Többször fölmerült már kérdésként, hogy hogyan kell értelmezni a VAZ modellek alvázszámait. Hát összeállítottam egy kis magyarázatot.
Először is tisztáznunk kell, hogy 1981 előtt az autógyárak önállóan dönthettek az általuk előállított termékek számozásáról, a legtöbb autógyár a vázakat, a motorokat, esetleg egyéb fő egységeket külön számozással látta el, ami általában egy futósorszám volt, de 1954-től megjelent először az USÁ-ban egy rendszer, ami már a komplett autót kezdte számozni. Ezt egységesítették és tették egyszerre kötelezővé a világon 1981-ben, mely a VIN szabványban van lefektetve. A VIN – (vehicle identification number, vagyis jármű azonosító szám) egy egyedi, megismételhetetlen azonosító, amit a komplett jármű kap. Tehát valójában nem alvázszám. 1981 előtt is sok autógyár használta ezt valamiféle szerviz számnak, vagy pótalkatrész azonosítónak nevezve.
A VIN szabvány ugyan elvileg egységes, de mégis a világ különböző részein különböző, egymáshoz nagyon hasonló szabványok írják elő a 17 karakteres azonosító generálásának módját. A 17 karakter első három tagja kötött, ez az un. WMI, vagyis World Manufacturer Identifier – Gyártói Világazonosító, a 4-8 tag a VDS, a Vehicle Description Sector, a jármű leíró rész, ami általában a típust, altípust, karosszéri formát jelöli, a 9. digit egy a többi 16 digitből egy előre meghatározott algoritmus szerint generált ellenőrző karakter, ami arra szolgál, hogy a VIN-ről eldönthető legyen hogy valódi-e, nem csak úgy találomra ütötték be. A 10 digit a gyártási évet jelzi: A-Y-ig az angol ABC betűrendjében 1980-2000 közötti éveket jelöl, 1-9-ig pedig 2001-2009-et, és 2010-ben újraindul A-val. Itt érdemes megjegyezni, hogy a VIN szabvány az esetleges félreolvasások elkerülése miatt nem engedi meg a I, O, és Q betűk használatát. A 11. karakter a gyártóüzem kódja, a 12-17 karakterek a gyártók által definiált adattartalommal rendelkeznek.
1970 és 1980 között a VAZ a hagyományos futósorszámos rendszert alkalmazta, ahol valóban a váz kapott egy számot. A motorok ugyanígy külön futósorszámot kaptak. A járművek egyedi azonosítására csak az adattáblába beütött pótalkatrész azonosító szám szolgált. Persze a dolog nem ilyen egyszerű azért.
A vázszám formátuma így nézett ki:
ВАЗ 2103 0169412
A ВАЗ nem bé-a-háromnak ejtendő, mint ahogy egy okmányirodai ügyintéző egyszer betűzte, hanem a Volgai Autógyár orosz nyelvű elnevezésnek a Volzskij Avtomobilnij Zavodnak (Волжский Автомобильный Завод) a cirill betűs rövidítése, ejtése “vaz”. Ez gondolom itt sokakat nem lep meg. A következő 4 (illetve egy esetben 5) karakter a váz típusa, ez lehet 2101, 2102, 2103, 21011, 2106, 2121, stb… az altípusok nem kaptak külön vázszámot, tehát egy 21013-es pl 21011-es vázszámot kapott, benne egy 2101-es motorral. (A motorok ugyanígy annak a főtípusnak a típusszámát kapták, amibe először szerelték őket). Hasonlóan az 1500s-ek 2106-os vázszámot és a 2103-as motorszámot kapták, így jött létre a 21061-es altípus, amelynek vázszámozása együtt futott a 2106-os (1600-os) főtípuséval)
Az utolsó hét karakter egy futósorszám, az egyes típusokon belül külön-külön haladt előre 0000000-től a végtelenbe és tovább. Két csavart itt is megemlítenék. Ugyan a a 2101-es és 21011-es vázszámokban a típus külön szerepelt, de valami teljesen érthetetlen oknál fogva a futósorszám közös volt, tehát az első 21011-es az nem 21011 0000001 volt, hanem a soron következő 2101-es váz sorszám. A másik csavar a hazai okmányirodai és biztosítási ügyintézésben okoz rendszeresen gondot. Az első forgalomba helyezés idején nem létezett még az egyedi jármű azonosító, így nem nagyon figyeltek rá, hogyan jegyzik be az alvázszámokat, így a korabeli forgalmikból igen gyakran kihagyták a ВАЗ előtagot, gyakran a típust is, sőt a futósorszámból is elhagyták a nullákat, hiszen mindenki tudta, hogy futósorszámról van szó, és a 42466 ugyanazt jelentette számukra mint a 0042466
1980-ban valamikor a VAZ is átállt a VIN szabványra, amit a nagy autógyártók a 70-es évek folyamán folyamatosan vezettek be, mivel 1981-től már nem lehetett a nyugati piacokon hagyományos, vázszámozási rendszerben azonosított autókat eladni. Az új alvázszámok formátuma a következő:
XTA210610F1357031
Az XTA-ból az XT a Szovjetuniót jelenti (XS-XW-ig a szovjet gyártók azonosítói kezdődtek), az A a VAZ majd AvtoVAZ jele, és együtt az XTA is az VAZ-t jelenti. a 4-8 pozíciókon a 21061-es model jelölés található, innen tudjuk, hogy ez egy 1500s (az 1600-osnak itt 21060 szám lenne), a 9. pozíció nullája az ellenőrző karakter, az F az 1985-ös gyártásra utal, a 11.-17. pozíciók között pedig egy futósorszám volt, azt jelenti, az adott modellből (vagy modell csoportból) hanyadik az adott autó. Van azonban itt egy csavar, mivel a szabvány szerint a 11. karakternek a gyártóüzemet kell jelölnie, így a VAZ fenntartotta 0-6 számokat a toljatti üzembeli gyártásnak (így egy modellből akár 7 milliót is megszámozhattak volna), 7 a szizranyi üzem, és 9 a finn összeszerelést jelenti. Ahogy már láttuk a 2101-21011/13 egy futósorszámot kapott, és a három Samara modell is közös sorszámozást kapott. A fenti alvázszámú autó tehát a toljatti üzemben elkészült 1357031. 2106-os. Az évjáratot jelölő karakterrel azonban van egy érdekes körülmény. Egyes autógyáraknál a gyártási évet, míg másoknál (főleg amerikai gyártóknál) a modellévet jelöli. A modellév az előző naptári év július 1-től a következő év június 30-ig tart, az effajta évjárat megjelölésnek marketing okai vannak, már 2012-ben megveheted a a 2013-as modellt. A VAZ a modellév szerinti kódolást használta a 10. karakterben. 1980 volt az A, a többi modellév pedig sorban:
81 82 83 84 85 86 87 88 89 90
B C D E F G H J K L
91 92 93 94 95 96 97 98 99 00
M N P R S T V W X Y
01 02 03 04 05 06 07 08 09
1 2 3 4 5 6 7 8 9
A típusismertetők menüpont alatt gyűjtjük forgalomba helyezési dátummal együtt az alvázszámokat, aki szeretne hozzájárulni, küldje el a sajátját, vagy amit levadászott valahol.