A VAZ alvázszámok rendszere – FRISSÍTVE 2x

Többször fölmerült már kérdésként, hogy hogyan kell értelmezni a VAZ modellek alvázszámait. Hát összeállítottam egy kis magyarázatot.

Először is tisztáznunk kell, hogy 1981 előtt az autógyárak önállóan dönthettek az általuk előállított termékek számozásáról, a legtöbb autógyár a vázakat, a motorokat, esetleg egyéb fő egységeket külön számozással látta el, ami általában egy futósorszám volt, de 1954-től megjelent először az USÁ-ban egy rendszer, ami már a komplett autót kezdte számozni. Ezt egységesítették és tették egyszerre kötelezővé a világon 1981-ben, mely a VIN szabványban van lefektetve. A VIN – (vehicle identification number, vagyis jármű azonosító szám) egy egyedi, megismételhetetlen azonosító, amit a komplett jármű kap. Tehát valójában nem alvázszám. 1981 előtt is sok autógyár használta ezt valamiféle szerviz számnak, vagy pótalkatrész azonosítónak nevezve.

A VIN szabvány ugyan elvileg egységes, de mégis a világ különböző részein különböző, egymáshoz nagyon hasonló szabványok írják elő a 17 karakteres azonosító generálásának módját. A 17 karakter első három tagja kötött, ez az un. WMI, vagyis World Manufacturer Identifier – Gyártói Világazonosító, a 4-8 tag a VDS, a Vehicle Description Sector, a jármű leíró rész, ami általában a típust, altípust, karosszéri formát jelöli, a 9. digit egy a többi 16 digitből egy előre meghatározott algoritmus szerint generált ellenőrző karakter, ami arra szolgál, hogy a VIN-ről eldönthető legyen hogy valódi-e, nem csak úgy találomra ütötték be. A 10 digit a gyártási évet jelzi: A-Y-ig az angol ABC betűrendjében 1980-2000 közötti éveket jelöl, 1-9-ig pedig 2001-2009-et, és 2010-ben újraindul A-val. Itt érdemes megjegyezni, hogy a VIN szabvány az esetleges félreolvasások elkerülése miatt nem engedi meg a I, O, és Q betűk használatát. A 11. karakter a gyártóüzem kódja, a 12-17 karakterek a gyártók által definiált adattartalommal rendelkeznek.

1970 és 1980 között a VAZ a hagyományos futósorszámos rendszert alkalmazta, ahol valóban a váz kapott egy számot. A motorok ugyanígy külön futósorszámot kaptak. A járművek egyedi azonosítására csak az adattáblába beütött pótalkatrész azonosító szám szolgált. Persze a dolog nem ilyen egyszerű azért.

A vázszám formátuma így nézett ki:

ВАЗ 2103 0169412

A ВАЗ nem bé-a-háromnak ejtendő, mint ahogy egy okmányirodai ügyintéző egyszer betűzte, hanem a Volgai Autógyár orosz nyelvű elnevezésnek a Volzskij Avtomobilnij Zavodnak (Волжский Автомобильный Завод) a cirill betűs rövidítése, ejtése “vaz”. Ez gondolom itt sokakat nem lep meg. A következő 4 (illetve egy esetben 5) karakter a váz típusa, ez lehet 2101, 2102, 2103, 21011, 2106, 2121, stb… az altípusok nem kaptak külön vázszámot, tehát egy 21013-es pl 21011-es vázszámot kapott, benne egy 2101-es motorral. (A motorok ugyanígy annak a főtípusnak a típusszámát kapták, amibe először szerelték őket). Hasonlóan az 1500s-ek 2106-os vázszámot és  a 2103-as motorszámot kapták, így jött létre a 21061-es altípus, amelynek vázszámozása együtt futott a 2106-os (1600-os) főtípuséval)

Az utolsó hét karakter egy futósorszám, az egyes típusokon belül külön-külön haladt előre 0000000-től a végtelenbe és tovább. Két csavart itt is megemlítenék. Ugyan a a 2101-es és 21011-es vázszámokban a típus külön szerepelt, de valami teljesen érthetetlen oknál fogva a futósorszám közös volt, tehát az első 21011-es az nem 21011 0000001 volt, hanem a soron következő 2101-es váz sorszám. A másik csavar  a hazai okmányirodai és biztosítási ügyintézésben okoz rendszeresen gondot. Az első forgalomba helyezés idején nem létezett még az egyedi jármű azonosító, így nem nagyon figyeltek rá, hogyan jegyzik be az alvázszámokat, így a korabeli forgalmikból igen gyakran kihagyták a ВАЗ előtagot, gyakran a típust is, sőt a futósorszámból is elhagyták a nullákat, hiszen mindenki tudta, hogy futósorszámról van szó, és a 42466 ugyanazt jelentette számukra mint a 0042466

1980-ban valamikor a VAZ is átállt a VIN szabványra, amit a nagy autógyártók a 70-es évek folyamán folyamatosan vezettek be, mivel 1981-től már nem lehetett a nyugati piacokon hagyományos, vázszámozási rendszerben azonosított autókat eladni. Az új alvázszámok formátuma a következő:

