Vajtu Zsolt - Veteranzsiguli

Tartalomhoz ugrás

Főmenü:

Vajtu Zsolt

Veteránok

Vajtu Zsolt autói

Lada 1200s / VAZ 21013 1200 cm3
Évjárat: 1985.
Futott kilométer: 210.000
Karosszéria:
50%-ban eredeti fényezés,kisebb javítások voltak,de a fő elemek még a gyáriak

Leírás:
A családunk első és egyetlen autója egy 93'-ban vásárolt fehér,napfénytetős,1987-es évjáratú Lada 1200S volt. Innen jött a szerelem. Azon az autón tanultam meg vezetni, az az autó vitt minket mindenhová, és annak hátsó ablakain keresztül fedeztem fel először az országot.
Ezt az egy ,,gazdás" autómat hosszas és megfontolt keresgélés után egy Pápai kereskedésben találtam. A kasztni nagyon jó állapotban volt, csak a küszöb díszlécek hiányoztak, amik valószínű egy bal-jobb első sárvédő foltozás után nem kerültek vissza a helyükre. Ezt leszámítva szépen mutatott az autó. A motor szépen, csendben járt, hihető volt a 94.000 km-es futás. Ez 2008-ban történt. Gondos gazdáról tanúskodott a gyári állapotú fekete belső. Így hát megvettem kemény 150 000 Ft-ért. Aztán nyakamba vettem az országot, a találkozókat. Mindenhová ezzel mentem télen-nyáron,napi használatos autó volt, de  vigyáztam rá, amennyire csak lehetett. Kisebb hibákat eltekintve semmi gondom nem volt vele a mai napig. Út szélén soha nem hagyott, mindig haza vitt!!! Három éve kapott egy 5 sebességes váltót, így kíméltem valamennyire  a hosszabb utakon. Az autón van egy szolidabb sport kipufogó, és általában szélesített Zsiguli felniken gurul, illetve a hátsó szélvédőn ,,nelásskirács" növeli a retro hatást.
A Járgányról szerepelnek képek az albumban, melyeken tele van pakolva mindenféle retro autós kiegészítővel. Ebben a formában volt kiállítva az egyesületünk standján 2010-ben az OT Expón, illetve így jelent  meg róla cikk a Rozsdakupac magazin 2013/1-es számában is ,,Helyi vagány" címmel.
BYL látható még a Totalcar ,,Koppány öröksége" című riportban, ami a tuning Ladásokról  szól, illetve a ,,Taxis bosszúja" című írásban, amit a Cserhalmi György főszereplésével keszült Dögkeselyűk című film 30 éves évfordulójára készített a Totalcar.
Amit még fontosnak tartok megemlíteni az a 210 000 Km (!!!!), amit a motor megbontás nélkül produkált. Szelep hézag és vezérmű lánc feszesség állításon kívül a motor csak friss olajat és szűrőket kapott!!!!!!!!!!!!!!
Az egyesületben sokakat meglep ez a futás teljesítmény, mivel az a hír járja a Ladákról, Zsigulikról, hogy kb. 120-150 000Km után motorgenerál esedékes. Az autó nagyon jó erőben van, indul hidegben, melegben, és  az olajat sem eszi. Két olajcsere között(8-10000Km) megy le a nívó max.-ról min.-re!!!
Ezért döntöttem úgy, hogy mivel idén áprilisban 30 éves lesz, felmentem a szolgálat alól, és már csak hobbi autóként fogom használni. Jövő márciusban lejár a műszaki vizsgája és elkezdem teljesen felújítani. Megérdemli hűséges szolgálatáért cserébe, hogy gyári pompájában csilloghasson tovább.

Lehet,hogy a motorját nem újítom fel.....kíváncsi vagyok hány kilométer van még benne..... :)))
/2015. január 27./

Lada 1200 Combi / VAZ 2102 1200 cm3
Évjárat: 1979.
Futott kilométer: 119.757
Karosszéria: F
ellelési állapotú, fényezve-javítva volt, motor egyszer felújítva

