A Veterán Zsiguli Egyesület ismét olyasmire készül, amit csak kevesek csináltak meg eddig a hazai veterános hobbi közönségből: elhatároztuk, hogy elvisszük a hazai zsigulis, és tágabban veterános közösség hírét és bemutatjuk minőségét Európa egyik legnagyobb és legtekintélyesebb kiállításán, az Auto e Moto d’Epoca-n, melyet idéntől már nem Padovában, hanem Bolognában rendeznek meg október végén.
A következő autókat állítjuk ki:
Hogy mi vezetett el ehhez a döntéshez? Ennek megértéséhez röviden ismerd meg a történetünket:
Hogyan is kezdődött? 2010-ben még a régi Közlekedési Múzeum parkolójában rendezett május 1-i találkozón, 20 lelkes, de addig még csak legföljebb egymást telefonból ismerő zsigulis megalapította a Veterán Zsiguli Egyesületet azzal a céllal, hogy az akkoriban még igencsak lenézett, klasszikusnak egyáltalán nem számító Ladákat, Zsigulikat a veteránozás fő sodrába emelje. Ebben az időben még egyáltalán nem léteztek a mai milliós árak, pár százezer forintért hozzá lehetett jutni kiválóan megőrzött darabokhoz. A néhány OT-s rendszámú szovjet csodára igen furcsán néztek, „jé már ezek is ilyen öregek?”, és legyintettek, – mondván – ezekből sosem lesz klasszikus érték.
A lelkesedés nagy volt, és Csikós Zsoltnak és Vályi Pistának köszönhetően megszülettet az első nagy dobás, a Totalcaros Zsiguli hét ötlete, mellyel az akkor még csak 40 éves Zsigulit ünnepeltük. A fogadtatás minden várakozást felülmúlt. A Totalcar legolvasottabb cikkei közé kerültek az ünnepi cikkek, melyek a VAZ története mellett a hazai Zsigulis szubkultúra minden ágába igyekeztek betekintést nyújtani. És bizony kiderül, a Lada egykori legnagyobb export piacán a nosztalgia nagyon erős.
Ez a siker arra sarkalta az elkötelezett baráti körünket, hogy további lehetőségeket keressünk a márka újra népszerűsítésére, reputációjának növelésére. A következő hatalmas lehetőséget Noszvai Andrástól kaptuk, aki 2011-ben a Vasúttörténeti Parkban hatalmas (több mint 30) zsigulis stand lehetőségét teremtette meg, ahová már külföldről is érkeztek a típus kedvelői.
2012-ben a 2103-as, azaz „Ezerötös”modell, mely a Lada talán legszebb klasszikus típusa, 40-ik évfordulója alkalmából ismét Csikós Zsolti karmesterkedésével a volt Csepel Művek területén autentikus környezetben gyönyörű fényképsorozat és egy nagy cikk készült a Totalcarra. A nemzetközi figyelmet ezek a képek, valamint az eseményen a Koma Pictures által készített és angolul feliratozott kiváló hangulatú videó hozta meg az Egyesületnek.
2012-ben ismét Noszvai Andrástól és Czakó Jánostól kapta meg az Egyesület a lehetőséget és támogatást, hogy az OT expón kiállítson, és elhozzák Magyarországra Stasys Brundzát, a Szovjetunió tízszeres rally bajnokát, a VFTS atyját, a vilniuszi varázslót. Az egyesület gondozásában jelent meg magyarul az életéről szóló könyv is.
Külföldön először 2013-ban mutatkozott be az Egyesület. A salzburgi veterán autó kiállításon és vásáron vett részt a csapat egy klub standdal, ahol egyetlen volt keleti blokkbeli klub résztvevőként. A siker természetesen nem maradt el.
2014 és 2022 között 8 alkalommal teljesen önerőből, kizárólag az egyesületi tagok munkájával és az általunk szerzett támogatókkal ismét olyat alkottunk, amit keveseknek sikerült. A 70-es, 80-as, 90-es évek Magyarországára jellemző járművekre épülő Retropartyzánok kiállítás és találkozó évről évre sok ezer embert vonzott, és a veteránozás élményét elérhetővé tette azok számára is, akik a sok ezer forintos belépőket nem tudják megfizetni. A 3 budapesti kiállítás után, Pécsen, Győrben, Debrecenben, Hatvanban is megrendeztük hatalmas sikerrel. A népszerűségnek a kulcsa főként az volt, hogy a tulajdonosok bemutatták a látogatóknak az autóikat, akik nem egy kordon mögül szemlélhették azokat, hanem megismerték a történetüket, érezhették az illatukat, esetenként akár be is ülhettek. Sőt még tesztvezetésre is volt lehetőség!