobb első sárvédő újrafényezése azután vált szükségessé, miután a bácsi egyszer megengedte az unokának, hogy beálljon a garázsba, ami pedig nem sikerült. Az autó előéletéről a máig megőrzött szürke forgalmi alapján, és a vásárláskor kapott információk, történetek alapján szinte teljes képet kaptam.
Műszakilag kifogástalan állapotban van, a megtett kilométer ellenére kellemes a motorhang. A belső tér állapota kifogástalan, finom Zsiguli illattal ötvözve. A karosszéria rozsdamentes. A külsőt illetően, a 36 év alatt jó néhány esztétikai hibát összegyűjtött az említett két elem újrafényezése mellett. Ezeket a hibákat szeretném kijavíttatni amellett, hogy az eredetiséget a lehető legjobban megőrizzük. A krómok szép állapotban megmaradtak, csak hűtőrácsot kellett szerezni hozzá, illetve orremblémát. Helyre kell állítani a körtükröt, amelyet a vásárláskor megkaptam, és a fehér színű indexbúrát. A jelenlegi narancssárga búra mögött a 3 pólusú index-helyzetjelző egység lapul a 2 szálas izzóval, viszont a kábelezés átkötésre került, valószínűleg ez még átadás előtt a Merkurnál.
Amellet, hogy néha szeretünk vele jókat kirándulni, remélem méltó példánya lesz a magyarországi állománynak.




Kép album (Klikk ide)
Zsiguli 2101 1200cm3
Évjárat: 1976. március
Futott km: 160000 km
Karosszéria: Taposókat kivéve gyári elemek, újrafényezve
Leírás:

1976 márciusában helyezték forgalomba. Karosszéria elemei eredetiek, hegesztve csak a taposólemeze volt. Mivel ennek minősége erősen kifogásolandó, ezt ki kell javítani. A karosszéria újrafényezett.
Nagyon szépen megőrzött autó, hibátlan belső térrel, némi külső esztétikai hibával. A motorja már felújítást igényel.
Ami különlegessége, hogy az utolsó a Zsiguli feliratos példányok közül, ami egy átmeneti időszakot képvisel. Például kockatükör, ritkabordás ezüst betétes műszerfal, kürtkarikás kormány, ezüst hátlapos nagy visszajelzős km óra. Magán hordozza az összes jellemzőjét egy 76 – 77 - es Ladának, de a hátfalon még Zsiguli felirat van, és billenős gázpedállal rendelkezik. Mivel első tulajdonostól vásároltam szürke forgalmival, ezek eredetiségéről meggyőződhettem.




Kép album (Klikk ide)
Zsiguli 2103 1500cm3
Évjárat: 1977. április
Futott km: 98000 km
Karosszéria: 
Gyári elemek, eredeti fényezés
Leírás:

1977 áprilisában helyezték forgalomba. Karosszéria elemei eredetiek, hegesztve soha nem volt. Fényezése is eredeti, de már erősen megkopott.
Egy székesfehérvári orvos vásárolta 1977 – ben. 2003-ig 33 ezer kilométert tett meg vele, az utolsó 15 évben csak garázsban állt. 2003-ban az orvos egy gazda ismerősének használatba adta, mivel az autó nála csak a helyet foglalta. A gazda 2007-ig használta és 98000 km-ig hajtotta, főként a szőlőjébe járt ki vele. Mivel később vásárolt másik autót, 2007-ben visszaadta a már nyugdíjas orvosnak, aki úgy döntött megszabadul tőle. Ekkor kerültem vele kapcsolatba feleségem révén, aki az egészségügyben dolgozik. Kezdetben fenntartásaim voltak az autóval kapcsolatban, mert a gazda – bár korrekten használta és szervizelte – soha nem takarította. A koszos üléshuzatok alatt szakadásmentes eredeti belső teret találtam, a vastag sárréteg alatt pedig kitűnő minőségű és nagy mennyiségű alvázvédővel borított rozsdamentes lemezeket. Szerencsére ez a pár év nem volt elég ahhoz, hogy véglegesen tönkretegyék az autót.
Karosszérialakatos apósommal átnézve a kocsit megállapítottuk, hogy valóban nem kell karosszériázni. Fényezni szükséges. A küszöb díszlécek kivételével az összes krómot cserélni kell, ezeket többnyire már sikerült beszerezni hozzá. A motornak gyönyörű hangja van és erős. Amikor mentem vele és kipróbáltam mit tud, azt gondoltam, hogy ezt a teljesítményt sok mai autó is megirigyelné. A fogyasztását már nem J.




