Bamako Summer

Akik figyelték a fórumot, már tudják, hogy Egyesületünk úgy döntött, egy igen kalandos vállalkozást támogat. Sághegyi Katalin kis csapata indul a Bamako Summer nevű autós túlélő túraversenyen vagy kaland rallyn. A szovjet járművet pontosan azokra az utakra viszik el, ahová több mint 40 éve megálmodták azt. Következzen most a bemutatkozásuk.

Kedves Veterán ZSIGULISOK!

Alig néhány hete kerültem kapcsolatba az egyesülettel, mikor szponzorokat kerestünk az augusztus végén megrendezésre kerülő versenyre. Nem másról van szó, mint a méltán híres Bamako futam nyári változatáról, ami idén először kerül megrendezésre. A Nyíregyházáról induló verseny teljes hossza 5400km, amit kilenc nap alatt kell teljesíteni, és a befutó Üzbegisztán fővárosában Taskentben lesz.


View Larger Map

Párommal az elmúlt egy évben több tájékozódási versenyen is részt vettünk csodálatos kék Ladánkkal. Ezek a versenyek, részben műúton, de nagyobb részt terepen zajlottak, a versenytársak pedig egytől egyig terepjárósok voltak. Mindenhol megálltuk a helyünket, nem hoztunk szégyent a Ladára és magunkra sem, sőt szinte mindenütt kiemelkedő lelkesedéssel és díjazással jutalmazták elszántságunkat.

Tovább olvasom

Posted in 2013. III. negyedév, Élménybeszámolók, Hírek | Tagged | Leave a comment

Veteránzsiguli hétvége: Börgönd szeptember 8.

PROGRAM VÁLTOZÁS! SAJNOS A BALATONMÁRIAFÜRDŐI RÉSZE A PROGRAMNAK ELMARAD! ÍGY TALÁLKOZUNK A BÖRGÖNDI REPÜLŐNAPON VASÁRNAP!

A szeptember 7-8-i hétvégére van két meghívásunk az egymást követő napokra, Balla András szombatra a balatonmáriafürdői nyárzáró rendezvényre, Hajdók Tibor pedig a már hagyományos börgöndi repülőnapra invitál bennünket.

A programok:

Szeptember 7. szombat

 

10:00-tól kezdődnek a programok de 12:00-ig van idő beállni
14:00-15:00 óra körül lesz egy felvonulás a faluban, ahol a régi kocsikkal mennénk egy kört, kiállnánk egy kicsit a kikötőben a partra (ott lehetne fényképezkedni is), intéznek hozzá hangosítást is ahol régi zenék mennének autóról.

Az esemény 2 éve működik, tavaly, és tavaly előtt csak András Trabija meg Zsigája volt kint pár öreg motor és bicikli kíséretében. Szeretnék kicsit ezt kibővíteni, terveznek egy retró sátrat is, amibe régi dolgokat állítanának ki, ide lehet hozni érdekességeket

Ebéd lesz a strand területén:
halászlé, halsütés (keszeg) lángos, régi balatoni gyorskaják, stb. amit a település finanszíroz
A nyugdíjas halsütős néni süti ilyenkor a hekket, keszeget, a 70-80 as években volt egy halsütödéje

Szállást szombat estére András tud adni, vasárnapi reggelivel (András állja a szabad szobák erejéig)
Van egy nagy grillje, azon este tudunk sütögetni akár a strand területén (kérünk egy lekerített részt), utána a Delta nyitva van (ahol voltunk a télen) és van még élet a faluban, koktélbárok, miegymás.
Egészen késő estig tart a rendezvény a strandon.

Ha valakinek kérdése van ezzel kapcsolatban, jelentkezni szeretne, keresse Balla Andrást, ballaandras@kismatroz.hu, +36/30/500-11-78, ha valakinek kéne péntekre is szállás, azt is meg tudjuk oldani csak jelezzétek!

 

Aki eljön a szombati programra azokkal együtt indulunk a vasárnapi eseményre, ami  Börgöndi Repülőnap:

Szeptember 8. vasárnap

Helyszín: a börgöndi laktanya területe.

Programként  Tibi versenyautóztatást tervezett, ha lesz jelentkező sofőr autóval.
Ezen felül gondolt még arra, hogy a teherautója rakterében felállított kép és hanganyag formájában az Egyesület fejlődését és a tagjainak bővülését, akár minden autóról küldött képek alapján bemutassuk.
Továbbá kellene minél több színes autó kortól és állapottól függően!! (piros ,fehér ,zöld)
A repülőnap programjáról később adunk ki további infót.
Szeretnénk sátrakat állítani asztalokkal és sörpadokkal, erre várnánk a közelből résztvevők segítségét.
Tibinek van egy dupla sátra két asztallal és 10 db székkel.

Tibi szeretné a nagy érdeklődésre való tekintettel, és a múltra nézve meglepni a résztvevőket egy általa készített látványkonyhás, ízletes ebéddel, mely a vasárnap fénypontja lesz :o

A legutóbbi információk szerint két fő ingyenes belépést biztosítanak autónként, de ezen még dolgozik Tibi bácsink, hátha lehet az három is.

Kérlek benneteket,hogy legkésőbb augusztus 25-ig részvételi szándékotokat írásban leadni szíveskedjetek a kapcsolódó fórumban és a regisztrációs táblázatban a repülőnappal kapcsolatban.