Leírás:
Az autót 2014 márciusában vettem.Nem állt szándékomban Combit venni, vagy keresni, mert kevés van belőle, ritkán jelenik meg hirdetésekben és azok is elég lelakott állapotban vannak, vagy ha szépek, elég borsos az áruk.
Egy barátom versenyautójára vadásztam nagy Polski hátsó tárcsa féket, amikor ajánlottak egy facebook oldalt, ahol veterán járművek és alkatrészeik cserélnek gazdát, ott volt egy bontott Polski hirdetés. Ha  már ott böngésztem, körül néztem a többi hirdetés között, ekkor bukkantam rá a Combi hirdetésére .Egyszer hirdették csak meg!
A hirdetés szerint kilenc éve nem volt beindítva, műszaki vizsgája régen lejárt, azóta letakarva, garázsban tárolták, tulajdonosának már nem volt rá szüksége. Régebben szerette volna megcsinálni veteránnak, de  aztán le tett a dologról. Megmozgatta a fantáziámat, és írtam a tulajnak, hogy érdekelne az autó. Lelkes volt, mert szerette volna, ha jó kezekbe kerül a járgány és látta, hogy Veterán Zsigulis vagyok. Döntésemet nagyban befolyásolta a piros színe, a vételár, illetve abban a hónapban az egyik ismert veterán járműves lap címlapján egy piros 1200-es combi szerepelt. Isteni jelnek gondoltam, és úgy döntöttem belevágok annak  ellenére, hogy a combikhoz nehezebb alkatrészeket találni.
Az autó Cegléd mellett egy kis faluban pihent, motorja átfordult, de ne lehetett beindítani. Az ajtó kárpitok szintén cserések, de barna belseje szerencsére elég gyakori és az ajtó kárpitok egyeznek a sedánéval. Kiderült  friss műszakival lett mellék vágányra helyezve, illetve motorjában kb. 60km van a felújítás óta. Homlok fala és az első sárvédők nem lettek cserélve, még a gyári teli homlok falas. Lakatolva volt  itt-ott, meg volt már egyszer fényezve is, kisebb sérüléseket is hordozott a bódé. Ennek ellenére láttam benne fantáziát és az idős tulaj is nagyon barátságos volt velünk, azóta is tartom vele a kapcsolatot. Megtudtam tőle, hogy több Ladája is volt a combi előtt és ő a negyedik tulajdonosa. Meleg Norbival mentünk az autóért és hoztuk haza.
Itthon a négy gyertya és egy megszakító csere után az autó pöccre indult. Nagyon szépen jár a motorja, nagyon csendes. Tettem vele egy próbakört és nagyon élveztem, igazi retro hangulata volt, persze a beállt fékek, csak lassításra szolgáltak, de így is nagyon élveztem vele minden métert.

Tervem,hogy idén 2015-ben kap műszaki vizsgát és használni szeretném hobbi autóként,miközben hozzá való alkatrészeket keresek,majd két év múlva,ha lejár a vizsgája jön a teljes felújítás  és a veterán vizsga.
Itt szeretném megköszönni Meleg Norbi és Vaskovits Zsolt tagtársaim segítségét,amit eddig nyújtottak a Combi feltámasztásával kapcsolatban.
/2015. január 27./

Lada 1600 / VAZ 2106 1600 cm3
Évjárat: 1978.
Futott km: 151.455
Karosszéria: Felújítás alatt

Leírás:
Ez a Lada nem volt tervben, főleg a ritkasága miatt. Egy eredeti dupla körlámpás 1600-os. Számomra  ez jelenti a zászlóshajót a Zsiguliknál. Dupla kör lámpa, 1600-os motor, orosz motívum a kárpiton és a kormányon. Sokak szerint az ,,Ezeröcsi" szebb, de nekem a 2106-os jobban tetszett, nem tudtam miért, amíg Varga  Marci cimborám meg nem fogalmazta. Mert szovjetesebb, mint az ezerötös. Nem olyan olaszos, ha nem robusztusabb. És így is van!!!
2012 nyarán találtam egy pesti hirdetést, ahol egy zöldet kínáltak 400 000-ért, szintén 78'-as évjárat volt. Attól az évtől lehetett nálunk kapni. Felhívtam Tompa Gábor tagtársamat, aki megnézte  az autót és közölte nagyon rossz állapotban van minden része. Igazi pénz temető lett volna, így letettem róla. Aztán egy-két hónap múlva felhívott, hogy akarok-e még 1600-ost venni, mert lenne egy eladó.  Addigra az egyesületben már szerzett magának mindenki akinek tetszett a típus, de jó lett volna, ha ez a darab is hozzánk kerül. Főleg mert 78'-as évjárat és mert piros, ami pont nincs senkinek. Nekem akkor már két  piros Ladám volt, mi bajom lehet egy harmadiktól?
A fiúk közölték a járgány nagyon jó állapotban van, csak kicsit szét van szedve. A képeken amikor még pirosan áll a kerekein, na az a látvány fogadott, mikor először megláttam. A tetejéről  meg lehetett állapítani,hogy valami Lada.
Az eladó nagy álma volt egy 1600-os. Megvette, használta, gyűjtögette hozzá az alkatrészeket és készült rá, ha eljön az ideje a felújításnak, akkor teljesen rendbe hozza minőségi cuccokból. Lejárt  a műszaki és emberünk neki is állt a szétszedésnek, addig vágta a kasznit, amíg ép lemezt nem talált. Aztán anyagi gondok jöttek, a Lada projekt leállt. Az eladás mellett döntött és ekkor jöttem  én. Megvettem ahogy volt az összes eredeti bontott alkatrészével, illetve a hozzá vásárolt összes karosszéria elemmel, új alkatrésszel együtt. Az eladóval még megegyeztem abban, hogy befejezi a kasznis munkát,  ami el tartott egy ideig, de szerintem jó munkát végzett. A képeken a fellelt, a homokszórás utáni, illetve a kikasznizott állapot látható.
Ez az első igazi teljes veterán jármű felújításom. Inkább tűzkeresztségnek hívnám, mert aki még nem fogott ilyenbe, nem tudja mivel jár. Annak ellenére,hogy nem kellett szétszednem az autót,  illetve csak a kasznizást és a fényezést kell mással csináltatnom, mert minden mást megcsinálok én, nagyon lassan halad, és nem kevés pénz.
De tudom, hogy megéri, mert kevés 1600-os maradt, nem is találni a hirdetések között. Régen átlag ember nem vásárolhatott ilyet, amikor meg már igen, akkor luxus adót kellett fizetni a köbcentije miatt. Abból  a kevésből, ami jött sok felemésztődött az évek során, motorjukból VFTS motor lett. De nekem most van egy, amit megmentek és nem állok meg vele az OT vizsgáig.

