1970 április 19-én legördült az első Zsiguli az olasz kommunista vezetőről elnevezett városban Togliattiban. Az 1966-ban vásárolt olasz licencia (Fiat-124) egy évvel később megkapta az év autója címet, ezért nagy várakozás övezte az autó megjelenését. Szovjetunió valószínűleg ezért adott olasz nevet az autóvárosnak – tisztelete jeléül. Maga az autó neve a Volga partján álló hegyről kapta. Kb. 800 helyen módosították az autót az eredetihez képest, hogy megfeleljen a szovjet “út”viszonyoknak. De modernizálták a motort is és olcsóbbá tették az előállítását, ezért néhol egyszerűsítették.
Az akkori kornak megfelelően Lenin 100-ik születésnapján gördült le az első autó a VAZ-2101-es típus. Dolog pikantériája, hogy a gyár még nem volt kész teljesen, ezért a karosszériákat még Olaszországban összehegesztették és minden alkatrész az autóhoz onnét érkezett. Érdekesség még, hogy az így elkészült első 6 autó: 2 kék színű, 4 piros volt. Ez az akkori oroszországi szovjet zászlói színeinek felet meg.
A tényleges értékesítés 1970. augusztusában kezdődött meg a szovjet piacon. Nyugat-Európába viszont csak 1973-ban érkeztek meg az első akkor még Zsigulik. 1975-ben marketing szempontból Lada-ra nevezték át. Sok országban kimondhatatlan volt a Zsiguli név. Ezen felül sok nyelven (főleg afrikai) gonoszt és szinonimáit jelentette.
1970-től 1983-ig kicsivel több, mint 2 millió 700 ezer 2101 hagyta el a gyárat, de modifikációt még tovább gyártották. Gyártás befejezésére nincs két egyforma adat ’82-től ’86-ig terjedően mindenfélével lehet találkozni, de legtöbb helyen ’83 szerepel. Összesen 40 év alatt közel 25 millió Zsigulit és Ladát gyártottak.
Erre az évfordulóra világon sok helyen megemlékeztek, de legfőképp szülőhazájába. Moszkva- Togliatti túrát rendezett a 2101 klub, de az ország minden területéről jöttek a szülővárosba tulajdonosok. Legidősebb résztvevő egy második világháborús veterán volt.
A Szovjetunióban megjelenése idején új autóskorszak nyitányáról beszéltek, a minőség és megbízhatóság jelképévé vált. Az itteni tulajdonosok 25-30 évig se nyúltak az autóhoz. Érdekesség, hogy az első években nem lehetett eladni az autót a spekuláció miatt. Magas ára ellenére (megjelenésekor 5300 rubelért lehetett hozzájutni, akkori átlagkereset 60-70 rubel volt, kor jó fizetése is 200 rubel körül mozgott állami szférában) néhány év múlva már sorba kellett állni az autóért, amit nem lehetett hitelre vásárolni.
Nagy-Britanniában 1988-ban még 30 ezer Ladát értékesítették, de a 90-es évek elején elvesztette presztízsét a szigetországban és az 1995-ben megszigorított környezetvédelmi törvényeknek már nem felelt meg, ahogy nálunk is erre a sorsra jutott. Utólag elemzők szerint Oroszország ellehetetlenítése állt a dolog hátterében nem pedig öko ok. Híradások zöme megemlékezett erről Oroszországban, egy interneten is elérhető link az eseményről: http://www.ntv.ru/novosti/191102/
Írta: Kiss Z. Balázs /Ladasbalazs/
Magyarországra nem 73-ban érkezett!A szüleimnek már 72 nyarán volt 2101.73 februárjában születtem,már azzal vittek haza a korházból,idézem anyámat………De nagyon jó kis kocsik voltak a “Zsigulik”és a Ladák is!
Magyarország sajnos még akkor (sem) volt Nyugat-Európa.