A rendezvény végén a bontáshoz is szükség lesz segítségre, illetve akinek ötlete, felajánlása, segítő szándéka van, illetve kíváncsi további részletekre, az szintén a kapcsolódó fórumban találja meg az infót vagy tud hozzászólni.

Tehát akkor ismét: a jelentkezéseket a fórumban várjuk és azzal párhuzamosan közvetlenül a szervezőknél, lehet csak egyik, vagy mindkét rendezvényre is jelentkezni:

Balatonmáriafürdő: Balla Andrást, ballaandras@kismatroz.hu, +36/30/500-11-78, határidő nincs, de a szállások száma véges, és jó lenne tudni mennyien leszünk, így érdemes minél hamarabb jelentkezni!

Börgöndi repülőnap: Hajdók Tibor, hajdok.tibor@gmail.com, jelentkezési határidő augusztus 25., autó rendszámát kérjük leadni a regisztrációs táblázat kitöltésével!

Úgy gondolom, hogy egy rendkívül jó hangulatú hétvégének nézünk, gyertek minél többen!

Posted in 2013. III. negyedév, Hírek | Tagged , , , | Leave a comment

4. Szovjet Jármű Túratalálkozó – REGISZTRÁCIÓ!

Megérkezett a 4. Szolnoki Szovjet Járműves Túratalálkozó regisztrációs lapja és többé-kevésbé végleges programja, amit itt közlünk.

Amennyiben levélben nem kaptatok programot és regisztrációs lapot, innen letölthetitek. (Katt rá, és utána Ctrl+S)

Behívó parancs tartalékos állományba!

 1. Közlöny

4. Szovjet Jármű Találkozó és Túra

 (Veterán, oldtimer és nosztalgia járművek részére!)

Dátum: 

2013, augusztus 1. 12:00 2013 augusztus 4.16:00

Helyszín:

Szolnok (-Gyomaendrőd)
 

Ismét megrendezésre kerül az immár 4. találkozónk, ami idén is 4 napos lesz. Várunk szeretettel minden eddigi és új résztvevőt is!  Ha Riga, Verhovina, Izs, Dnyepr, Ural, Moszkvics, Zaporozsec, Zsiguli, Volga, Csajka, GAZ, UAZ, KRAZ, ZIL és egyéb szovjet gyártású jármű tulajdonosa vagy, esetleg márkarajongó és szereted a Szovjet érát, akkor itt a helyed! J

A program várhatóan az alábbiak szerint alakul:

(részletesebben a tájékoztatófüzetben a helyszínen)

 0. nap: 2013. augusztus 1., csütörtök

 Programterv:

12:00-  Érkezés, szálláshelyek elfoglalása.
’Egésznapos’ szabadprogram (strand, városnézés, passzív pihi a csendes táborban).
19:00  Közös esti sütögetés, beszélgetés, jó kedv, éjszakába nyúlóan.                   

 

1. nap: 2013. augusztus 2., péntek

Programterv:

8:00-9:00       Az előzőnap érkezőknek ébredezés és szovjetasztalos reggeli.
8:00-              A frissen érkezőknek szálláshelyek elfoglalása.
12:30-13:30  Ebéd: Pelmenyi (tradicionális orosz specialitás)
14:30-15:30   Egy nagy Szovjet Jármű meglátogatása. J esetleg „filmforgatás”…
18:30             Vacsora, eligazítás.
19:30-21:00  Várhatóan, a tavalyi találkozó FILM bemutatója!
21:30            Szabadtéri 16 mm-es filmvetítés, szabadprogram.
                     Korai takarodó!

 2. nap: 2013. augusztus 3., szombatProgramterv

7:00  Ébresztő, reggeli, eligazítás, felkészülés a túrára.
8:00  Szervezett túra: Viharsarok ’13 hadművelet
         Peresi Tájház – szivattyúház megtekintése,
      Gyomaendrőd – Kner Nyomdaipari Múzeum meglátogatása
       Közben: ebéd
      Hármas Körös Pálinka Manufaktúra – Főzdelátogatás        
       Össz.táv.: 140 km/3 részletben
17:00-  Visszaérkezés a szállásra, vacsora.
        Szabadprogram, igény szerint gyerekeknek: szovjet rajzfilm vetítés.

19:30   Eligazítás.
20:30   Meglepetés program. Idén támogatás hiányában, kétséges… L
21:30  Szabadtéri 16 mm-es filmvetítés, szabadprogram.

3. nap: 2013. augusztus 4., vasárnap

 Programterv:

7:00                Ébresztő, reggeli, eligazítás, felkészülés a „tájékozódási versenyre”!
8:00-9:00        A „tájékozódási verseny” folyamatos indítása.
8:00-11:00  „Tájékozódási verseny” Szolnok városában.
9:00-13:00        Kiállítás és közönség találkozó a ’Béke Tábor’ területén.
12:30            Eredményhirdetés, díjátadó.
13:00             Könnyes búcsú egymástól.
  -16:00               A tábor elhagyása!

A rendezőség a „műsorváltozás” jogát, rajta kívülálló okok miatt fenn tartja.

Amit nyújtani tudunk Nektek: szállást, étkezést és kulturprogramokat, fürdőzést, közös szombati túrát, egy vasárnapi játékos „tájékozódási versenyt” és legfőképp a szokásos jó társaságot!