A járgányt festésre és összerakásra vár. Szeretném 2016
-ra forgalomba helyezni, mert akkor lesz a Lada zászlóshajója 40 éves.
/2015. augusztus 12./

Lada 1300 / VAZ 2105 1300 cm3
Évjárat: 1982.
Átépítés vége: 2007.
Karosszéria:
Gyári elemek, sárvédők peremezve, ajtó és csomagtér zárak eltüntetve. Egyedi metál fényezés.

Leírás:
Az autót egy barátom építette és tőle vásároltam meg többszöri győzködés után.  Ám nem én jártam a tulajdonos nyakára, ha nem ő hozta szóba mindig, hogy ,,nem veszed meg kockát?". Munkája révén sajnos nem volt ideje foglalkozni az autóval és sajnos használni is ritkán tudta, talán évi  1500km-t ment, mióta 2007-ben észült az autó. Nem hirdette sehol, és nem akarta szétbontani se, hogy alkatrészenként eladja. ,,Neked eladnám, nálad jó helyen lenne, nálam csak áll" ezzel érvelt.
Aztán 2012-ben megegyeztünk egy nagyon baráti árban, és így hozzám került a járgány. Az autó nagyon alaposan lett átépítve. A karosszéria teljesen gyári, rozsda és javításmentes volt. A sárvédő ívek vissza lettek peremezve, a külső zárak eltűntek. Az aksi is a csomagtartóba került.  autó egyedi változó színe az arany-piros kombinációnak köszönhető. Csak javítani ne keljen soha!!!  :)
A teljes padlólemez fehér alvázvédelmet kapott, a futómű arany színt. Hátul erősített, tárcsafékes híd nagy Polski fékkel. Elöl hűtött-ferodol kihordós féktárcsa verseny fékbetétekkel.  Elöl Volga, hátul Wartburg kombi rugó vastag szárú Bilstein lengéscsillapítókkal. Motor 1600 cm3-es, Havassy sport vezérműtengellyel, módosított hengerfejjel, VW gyújtással, könnyített acél lendkerékkel,  60-as Janó kipufogó rendszerrel. A teljesítménye 100 Le körül van. A váltó egy Bál!nt-féle 5 sebességes, egyenes fogazású ,,sírós" verseny váltó.
Az utastérben sport kormány, Recaro kagyló ülés négy pontos övekkel, piros tető kárpit, piros ajtó kárpit, piros szőnyeg és hátsó ülés. Sötétített üvegek, VFTS karbon visszapillantó  tükrök. Központi zár, gombra nyíló csomagtartó.
Az autón eredetileg 17"-os kerekek voltak, amikre nem volt szükségem,így a saját 15"-os polírozott kerekeim kerültek fel. Szerintem így is nagyon jól mutat a gép.
A 2011-es OT Expón ki is állítottuk a Veterán Zsiguli egyesület standján. A tuning ladák között képviselte a 2105-ös tipust.
Terveim között szerepel egy bele illő verseny műszerfal készítése, illetve egy kis motor szépítgetés.

Szinte csak találkozók, rendezvények alkalmával veszem elő, de a kemény futóműnek, az erős motornak és a váltónak köszönhetően élvezet vele minden megtett méter, igazi rally-s érzés,  de azért vigyázok rá, nem akarok csalódást okozni a barátomnak. :)
/2015. augusztus 12./

 
Vissza a tartalomhoz | Vissza a főmenühöz