Zsiguli 2103 1500cm3
Évjárat: 1981. április
Futott km: 114600 km
Karosszéria: 
Gyári elemek, eredeti fényezés
Leírás:

1981 márciusi autó. Elemei és a fényezés eredetiek. Itt ott kisebb javítások már vannak rajta. Nagyon szép kék belsővel rendelkezik. Véleményem szerint nyugati exportos kocsi lehet, mert az alvázszámában nincsenek betűk, sem  XTA , sem VAZ. Egy 2103-al kezdődő sorozatszám, melyet csillagok fognak közre.
Az autót első tulajtól vásároltam, aki annak idején egy fehérvári nagyvállalatnál volt osztályvezető, így jutott hozzá a kocsihoz.
Egyébként az autót ismertem néhány éve, mert a nyugdíjas házaspár a szüleim lakhelye melletti piacra járt vásárolni és az autót többször láttam a társasház előtt parkolni. Mint utólag kiderült a szüleimet is ismerik, mint a társasház közös képviselőit. Büszke voltam erre, és jó érzés volt ilyen emberektől autót vásárolni.
A közeljövőre tervezem az autó restaurálását.



Zsiguli 21013 1200cm3
Évjárat: 1983. május
Futott km: 52000 km
Karosszéria: 
Gyári elemek, eredeti fényezés
Leírás:

Annak ellenére, hogy ez a típus mondhatni az egyik legelterjedtebb, s talán nincs olyan varázsa, mint a többinek, nekem akkor is a kedvencem.
1983 júniusában a szüleimnek 5 év várakozás után megérkezett a várva várt autó. Egy 1200S (KJ-62-86). Az autó szinte családtag volt, mindig patika tisztaságban tündökölt. Kevés kilométert hajtottak bele a szüleim, 11 éves korában 44 ezer km volt benne. Havat soha nem látott. Világoskék színe volt, világosbarna belsővel. Nagyon szerettem, 14 éves koromban ezen a kocsin tanultam meg vezetni szántóföldi utakon. 94-ben másik autó vásárlása miatt sajnos eladták a szüleim, de a mai napig gyakran felemlegetik, hogy milyen jó kis autó volt ez és mennyire szerették, és vajon most mi lehet vele? Aztán 2006-ban elhatároztam, hogy felkutatom a kocsit. Meg is kerestem a családot, aki tőlünk megvásárolta. Sajnos rossz hírek fogadtak, mert az úr, aki megvette elmondta, hogy valamivel később eladta az oroszoknak, akik akkoriban innen vitték haza a zsigulikat százával. Nagyon csalódott voltam.
Egy nap a feleségem azzal jött haza, hogy egy kedves idős néni ismerőse panaszkodott neki, hogy nem tudja, mit kezdjen a sajnálatos módon elhunyt férje régi zsigulijával, ami a halála óta a garázsban áll. A feleségem kikérdezte a részletekről, és úgy tűnt ez egy ugyanolyan kocsi, mint a miénk volt. Világos kék, világos barna belsővel. Ráharaptam, de amikor megérkeztünk, egy acélkék színű autó fogadott. Ismét csalódtam, és majdnem vissza is utasítottam a keveset futott eredeti fényezéssel rendelkező autót, amiért nagyon kedvező árat kértek. A feleségem beszélt rá, hogy egyezzünk meg a nénivel. Annyira megtetszett neki az autó, hogy nem engedte ott hagyni. Mivel Ő erősködött, ezért az Ő kocsija is lett. Gyönyörű ez az acélkék szín, az autó pedig 1 hónappal idősebb és kb. csak 100 ezerrel alacsonyabb alvázszámú , mint a régi családi autónk. Ezt az írást ennek a kocsinak az emlékére szánom.




Zsiguli 21061 1500cm3
Évjárat: 1984. július
Futott km: 130000 km
Karosszéria: 
Gyári elemek, eredeti fényezés
Leírás:

Az összes eleme és fényezése eredeti. Karosszéria hibája a 2 első sárvédőn a szokásos helyeken van. Ezeket vagy kijavítjuk, vagy komplett sárvédő csere lesz A motornak gyönyörű hangja van.
Az autónak elég feltűnő a színe, ami miatt nekem nagyon szimpatikus.




