A családunkban régóta vannak Ladák. Édesapámnak a 80-as évek
elején volt egy cég 1976-77-es évjáratú piros kombi Ladája, amiben még az
ablakmosót kézzel lehetett pumpálni és ezüst volt a műszerfala, ezzel az
autóval voltak az első gyermekkori Ladás élményeim, amik azóta is
meghatározóak.
Pár évvel később újonnan vettünk egy 1986-os hófehér színű
07-es kockát, azt is nagyon szerettem, finom plüss ülések, nagyon szép
hűtőrács, hibátlan összeszerelés, 1-2 évig használtuk, de utána sajnos eladtuk
(azóta is sajnáljuk).
Ezután egy kék kocka kombi lett a céges autó, hát az szegény
nem volt egy szerencsés autó, nagyon sok hibája volt.
Utána néhány év szünet következett és 1994-ben vettünk egy
1,6-os piros 07-est. Ez is nagyon jó autó volt, de nem érte utol az 1986-os
változatot, ebben már fekete volt a hűtőrács, csak az ülések voltak plüssök, az
ajtókárpit nem, mindenhol sorja, és gyenge minőségű műanyag, de ettől
függetlenül nagyon szerettem, ez volt az első komoly autóm, utána nagy kihagyás
következett, más autóink voltak.
2010 tavaszán
gondolkoztam el azon, hogy milyen jó venni egy
régi, de jó állapotú a gyermekkoromra
emlékeztető autót. És esetleg megmutatni
a következő generációknak, hogy milyen
érzés egy 30-35 éves autóval
jönni-menni, szervók, elektronika, klíma és
egyéb kényelmi berendezések nélkül.
Sima Lada szedánt nem szerettem volna, mivel nem volt
hozzá kötődésem, és
szeretem a ritkább dolgokat, és ezért
döntöttem el, hogy 02-es kombit vennék.
Hát sajnos nagyon kevés
jó állapotú példány forog a piacon,
és ezen felül vagy pirosat, vagy fehéret szerettem
volna. A piroshoz volt
kötődésem, mivel nekünk is olyan volt, a fehér
pedig más miatt tetszett. Az
összes megjelent hirdetést felhívtam, többet
megnéztem, de nem voltak az
igaziak. Voltak elég jók, de vagy
mustársárgák, vagy világoszöldek
voltak, és
változó állapotban voltak, nagyon kevés
volt a megkímélt, lakatolás mentes
változat.
Aztán feladtam egy hirdetést, hogy keresek jó állaputú kombi
2-es Ladát, és arra jelentkezett egy budai fiatalember, hogy van neki egy eladó
80-as évjáratú (mint én :-), piros színű, (mint amilyen nekünk is volt) 62 ezer
km-es kombi 02-es Ladája.
Az
első tulajdonosa egy sárvári bácsi volt, a
család adta el
az autót 2008 tavaszán a budai fiatalembernek, aki
először szállítani akart
vele, de szerencsére rájött, hogy ez az autó
túl szép ahhoz, munkára fogja. Két
évig használgatta, ment vele 6-7 ezer km-t. Az
autót többször megnéztem,
kipróbáltam, aknára állítottam,
sokáig tipródtam, hogy mit tegyek, de aztán
rászántam magam és 2010 áprilisában
megvettem.
Autó
szerencsére eredeti jó esztétikai és
műszaki állapotban
van, nem volt sem fújva, sem cserélve elem rajta,
korrózió minimális rajta (de
már az is lekezelésre került) Természetesen
ezen is vannak esztétikai és pici
műszaki hibák, de ezekkel együtt is nagyon jó
érzés használni az autót és a
hibák kijavítása kellemes időtöltés.
Édesapám, amikor beleült, azt mondta, hogy ez az autó,
sokkal, de sokkal jobb, mint amilyen az ő régi kombija volt. A jelenleg cél a
mostani állapot fenntartása illetve javítása, később pedig az OT vizsga
megszerzése, közben pedig kíméletes használat.
A vásárlás óta két találkozón is voltam vele. Május 1-jén a
Városligetben, és Június elején a Szolnokon. Mind a két találkozó nagyon
kellemes élmény volt, szeretnénk majd máshova is elmenni. Jó volt találkozni
szimpatikus márkatársakkal.
Az autó nagyon szépen megy hosszabb távon is, igaz
nem szabad elfelejteni, hogy 35 éves konstrukcióról van szó, figyelembe kell
venni a sajátosságait, meg kell találni az összhangot vele és akkor élmény vele
az autózás.