Amit Tőled várunk: Gyere el (családoddal, pároddal, barátokkal), túrázz egyet a csapattal, vegyél részt a „tájékozódási versenyen” és érezd jól magad hasonló érdeklődésű emberek közt!

Szállás a már jól megszokott Szolnoki Gyermek és Ifjúsági Közalapítvány Turisztikai és Szabadidő Központjában (’Béke Tábor’ J), mely még mindig fás, ligetes területen helyezkedik el a Tisza partja mellett.

Szeretnénk, ha a találkozó alatt minél többen az „alkalomhoz illő” ruházatot viselnétek! Figyelni fogunk rátok! J

Várjuk egyéb ötleteiteket is!

 A nemszovjet járművekkel a táborban csak külön, erre kijelölt területen lehet majd parkolni, még az utánfutóval is.  A túrán, felvonuláson külön, a menetoszlop végén haladnak! A kiállítási területeken nem állhatnak! Kérjük megértéseteket, mivel ugye Szovjet Jármű találkozóról van szó!

Az előző évekhez hasonlóan a találkozóról ismét filmfelvételt készít a Szovjet Filmes Műhely csapata! A találkozón való részvétellel automatikusan hozzájárulsz, hogy rólad filmfelvétel készüljön, és a továbbfelhasználásra kerüljön. Punktum! J

Ha van lehetőséged cégként vagy magánemberként támogatni rendezvényünket, azt szívesen vesszük, amit természetesen teljes egészében a találkozóra használunk fel!

Felmerülő költségek

Regisztrációs és részvételi díj (egyszeri, a találkozó időtartamára, ami a tájékozódási versenyt is magába foglalja):
- Gépjárművenként:                    1200 Ft   és
- Szaktársanként:                        1000 Ft    (6 éves kor alatti kispajtásoknak és 65 éves kor feletti bajtársaknak ingyenes).
- Csak a tájékozódási versenyre:   1100 Ft   (aki csak a vasárnap tv-en kíván részt venni).

Tömegétkeztetés a táborban (péntek-ebéd és vacsora;  szombat-reggeli és vacsora;  vasárnap-reggeli)

Nem előírt, igény szerint szabadon választható, bármelyik napra külön-külön is (min. 20 személy esetén tudják biztosítani a részünkre)
- Reggeli:                                                   600 Ft/fő/nap,
- Vacsora (főtt, egytál étel):                800 Ft/fő/nap,
- Csütörtök este tárcsán sütögetünk (a tárcsát és az olajat biztosítjuk) általatok hozott alapanyagokból (hús, kolbász, szalonna, virsli, stb.).
- Péntek reggeli: szovjetasztalos (zsíroskenyér vörös és lilahagymával), melyre a vendégünk vagy.
- Pénteki orosz ebéd: Pelmenyi (hússal töltött tészta)                      800 Ft/fő
- Belépő a Kner Nyomdaipari Múzeumba (Gyomaendrőd):                     350 Ft/fő
- Szombati ebéd: Közösen, étteremben. Lesz egy választható menü és emellett, akinek nem megfelelő, az fogyaszt az étlapról (a-la carte). Így próbáljuk egy kicsit meggyorsítani az étkeztetést.

 

A szállás árak 4. éve változatlanok!!!:

 Szállás díjak (csütörtök, péntek, szombat):

 Házak:

- 3 ágyas zuhanyzós, WC-s kőépületben: 2600 Ft / fő / éj, minimum 2 fő
- 4 ágyas zuhanyzós, WC-s kőépületben: 2200 Ft / fő / éj (emeletes ágyak), minimum 3 fő,
- 6 ágyas zuhanyzós, WC-s kőépületben: 1800 Ft / fő / éj (emeletes ágyak), minimum 5 fő

Sátorban vagy gépjárműben való alvás:

- 1200 Ft/fő/éj, közös WC, zuhanyzó

 Házi kedvencek díja /eltávozás utáni egyszeri takarítás/: 1000 Ft,

A regisztráció természetesen akkor él, ha kitöltve visszakülditek részünkre a jelentkezési lapot  július 26-ig vagy a készlet erejéig! (Visszalépés azután már csak úgy lehetséges, ha a rendelt étkezés 100%-át és a szállás 50%-át fizetitek!!!) Mivel eddig olyan jól ment, idén is még mindig a bizalomra épül a fizetés: a költségeket megérkezéskor kell személyesen rendezni, amit megelőlegezünk nektek a vendéglátóink felé! Aki nem bízik magába, az előre is fizethet!

Jelentkezési határidő: 2013. július 26.

 Infó és regisztráció: 30/23-33-193 és szovjet@alfoldiveteran.hu

 MINDENKIT SZERETETTEL VÁRUNK!

Elvtársi üdvözlettel!

ifj. Kánya Zoltán,

 SzoJBaT Kulturális Bizottsága

 

Posted in 2013. III. negyedév, Hírek | Leave a comment

Jó hangulatban telt a balatonakali nyári találkozó

A nagy létszámban megjelent tagság, és rokonszenvezők remek hangulatban töltötték el július első hétvégéjét Egyesületünk  éves nyári találkozóján, Balatonkaliban.

