A Kormány mögött c. szovjet autós lap (kb. az ottani Autó-Motor) alapján kigyűjtöttem az egyes modellek gyártási darabszámait évente. Az 1984 utáni adatokat a alexmix rcforum felhasználó gyűjtéséből frissítettem.
Az adatokat nem kell készpénznek venni, a szovjet statisztikák lényege volt, hogy ha 14 malac a terv, akkor a disznó 14-et is fog fialni. Azután az se baj, ha nyúl, csak röfögjön.
Azért képet ad arról, hogy nagyságrendileg mely típusok, milyen éves darabszámban készültek, és az egyes futósorszámos alvázszámokból könnyebben levonható a következtetés mikor készülhetett. Pl. korábban a 42661-es alvázszámú 2103-ról azt gondoltuk, hogy ’73 május-júniusban készülhetett, mert az ismert alvázszámokból arra következtettünk, hogy 80-90 ezer darab készülhetett 1973-ban belőle. A fentiek alapján inkább szeptember-októberi gyártásnak tűnik.
Az adatokban van némi kozmetika is, hiszen nem szerepel benne az 1500 db 2103V típus, amit jól dokumentáltan biztosan legyártottak 1972-ben, de el akarták titkolni, az 5000 db kézzel összeszerelt Niva 1975-ből. Az adatokban szereplenek a Toljattin kívüli üzemek gyártási darabszámai, de a kocka Ladák esetében az Oroszországon kívüli összeszerelés adatai nem szerepelnek, pedig kb 50-75 ezer darabot szereltek össze Ukrajnában, Kazahsztánban és főleg Egyiptomban, de pár száz darab dízel átépítés készült az EU országaiban is. Érdekes viszont, hogy más típusoknál jól láthatóak a pár száz darabos (sőt egyszer 55 darabos) teljesítések, ami jellemzően a szovjet tervteljesítési nyomás eredményei voltak, az év végén csak kiszenvedtek pár darabot, hogy meglegyen az évre tervezett új típus.
Próbáltam én is ilyesmit összehozni. A 75/7 lapban a kétmilliomodik autó cikkben van még néhány adat amit érdemes lenne figyelembe venni. Itt 23000ret ír 70es évben. Összevetni több statisztikát. A 1,2,3 milliomodiknak és főleg az ismert alvázszámoknak bele kell illeni a sorba.
Egyezik egyébként nagy vonalakban az enyémmel, mondjuk nem darabra de egy-két ezres eltéréssel. A 03asba nagyon beleástam magam, itt szerintem van 10ezres eltérés is.
Én az ötéves összefoglalókat vettem alapul, mivel azokban darabra vagy 100 darabra voltak a statisztikák. De ahogy írtam is, vannak nyilvánvaló eltérések az ismert valósághoz képest, úgyhogy ezek csak nagyvonalú adatok.
Elég pontosnak kell ennek lenni, ha így kiírták darabra pontosan. Esetleg százasokra van egy része kerekítve. Azért nem stimmelhet pontosan(az alvázszámokhoz), mert igazából ez a hivatalosan forgalmazott autók darabszámát jelentheti. Ha ezek elé odatesszük a prototípusokat, tesztautókat, próbagyártott vagy ideglenes-cégen belül eladott stb. autókat, amik valszeg kaptak alvázszámot, akkor mindjárt más a helyzet.
PL a 03asnál ha az első 1500 után gyártottak 518at, 72ben akkor az évfordulón 2000 körül kellett járni az alvázszámnak. Ha a 2950es és 3871es is 73/1 havi, a 7215ös 73/3havi, a 12000res 5. hó körüli, akkor kijön egy egyenletes, durván 2000/hó darabszám.
A második félévben, felmegy több mint 6000 darabra havonta. A 42661es felnijeiben 8.és 9 havi beütés is van , tehát 9 hó első fele a legvalószínűbb hogy kész lett.
Éves átlagban a fenti táblázat szerint 5000párszáz is stimmel.
Ezek szerint kb. a 6. hónaptól és 15-20ezertől rácsos a homlokfal.
A legelső 74es, amivel találkoztam 78600as(szerintem közel az évfordulóhoz), a 74esem 91000 74/2 havi és timmel a 16000es havi átlag is.
75ben meg már 20000ret gyártottak havonta.
Na, ebbe jól belebonyolódtam, de van értelme. (szerintem)
Mi az hogy, nagyon is pontos az elemzés.