Kép album (Klikk ide)

Lada Samara 21099 1500cm3
Évjárat: 1994. november
Futott km: 98000 km
Karosszéria: 
Gyári elemek, eredeti fényezés
Leírás:

Ez az autó a feleségemé, ezért ő írt róla: Elemek és fényezés 100% eredeti. 1994.11. havi autó. Katalizátoros és még kézi szivatós sedan kivitel. A férjemmel nagyon szeretjük a Ladákat, mivel neki is ilyen van nagyon megkedveltem a típust. Jogosítványom megszerzése után az első autóm. Évekkel ezelőtt vásároltam első tulajdonosától, aki rendkívüli gondossággal vigyázott rá, ahogy én is. Fűtött garázsban áll, télen abszolút nem használom, manapság nyáron is csak hétvégi autóként. Szerintem ezt a típust minden szempontból eltalálták az oroszok. Kedvező fogyasztás, könnyen fenntartható és szervízelhető autó. A Sedan kivitelnek köszönhetően hatalmas csomagtér, ami a hátsó ülés lehajtásával 2-3 szorosára növelhető.
Az autón minden eredeti, ha valami elromlik, akkor eredeti alkatrésszel pótoljuk. Az alkatrészek manapság is elérhetőek. Ha eléri a veterán kort elviszem múzeális minősítésre.




Kép album (Klikk ide)

Lada Samara 21099 1300cm3
Évjárat: 1995. március
Futott km: 59000 km
Karosszéria: 
Gyári elemek, eredeti fényezés
Leírás:

Be kell vallani, hozzám legközelebb ez a Sedan típusú Samara áll. Az autó egy azok közül a kocsik közül, melyek a rendszerváltás utáni VAZ autógyártást reprezentálják. Úgy vélem, hogy ez a Sedan típus elég ritka főleg 1300-as motorral szerelve.
Az autót a szüleim vásárolták a Hungarolada budapesti telepén. Akkor úgy mentek oda, hogy metálkék, 1300 köbcentis, sedan samarát vásárolnak. Csak ez a kombináció jöhetett szóba, más köbcenti és más szín nem. Itt, mely a Merkur régi nagy telepe volt rengeteg autó közül választhattak, ám az említett kombinációnak megfelelő autót nem sikerült találni a több száz autó között. Egy órás keresgélés után megtörve, már kezdték magukat elhatározni egy 1500-as mellett, amikor a telep szélén szinte ”félredobva” megpillantották ezt az autót. Minden feltételnek megfelelt, hát ez kellett. A telepvezető ezután közölte, hogy az autó úgy érkezett ide a vagonon, hogy semmiféle papír, szállítólevél nem jött vele. Véletlenül keveredhetett ide, nem is ide akarták küldeni. Szállítólevél hiányában pedig nem állíthat ki számlát, így ezt az autót nem lehet megvásárolni.
Valószínűleg tévedésből ideküldött nyugati exportos példány lehet, talán ezért szerelték fényszóró törlőlapáttal. Sok Bosch gyártmányú alkatrész,  ”Made in U.S.A.”  feliratos motortéri csövek, automata szivató és lambdaszonda jellemzi.
Minden esetre a szüleim nem hagyták annyiban a dolgot, tovább küzdöttek. Hosszabb parázs vita és némi telefonálgatás után a telepvezető hajlandó volt számlát, és az okmányokat kiállítani ehhez az autóhoz a szüleim részére, így az autó a miénk lett.
46 ezer kilómétert hajtott bele édesapám, amikor átvettem tőle, a maradék 13 ezret pedig én. Mindig is a család egyik szeme fénye volt, én is vigyáztam rá. Alvázvédtem és üregeltem nagy szorgalommal. Életem első autója. Olyan, amit az ember az első néhány összegyűjtött fizetéséből vásárol. Elmegy vele bulizni vagy hazaviszi a barátnőjét és rengeteg ifjúkori felejthetetlen élményt szerez.
Jelenleg letakarva, konzerválva pihen egy garázsban, nem szaporítom bele tovább a kilométereket. Egyszer Ő is veterán lesz. Az autó ugyanúgy néz ki, mint amikor a szülők elhozták a Hungaroladától, semmi nem lett rajta kicserélve vagy változtatva, kivéve a 4 gumiabroncsot, a fékbetéteket és a különböző folyadékokat és szűrőket.
Tényleg nagyon szeretjük a típust, a feleségem is ilyen autóval jár.


Kép album (Klikk ide)