Pénteken kezdtek gyülekezni a résztvevők, és ahogy az lenni szokott, velociraptor falkaként vettették magukat a most először bemutatkozó autókra, itt éppen új tagunk Bartha Gábor autóját értékeli a nagyérdemű:

Persze a mustrálás folytatódik:

És folytatódik:

Megkezdődik a tapasztalatcsere az új és a régi tagok között:

És aki nem tudná, a régi tag a képen az ifjú Tajti Laci, és új tag Paár Imi, akinek autója nem készült el a hétvégére, így kölcsön kombival látogatott el, ami jól is jött, mert annyi enni és innivalót, és kemping főző felszerelést hozott, hogy még az ezerkettes kombi hátulja is tele volt vele.

Gyűlnek az autók, jól megfér egymás mellett a csillogó és a patinás, a kocka- és a körlámpás:

A 2107-es egyébként új tagunk, Valkó Attila (Faterati) autója.

Estére megérkezik annak jó példája, hogy Zsigulis fertőzés nem csak apáról fiúra, hanem fiúról apára is hagyományozódik, a kevésbé ifjú Süle Gábor érkezett ezzel a 82-es 061-sel, amit magának vett, mert átragadt rá a rajongás fiáról, és rájött, ő tulajdonképpen mindig egy ilyen csajmágnest szeretett volna.

Persze az ifjabbik Gábor is megérkezett, most éppen egy 1300-sal, amit természetesen azonnali mustrálás követett:

És persze az ország legtöbbet törölgetett Zsigulija nem feküdhet le anélkül, hogy egy alapos mosdatást nem kapna:

Éjszakára emelkedik a hangulat, homályosodnak az emlékek a képekkel együtt,

Az éppen befutó Vajtu Zsolti viszont szépen veszi föl a fordulatot, mint mechanikus karbis motor a padlógázt.

A túra napjának reggelén még álmosan gyülekeznek a bulizók és az frissen érkezők:

Persze egy kis mustrálás mindig belefér: Na ez vajon milyen felni? Nagy Polski lesz az biza, a 71-es Zsigulin.

Van aki nagyon vidáman vár a túraindulásra a 82-es 2105-ben, aminek autentikus a kesztyűtartó fedele, nézzétek csak, gomb balra:

Tamás is megérkezett:

Ébredés megvolt, mosolygás megvan Rikiéknél is:

Indul a túra, vagy 20 Zsiguli sorakozik fel a Raffai Béla által profin megszervezett útvonalra.

Egy tapolcai benzinkútnál rögtönzött Zsiguli kiállítás:

Két stílus, egy az érzés:

Első megálló: Tavasbarlang.

Tapolcán csatlakozik hozzánk új tagunk, Csonták Gyula családja egy teljesen gyári, korai 21013-mal:

A túra indul tovább, itt Duboviczky Zsolti vonul a honvédségi Zsigulival:

Egy gyors út közbeni AC pumpa cserét követően (a kérdésre, hogy kinek van kb. 5 db került azonnal elő, példás hozzáállás, végül az elnök úr hozta meg a vezéráldozatot), a következő állomás a szigligeti vár:

Itt sem láttak a török idők óta ennyi Zsigulit!

A csúcson:

Akik bevállalták a csúcstámadást

A közben csatlakozókkal már tényleg vége láthatatlanná duzzadó konvoj megindul hazafelé a Balaton partján, igazi Plattensee-Urlaub-Zimmer Frei hangulatokat idézve az összes helységben tátott szájjal bámuló turistákban:

A táborhelyre való visszaérkezés után pihi kezdődik:

Ifjú rajongók nagyon autentikusan Simsonnal érkeznek, hogy mi mást is csináljanak, mint mustráljanak. Az biztos, hogy utánpótlás lesz!

“Ezt nézzétek, tv van az oszlopon! De mi ez sok gomb rajta?”

És persze indul a sütés-főzés, előételnek Imi tárcsás kolbásza fogy:

Barátságok mélyülnek el:

És ó, jajj, megtörténik a katasztrófa!

Persze mondanom se kell, a madár óriási hibát követett el, ahogy olvastok, fajának utolsó élő példányaitól vesznek DNS mintát, aztán küldik őket preparálásra.

A hangulat emelkedik:

Tibi is túlteszi magát a megrázkódtatáson, és rotyogtatja már a csirkepörit.

Csirkepöri stand-up comedy-vel, nálunk a teljes körű szórakozás garantált, és ehhez csak ember kell!

A főnök is laza.

Na erre is jó egy kombi!

A csapat:

Elmélyülés:

Az este lassan eltelik, közben még lezajlik egy kis “Ki tud többet a Zsigulikról?” vetélkedő a Rónai Alkatrészbazár szervezésében és támogatásával, ahol a fődíj a marci által felajánlott vadi új vezérműtengely. A vasárnap a délelőtti beszélgetéssel, fürdőzéssel, hazaindulásokkal telik, de vannak hardcore rajongók, akik kitartóan várják a beígért NOHAB-ot.

Hát ennyi volt, remek volt, örülök, hogy ilyen sokan összejöttünk, és ne feledjétek a következő nagyobb események az augusztus első hétvégéjén megrendezendő Szovjet Járműves Találkozó, és  szeptember 8-án a Börgöndi Repülőnap. Mindkét eseményről hamarosan külön is hírt adunk, készüljetek, és nézzétek meg a teljes képgalériát itt!