XTA210610F1357031

Az XTA-ból az XT a Szovjetuniót jelenti (XS-XW-ig a szovjet gyártók azonosítói kezdődtek), az A a VAZ majd AvtoVAZ jele, és együtt az XTA is az VAZ-t jelenti. a 4-8 pozíciókon a 21061-es model jelölés található, innen tudjuk, hogy ez egy 1500s (az 1600-osnak itt 21060 szám lenne), a 9. pozíció nullája az ellenőrző karakter, az F az 1985-ös gyártásra utal, a 11.-17. pozíciók között pedig egy futósorszám volt, azt jelenti, az adott modellből (vagy modell csoportból) hanyadik az adott autó. Van azonban itt egy csavar, mivel a szabvány szerint a 11. karakternek a gyártóüzemet kell jelölnie, így a VAZ fenntartotta 0-6 számokat a toljatti üzembeli gyártásnak (így egy modellből akár 7 milliót is megszámozhattak volna), 7 a szizranyi üzem, és 9 a finn összeszerelést jelenti. Ahogy már láttuk a 2101-21011/13 egy futósorszámot kapott, és a három Samara modell is közös sorszámozást kapott. A fenti alvázszámú autó tehát a toljatti üzemben elkészült 1357031. 2106-os. Az évjáratot jelölő karakterrel azonban van egy érdekes körülmény. Egyes autógyáraknál a gyártási évet, míg másoknál (főleg amerikai gyártóknál) a modellévet jelöli. A modellév az előző naptári év július 1-től a következő év június 30-ig tart, az effajta évjárat megjelölésnek marketing okai vannak, már 2012-ben megveheted a a 2013-as modellt. A VAZ a modellév szerinti kódolást használta a 10. karakterben. 1980 volt az A, a többi modellév pedig sorban:

81     82     83     84     85     86     87     88     89     90
B        C      D        E       F      G       H      J        K      L

91     92     93     94     95     96     97     98     99     00
M      N       P       R       S       T      V       W      X       Y

01     02     03     04     05     06     07     08     09
1        2        3        4       5        6       7       8        9

A típusismertetők menüpont alatt gyűjtjük forgalomba helyezési dátummal együtt az alvázszámokat, aki szeretne hozzájárulni, küldje el a sajátját, vagy amit levadászott valahol.

This entry was posted in 2013 I. negyedév, Hírek, Műszaki leírások, Zsiguli története and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

12 Responses to A VAZ alvázszámok rendszere – FRISSÍTVE 2x

  1. TompaG says:

    Norbi, nagyon jó, hogy ezt összeszedted! A kivételek sorát azzal szeretném gyarapítani, hogy a Lengyelországban látott, 1978-as 21061-es esetében is azt tapasztaltuk, hogy a száma 2106-tal és nem 21061-gyel kezdődőtt. Tehát egy darabig ezt is hasonló módszerrel számozták, mint az általad említett 21011-eseket.

  2. Pingback: A VAZ típusok gyártási darabszámai 1970-1984 | Veterán Zsiguli, Veterán Lada, Retro Zsiguli

  3. Komlósi Károly says:

    Szia Norbi,
    Kitűnő munka és köszönet , hogy utána jártál és megosztottad velünk.

    Megmondom őszintén , már régóta próbálom kirakni hogy melyik betű melyik évet jelenti , ez foglalkoztat régóta. Több fix pontot (autókat) kerestem , de valahol mindíg elbuktam és sehogy sem jött ki a sor. Azt gondoltam, hogy bizonyos betűket kihagyhattak, de nem értettem miért találok ugyanolyan betűjellel különböző évjáratú kocsikat, vagy fordítva: azonos évjáratú kocsik különböző betűjel. Egy példa: a feleségem Samarája 94-11 havi, S jelű. ugyanakkor egy tulaj leigazolta, hogy 94-05 havi samara R-es betűjelű. Ezt csak az magyarázza, ha modellévben gondolkodtak.
    Bár lehet nem itt kéne –BOCS– de ide csatolom amit eddig megtudtam , és ahogy eddig kiraktam a sort. Jó lenne átgondolni és együtt kirakni és akkor ez is meglenne ,akár az alvázszámos részt kiegészíteni vele. Még1szer bocs hogy ide raktam, be elküldhetem emailbe.
    Fix évek-autók
    1981 C Volt ilyen 2101-em. 11.havi
    1983 D Saját 21013 májusi
    1984 E Saját 1500S augusztus
    1985 F Meleg Norbi 1500S
    1992 P Tulaj igazolta.
    De hova tűnt akkor az N?
    1994 R Májusi Samara
    1994 S Saját Samara-11 havi
    1996 T Tulaj leigazolta (96-12 havi)
    1999 Y volt ilyen 2110-esem

    Évszámok- Teljes sor
    1980
    1981 C-
    1982
    1983 D-
    1984 E-
    1985 F-
    1986 G
    1987 H
    1988 J
    1989 K
    1990 L
    1991 M
    1992 P- N–???hova tűnt?
    1993 R
    1994 S-
    1995
    1996 T- U–?
    1997 V–?
    1998 W–?
    1999 Y- X–?
    Y–?
    Z–?

