Dr. Meleg Norbert autója

Leírás

1974. áprilisában kezdték meg a 2103-as Ladák exportját a néhai Csehszlovákiába. A minden bizonnyal tehetős, és talán jó kapcsolatokkal is rendelkező brünni családból származó Kucsera bácsi, az elsők között fizetett be egy darabra az új csodából, amiről az NDK-ban járt ismerőseitől már hallott. A gyorsan kapcsolóknak szinte azonnal volt átvehető autó, ám Kucsera néni ragaszkodott a szép sötétzöldhöz, így egy hónapos várakozás után vehették át az autót. Az ekkoriban befizetőknek a várakozási idő már évekre szaladt fel. Érdekes, hogy az 1974. május 23-án, a pardubicei Mototechnánál átadott autó gyártási éve 1973, alvázszáma 42661, ami alapján valamikor 1973. május-júniusában gyárthatták. Valószínűleg örök titok marad, az autó, hol töltötte a majd egy évet. Mivel Kucsera bácsinak már volt egy Octaviája ezért a jogosítvánnyal nem is rendelkező Kucsera néni nevére íratták az autót, mivel a Cseszlovákiában egy embernek csak egy autója lehetett a szocialista igazságosság jegyében. Sajnos 2011-re Kucsera bácsi betegsége súlyosbodott, már nem tudott az autóval tovább foglalkozni, ezért unokája meghirdette a meglehetősen rossz állapotban lévő, de nagy ritkaságot. Nekem az aukciós oldali hirdetésben hátulról a fehér felirat tűnt fel, ezért rákattintottam, kicsit hitetlenkedve, hogy 73-es lenne az autó, de a közeli képen egyértelmű volt, már le is ütöttem a 18000 koronás vételárat, és némi levelezés után rohantam az autóért, ami a saját lábán jött haza, és a kasztni rossz állapota ellenére meglepően jó motorikus állapotban van, a 200 km-es utat 110-120-szal tettük meg, az autó nagyon rugalmas, azt hiszem az összes általam próbált gyári Zsiguli közül a legjobban menő. Az autó magán viseli a 73-as széria legtöbb jegyét, amik nagyrészt megegyeznek a 74-sel, talán érdemes kiemelni, a kemény hátlapos 3 pántos szerszámost, a vastag rücsis anyagból készült csomagtartó borítást (ez később is előfordult), a nagybabás lökhárítót, és a csomagtartó feliratot, ami nem szimplán a későbbi fekete alapon fehér cirill felirat inverze, hanem krómozott alapon fekete domborított műanyag a Zsiguli felirat. Persze az autón megvan a többi korai jegy, a krómozott beömlők és C oszlopi szellőzők, az apró rácsos homlokfal, a padlópedál, a bal oldalon lévő szívató, a piktogramok nélküli műszerek, a lábpumpás ablakmosó, az ablaktörlő kapcsolója sem a kormányon van. Kissé megütközve vettem észre, hogy a hűtőventilátor elektromos, ami nem illik bele az évjáratba, bár mind a szerelék, mind a kábelezése teljesen gyárnak tűnik, a kábelek a teljes kábelkorbácsban futnak, és az autóhoz adott kezelési utasításban lévő kapcsolási rajzon is szerepel az elektromos ventilátor. Eddig még nem látott mintázatú a fényszóró is, és csehszlovák PAL gyártmány,a  tompítottak viszont későbbi lengyel H! fényszórók, melyeket a Nagypolskikba szereltek 78-tól.  Az autó teljes felújításon esett át, és sikeres FIVA minősítést kapott. A felújítási folyamatról ide kattinva lehet képeket megnézni.