Posted in 2013. III. negyedév, Hírek | Tagged , , , , | 1 Comment

A Garázs tv adása a 40 éves 2103-asról

Tibi, Gábor, Béla, Marci, Tamás, és Zsolti óriási szövegeivel itt a garázs tv felvétele. Klasszikus!

Posted in 2013. III. negyedév, Hírek, Múlt idézés, Zsiguli története | Tagged , , , , , , | Leave a comment

Kezdeményezés az okmányaikat vesztett járművek forgalomba helyezésének megkönnyítésére

Egyedülálló kezdeményezésbe fogott a Veterán Fórum közönsége, melyben egyesületünk tagjai közül is többen részt vesznek,  a papírjaikat vesztett veteránok tulajdonlásának és forgalomba helyezhetőségének megoldatlan problémájával kapcsolatban, mellyel sokan találkoztunk már! Többek között az utolsó bejegyzett tulajdonos felkutatásának megkönnyítésére, és az eredeti járműokmányok és rendszámok érvénytelenítve visszaadásának kérdésében szeretnének eredményeket elérni, és fölhívni az illetékesek figyelmét az egész országra kiterjedő aláírás gyűjtési akcióval, melyhez tagságunk segítségét is kérjük:

Várjuk minden tagunk segítségét!

Az aláírás gyűjtés fontosabb tudnivalói:

Az íveket az itteni részletes tudnivalókat tartalmazó linkről tölthetitek le, sima A4-es papírra kinyomtatva. Elsőként ti írjátok alá, és igyekezzetek a családon, baráti körön belül minél több aláírást szerezni, de már egy aláírással is elküldhetik a linken megadott címre. Nem csak olyan írhatja alá, aki veterános! Ne felejtsétek aláírni az ívet alul az aláírást gyűjtő polgár szövegnél se. Az aláírások gyűjtése augusztus 31-ig tart. Az íveket postázni kell a következő címre:

Veterán fórum összefogás
2071 Páty, Kossuth L. u. 94.

TÁMOGASSUK AZ AKCIÓT, HISZEN KÖZÖS ÉRDEKÜNKRŐL VAN SZÓ!

Ui.: a feleségeiteknek, barátnőiteknek ne mondjátok el, hogyha aláírják, talán egy icipicit könnyebb lesz még egy Ladát bevásárolni a gyűjteménybe! :)

Posted in 2013. III. negyedév, Hírek | Tagged | 1 Comment

A Zsiguli autórádió – avagy egy olasz Autovox rádió különböző „megtestesülései

Sokan úgy tudjuk, a szovjet A370-es rádió ami nálunk főleg Moszkvics rádióként ismert, de a narancs Lada könyv szerint is a gyári ajánlás a Zsigulikba, a Videoton RD-3602/3603/3613/3614 és családjának gyenge szovjet másolatai (mely egyébként a másik a gyári ajánlás). Ahogy Bognár Csaba rádiógyűjtő segítségével az alábbiakban megtudjuk, gyengének éppen gyenge másolat, de bizony a mi büszkeségünk sem mindenben megalapozott amikor a saját innovációnkra hivatkozunk.

 Az Autovox olasz cég, autórádiókat gyártott Rómában, nagyon szép és elegáns formatervekkel. Létrehozott 1969-71 között egy készüléket, mely kis méretével tűnt ki az akkori autórádió palettán.

Neve „Piper” volt. E-kis készülék az ízléses formaterve mellett, hatalmas praktikummal rendelkezett, beépíthető volt olyan Fiat vagy egyéb márkákba melyekben nem volt gyárilag hely kialakítva autórádiónak. (Később a Videotonnál ugyanezzel reklámozták a saját modelljüket.)Amikor a VAZ gyártósorai beindultak Toljattiban, gondot jelentett az autórádió. Mi kerüljön bele? Az AZLK Moszkvában a Moszkvics 412-be, mivel versenyben akart maradni a Zsigulival, az újabb, második szériába, hű szövetségese a Muromszkíj  Radiozávod termékét, a „Piper” egy erősen oroszos változatát szerelte, az A370-et. Annyit elmondhatok, hogy a méret stimmelt, és kezelő szervei hasonlóan voltak elrendezve.

Nos, várható volt, hogy a Zsiguliba is ez a típus kerül beépítésre, de színvonalat akartak egy színvonalas autóba. A szláv Herkules autórádiói – a Muromszkíj rádiógyár, névadója Ilja Muromec, a mű-szláv mitológia egy félistene, legközelebb a görögök Herkuleséhez áll, ahogy Lada Aphrodité szláv változata- tehát a szláv Herkules autórádióinak jellemző tulajdonsága volt a borzalmas műanyagok felhasználása. Ezen anyagok gyorsan vetemedtek, a tárgyalt típus előlapja eldeformálódott, majd kristályosodott, mindezek után a penészhez hasonló színt vett fel. A műanyag térfogatcsökkenése a rendkívül ötletgazdag kis fém előlapi díszítő elemet összenyomta, mely nem ritkán puskaként lőtte ki a tekerőgombokat. Ez semmiképpen nem felelt meg a nyugatra is exportálni kívánt Zsiguliba. Így került a képbe a Videoton, ahol a Piper mintájára egy kifinomultabb autórádiót terveztek. Hogy egyszerűen csak lemásolták, ellopták az olaszok ötletét, vagy licencet is vásároltak, nem tudni, de így született meg az RD 3603, azaz a „Zsiguli autórádió”. Érdemes itt megjegyezni, hogy az olaszok is szépen merítettek ihletet a Philips Paladin autórádió sorozatából.