  4. Komlósi Károly says:

    Norbi,
    egy felvetés:
    A VAZ nál a betűjel utáni első szám az üzem azonosítója? Én azt gondoltam az 1milliót jelöli. Az enyémnél az augusztushoz képest alacsonynak tűnik a szám a tieddel összevetve.
    Az én 1500S esem száma:
    XTA210610E1068937 – 1984 augusztusi kocsi
    XTA210610F1357031 – Te 1985-ös 1500S-ed
    (…..talán valami későbbi alvázszámot kellene megnézni.. )
    üdv és mégegyszer gratula az íráshoz.

    • randomizer says:

      Köszi, nagyon jó hogy ezeket megírtad, egybeesik azzal amit én is gondolok az azóta megnézett pár alvázszámból, a szovjeteke az amerikai modellévet vették át. Mindjárt a legelső példát alátámasztja ezt 1981 második feléből 1982-es kóddal (C) jött ki az autó. (Ugyanez a 92-es naptári évű, P-s autó, vagy a 94 S-es csacsi, vagy 99 Y-os.) Az év kódolás sorod ezért nem stimmel. Az angol ABC betűit használja a sor, de az I, O, Q használatát a szabvány tiltja, az U, Z-t valamiért kihagyták, tehát az utolsó betű az Y, a számok közül pedig a 0 nem szerepel a sorban.

      Az A volt 1980, bár a szabvány akkor még nem volt kötelező, a továbbiak:

      80 A
      81 B
      82 C
      83 D
      84 E
      85 F
      86 G
      87 H
      88 J
      89 K
      90 L
      91 M
      92 N
      93 P
      94 R
      95 S
      96 T
      97 V
      98 W
      99 X
      00 Y
      01 1
      02 2
      03 3
      04 4
      05 5
      06 6
      07 7
      08 8
      09 9

      Na, most azért a fenti szabványhoz képest a te listád ad furcsaságokat. A két 21061-es mindjárt elég érdekes, mert az enyém 85 novemberi forgalomba helyezésű. De ezt még lerendezhetjük azzal, hogy a az utolsó 6 karaktert egyenlőre nem értjük, nem tudjuk definiálni. Igazából az merült föl bennem, hogy mi van, ha az a futósorszám nem a VIN-ben jelölt modellévhez tartozó futósorszám, hanem a naptári évhez tartozik, ez az enyémet megmagyarázná, és a tiédre sem adna rossz megoldást, bár azt feltételezné a tiéd esetében, hogy egy kb. februári gyártású autó 6 hónapig kallódott valahol.

      Az évjárat után sorszám kötött a VIN szabványban, az csak a gyártóüzem jelölése lehet. Nem is lehet milliós, hiszen van ott 1-9-ig bármi.

  5. Attilavs2101 says:

    Sziasztok!

    Lenne,egy kérdésem.
    Az autó vaz 2101,1200 motorszám 1003015 IA/6 jelöléssel.
    A forgalomba helyezés 1972.09.05-én volt.
    IA/6 jelölést nem találtam a motorszám jelöléseknél.Mit lehet megtudni erről a IA/6 jelölésről?
    Köszönöm, a segítséget előre is!

    • MelegN says:

      A jelölést még én sem láttam soha, de könnyen lehet összefügg azzal, hogy 1972-ben ez a motorszám nem stimmel, ez egy 1974-es motorszám. Az autóban motort cseréltek, lehet akkor kapott valami cserére utaló bejegyzést.

      • Attilavs2101 says:

        Az alvázszám rendben!
        Az eredeti forgalmi (szürke)forgalmi alapján be írt motorszám a következő:2101 0330853.
        Én vagyok a 3.tulaj.
        Első KPM vizsga 1972
        Első tulajnál 40.000km a második tulajnál 4 év alatt 8000km majd 1990 óta a család része.
        A KPM vizsgán nincs motorszám vagy bármi változás feltüntetve a forgalmiban.Ezek után már totál, nem értem.
        A motor ,vezérműtengely leszorító csavarjain FIAT 100 felírat található.
        A motor oldalán lévő teljes szám sorozat:25 BA3 2101-1003015 IA/6

        • MelegN says:

          Én viszont már értem. Amit ide beírtál az nem a motorszám, nem is a motorblokkon van, és nem is beütött szám. Ez a hengerfej gyári cikkszáma. A motorszám a motor első részén egy sima felületen van beütve.

          • Attilavs2101 says:

            Értem,köszönöm!
            Végre ,legalább megvan és így helyes is ezért,nem is értettem.
            A motor elején le volt fújva az azonosító festékkel ezért, nem láttam.
            2015 szeptemberében vettem, ugyanattól a tulajtól egy 21013 tipust amibe 62.000km van és még törés mentes, nagyon megkímélt mindene gyári.
            Köszönöm a segítséget!Kellemes napot!

MINDEN VÉLEMÉNY SZÁMÍT!