A magyar rádió kinézetében sokkal közelebb állt a Piperhez. Igaz kicsit sárga, kicsit savanyúbb, de a miénk! Nyomógomb megoldása az orosz mintát követi az Autovoxéval ellentétben, ami billenős volt.  Ők már csöves készülékeiken is ezt a hullámváltó rendszert alkalmazták, az orosszal ellentétben, teljesen más mechanizmussal, ott ha egyik gombot benyomjuk a másik automatikusan felold.

A Videoton több hullámsávosra készítette a két gombosokat, és a gombokkal variálni lehet. Szemből nézve bal gomb AFC, vagyis automatikus frekvencia kontroll, ez véd az adók elhangolódása ellen, nem halkul, vagy zajosodik az adó, mert az automatika után állít. Ha jobb oldali gomb benyomva bal oldali kiengedve, akkor az a rövid hullám, ha mindkettő kiengedve: középhullám, ha bal ki, jobb be, akkor URH, vagyis FM, ha mind a kettő gomb benyomva, akkor URH AFC-vel. A Videotont dicséri, hogy ilyen fejlettségi szint soha nem volt a Piperben sem.

A Videoton későbbiekben több variánst is kifejlesztett, számítva mind a hazai, mind egyéb piacokra. Így lett a kétüteműekhez 6V-os kivitel is. A gyár, illeszkedvén a Wartburg és a Trabant műszerfalához, tiszta feketében is kínált változatokat.

De készült egy nyomógombos kivitel, mely benyomott gombbal rövidhullámot, nyugalmi helyzetben középhullámot vett. Később a színösszeállítás már nem volt a tápfeszültség függvénye. Ilyen-olyan előlappal is készültek.

Egy rendkívül érdekes, a világon egyedülálló, igazi, a KGST kontraszelekciót jól jellemző gyöngyszemről, a hálózati-asztali kivitelről lesz még itt szó. A kivitel létrejöttének oka tipikus. A belső piacra a szovjetek döntése értelmében végül nem szereltek a Zsigulikba rádiót, nyugaton pedig az ottani importőrök nagyobb, sokkal több szolgáltatással bíró rádiókat szereltek a műszerfal alá függesztve azokat, konzolokon. Így a Videoton eléggé magára maradt az új modellel, aminek ráadásul elég drágára sikeredett az ára, így nem fogyott, még itthon sem. Hát akkor csináljunk belőle asztali rádiót, talán úgy jobban fog fogyni! Ennek neve, ha már majdnem olasz, miért is ne legyen mindjárt Nápoly.

Ebből készült egy hullámváltógombos, Nápoly néven, két hullámváltó gombos Nápoly De Luxe, és egy borzalmas Tesla HC12-es lemezgyaluval “gazdagított” kincs, a Verona.

Az RA 2301 névre is hallgató Nápolyt megbontva előtűnik az autórádió

Mindent összevetve a szovjet VAZ a Bakony Művekkel és a Videotonnal megalkotta a szocialista blokk ebben az időszakban minden tekintetben legmodernebb gépkocsiját, melyben a szocialista blokk akkor legmodernebb autórádiója dolgozott.

Csaba jóvoltából jutottam hozzá egy igen különleges, egyedi Nápoly kivitelhez. Ismét visszaadnám neki a szót:

A Nápoly rádiók mind egytől eddig normál fa tapétás pozdorja kávával készültek. De ez a rádió nem. Ez pozdorja alapon dió furnér, és a tetején egy Zsiguli embléma intarzia van. Mindez egy elég rossz technikájú poliészter lakk fedést kapott. Másik példányról egy rádiógyűjtő se tud, és az elég kezdetleges lakkozás miatt közös vélemény alapján egyedileg, kézzel készült készülék lehet. Hogy ki, és miért csináltatott rá Zsiguli intarziát, nem tudjuk, talán elvtársi szuvenírként készülhetett, egy valami biztos, aki készítette, tisztában volt a Zsigulis rokonsággal .

És egy kis nosztalgia a végére

Posted in 2013. II. negyedév, Hírek, Korabeli autófelszerelés, "tuning", Műszaki leírások, Retromúzeum, Zsiguli története | Tagged , , , , | 3 Comments

Lada bemutatkozása a brit újságokban

Egy ismerősömtől érdekes cikket kaptam egy 1974-es brit autós lapból a Lada 1200 bemutatkozásáról. A cikket Attila fel is tette az érdekességek közé. A teljes oldalas színes képen fellelt érdekességek azonnal felkeltették a figyelmem, a cikk is kínál érdekes korrajzi elemeket, hát úgy gondoltam érdemes kicsit összefoglalni, hogy látta a korabeli brit sajtó kedvencünket.

Két további teszt is megjelent ez időben a nyugaton konzekvensen Ladának nevezett Zsigulikról, egy a Motor és egy az Autocar című újságban. A tesztekről elmondhatjuk, hogy alapvetően pozitív kicsengésűek, az autókat nyugati és japán versenytársaikkal összehasonlítva jó ár/érték arányúnak ítélik, de abszolút értékben azért sohasem a legjobbnak. Ami előre is vetíti a Lada sorsát ezen a piacon, bizony ez az autó az árával fog vásárlókat szerezni, különösen, hogy a versenytársak fejlődnek, míg a szovjet konstrukció marad szinte változatlan.

A cikkek szinte egybehangzóan panaszkodnak a kormányzás nehézségére, és a beltér puritanizmusára, és arra, hogy nem lehet jól testre szabni a ülő helyzetet. Pozitívan szólnak a motorikus tulajdonságokról, a nehéz terepen való haladás képességéről, a tágasságról, a szerelhetőségről, a menettulajdonságokról, a részletes műszaki szerelési utasításról és a szerszámkészletről. Ez utóbbiak kapcsán érdemes megjegyezni, hogy a nyugat európai motorizácó a 70-es évek elejére érkezett abba a  fázisba, amikor az autózás már egyáltalán nem a professzionális, a szereléshez értő sofőrök kiváltsága volt,  a járművek üzembiztosságának fejlődése, a megelőző karbantartás terjedése, és a járművek számának egy kritikus tömeget elérő nagysága lehetővé tette a összefüggő szervizhálózatok kialakulását, ami hirtelen szükségtelenné tette, hogy mindenki saját maga tudja szerelni az autóját, és olyanok is belevághattak az autózásba, akik erre nem is voltak képesek. Az újságírókban még dolgoznak a régi reflexek, és értékelik, hogy az autó a korábbi évtizedekben megszokottakkal összhangban autodidakta módon is szerelhető, de közben kihangsúlyozzák, hogy milyen összefüggő szervizhálózat és alkatrész ellátás áll rendelkezésre. Érdekes, hogy Magyarországra a mobilizáció ezen paradigma váltását pont a Zsiguli nagy tömegű importja hozta el, igaz kb. egy évtizedes késéssel.

A cikkekből visszaköszön a szovjetek ipari marketingje, a nyugati mértékekkel is lenyűgöző méretű beruházás, és persze visszaköszönnek a szovjetek hazugságai is, az egyik cikk pl. említi azt a sokfelé ma is készpénznek vett legendát, hogy a toljatti üzem teljesen önálló volt, mindent házon belül gyártottak. Csak érdekességképpen, ebben az időben jelenik meg Liener György cikke, ami VAZ-KGST együttműködés sikerét ünnepli, mintegy 800 külföldi beszállítóról számol be. Csak hát az internet előtt a brit kollegák nem olvasták Gyuri bácsi cikkeit, ahogy ő sem igazán jutott hozzá a nyugati hírekhez, ahogy ezt az Autótípusok egyik kiadásban megjelent Fiat 124 Touring Cabrio képek alapján tudjuk, ahol két különböző autónak véli ugyanazt az autót nyitott tetővel, és hardtoppal.

Egy másik ilyen, az információk hiányát jól mutató példa: a cikkek kivétel nélkül nagy hangsúlyt fektetnek arra, hogy ez egy olasz licencű, de jelentősen megváltoztatott autó, amit az oroszok egy újonnan épített városban, “Togliattiban” gyártanak, “aminek még a neve is olyan olaszosan hangzik, nemde”? Egyszerűen nem tudták, hogy a név valóban olasz, és ennek utánanézni az internet előtt, még egy újságírónak is bonyolult volt, nyugaton pedig nem kifejezetten jegyezték az alapműveltség részeként a halott kommunista pártfőtitkárok nevét. A cikkek az óvatos és nyílt elismerés között ingadoznak a Szovjetunió ipari teljesítménye előtt is. Ne feledjük, a nyugat épp ebben az időben sodródik komoly gazdasági válságba, miközben a szovjet birodalom látványosan demonstrálja ipari, katonai és politikai hatalmának növekedését, amiről akkor még senki sem sejthette, hogy valójában a lenyugodni készülő nap ereje csak.

És akkor az érdekességek, amiket a képeken láthatunk. Először is az 1974 kora őszén készült képeken sárga első indexes autók vannak, bár eddig is úgy tudtuk, hogy már 1971-72-től a nyugati országok kereskedői az átadás előtt lecserélték a fehér burákat, és helyzetjelzős lámpafoncsorral látták el az autókat (rendszerint Fiat indexburák, és csehszlovák, PAL foncsorok kerültek be, amik a Skodák miatt nyugaton elérhetők voltak), de feltűnő, hogy az autókon szögletes tükör van az ajtóra szerelve, ami keletre majd csak 75-ben jön, egy kis lemaradással. Másik érdekesség, hogy 1500-ös felniken gurulnak az autók, aminek oka az egyik cikkből ki is világlik, 165 R13-as radiál, az újságíró által Dunlop SP4-ként azonosított gumik vannak az autón. Az újságíró nem tévedett, a 2103-sokra (és 1973 közepétől a 2102-sekre is) is szerelt radiál gumik a Dunlop SP4 licence alapján készültek a Szovjetunióban. Érdekesség még a gázpedál, ami több cikkben is megfigyelhetően nem padlópedál, de nem is az általunk ismert kisebb méretű háromszög oldalprofilú függő pedál, hanem egy hosszúkás darab.

Az utolsó érdekesség amit említeni szeretnék az a rádió, és az antenna, ami gyanúm szerint szintén az importőr utólagos beépítése lehet, mivel nem a műszerfalban erre kialakított helyen van, hanem alá biggyesztve, kicsit szerencsétlenül töri meg az összhangot, de nyilván a gyári helyre beférő kisméretű korlátozott vevőképességű Videoton vagy szovjet rádió nem volt elegendő a brit vevőnek.

Posted in 2013. II. negyedév, Hírek, Zsiguli története | Tagged , , , , | Leave a comment

1500-ös Ladák a HírTV-ben…

Várhatóan május 18-án, szombaton kerül adásba  a HírTV-n a Garázs.TV című műsorban, az 1500-ös Lada 40 éves évfordulója alkalmából készített riport, melyben egyesületi tagjaink szerepelnek.

Posted in 2013. II. negyedév, Hírek | Tagged , , , , , , , | Leave a comment

Totalcar Oldtimer Sokadalom – A veterán járművek napja

Ismét Oldtimer Sokadalom! Itt megtaláljátok a rendezvény felhívását, és a kapcsolódó fórumban lehet a részleteket megbeszélni.

2013, június 8. szombat

Akinek van veterán korú, vagy klasszikus járműve, az közlekedjen vele ezen a napon.

Aki teheti, járművéhez illő korhű, nosztalgikus öltözetben vegyen részt. Előre is köszönjük!

Részvevők: klubok, múzeumok, gyűjtemények, egyesületek, barátok, családok, az utca veteránokat szerető emberei.

Sokadalom Pont 9.00-14.00

NÉPSTADION

A Sokadalom Pont a Népstadiont körbeölelő betonút mentén lesz. A Totalcar és a Rozsdakupac belépésével és segítségével bővítettünk a lehetőségeken. Mivel a Népstadionnál nem akadályozunk semmit és senkit, van helyünk bőven, hogy aki szeretne depót építeni, az megteheti. Itt találkozhatnak a barátok, klub- és márkatársak, és itt lehet nézelődni, fényképezni, barátkozni.

Alapvetően oldtimerek és youngtimerek jöjjenek, de nosztalgikus kinézetű fiatalabb autókat (pl. Morgan, Caterham, Cobra, Nissan Figaro), vagy motorokat (pl. Vespa, Royal Enfield, Velososlex) is érkezhettek.

Aki teheti, jelenjen meg stílusosan, öltözzön járművéhez! Ez nem elvárás, hanem a játék része. Reméljük, sokan élnek a lehetőséggel.

Az Oldtimer Sokadalmon való részvétel ingyenes, célunk az általunk képviselt értékek és az életöröm közkinccsé tétele. A Sokadalom részvevői mozgásban is megmutatják magukat, tehát alapvetően csak másodsorban statikus a rendezvény és nem kíván szellemiségétől eltérő kereskedelmi érdekeket kiszolgálni.

Az Oldtimer Sokadalom nonprofit rendezvény, mely hasznos lehet a veterános érdekképviseletek lobbizásánál is. Széleskörű médiaérdeklődés és következetesen emelkedő számú részvétel jellemzi:

2009-ban 450 jármű (autók, motorok, kerékpárok, teherautók, stb.)

2010-ben 650 jármű

2011-ben 820 jármű csatlakozott

2012-ben már 1.000

Érkezés: a Szabó József utcai, illetve az ugyanide betorkolló Istvánmezei úti bejáraton keresztül történik, majd egy kört téve a Népstadion körül lehet begurulni a Sokadalom Pont területére. Itt kinek kedve és ideje szerint lehet leállni, a rendezvény területét bejárni.

Kihajtás a fotótúrára: az Ifjúság útja felé.
Újdonság, hogy a Sokadalom Pontról való elindulásnál kaptok egy kis itinert, amin végig hajtva fotópontok lesznek, itt készülnek majd rólatok képek, de a szerencsésebbek akár filmre is kerülhetnek. A képek a Totalcar oldalán lesznek megtekinthetők, letölthetők. A Rozsdakupacos csapat is készül a kamerákkal, lesz tehát bőven kép. Részvételét és támogató segítségét jelezte a MAVAMSZ, aminek nagyon örülünk. Így a veteránozás legfelső fóruma is képviseli a Sokadalom eszmeiségét.

Visszaérkezés a fotótúráról: ismét a Szabó József utca felől, itiner szerint. A Stadiont megkerülve a Sokadalom Pontnál lehet leállni.

Építsetek depót!

Klubok, márkatársak, baráti közösségek, de akár egy család is építhet egy olyan depót, ahol megmutathatja az öreg motorokat, autókat, de jöhetnek kerékpárral, teherautókkal, buszokkal, sőt még traktorokkal is. Minden olyan, ami a témába vág és nosztalgiát ébreszt, szívesen látott: régi babakocsik, pedálos autók, utánfutók és hasonló kellékek jöhetnek!

Cégek, akiknek profilja és megjelenése illik a Sokadalomhoz, szintén építhetnek depót, de csak előzetes egyeztetés és megállapodás alapján.

A Totalcar Oldtimer Sokadalom részvevői a veteránozó társadalmat képviselik. Fegyelmezett, kulturált megjelenésünk és viselkedésünk legyen példa mások számára. Legyünk büszkék kincseinkre és a lehetőségre, hogy összetartozunk.

Ennyit előzetesen, a programok bővüléséről és a csatlakozó klubokról, márkákról folyamatosan tesszük majd fel a híreket. Egy időterven is dolgozunk, beindult a gépezet.

Jó készülődést!
Noszvai András
+3630 676 8480

Posted in 2013. II. negyedév, Hírek | Tagged , | Leave a comment